Iller iFokus

Iller

Etikettberättelser
Läst 547 ggr
skrollan
0

Groggie försvunnen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår kväll så bestämde vi oss för att sova hemma hos min pappa, så vi packade djur och väskor och åkte dit. På kvällen när vi skulle sova skulle vi leta in schess, skrollan & Groggie för att dem skulle sova i samma rum som oss. Så vi letade igenom hela huset, men hittade inte groggie! Då var klockan 1 på natten, vi misstänkte att han kunde sprungit in till tvättstugan som även leder till pannrummet och ett stor utbyggnad utan värme (förvar rum) och där är det omöjligt att hitta honom!!

Så jag la en madrass på hallgolvet så jag och erik sov där hela natten för at märka om groggie kom fram. Men ingen groggie på hela natten. Vi hade pipit och rasslat med mat och allt, men han kom inte!

Så fort det började ljusa ute så gick vi ut och letade, för att nu förstod vi att han inte fanns inne någonstans, men hur skulle han ha kommit ut?? Vi gjorde en polisanmälan och åker runt i området där vi bor, myclket litet eftersom det är en bit ut i skogen, nästan inga grannar. En granne erbjöd sig att vi fick låna hans minkfälla, vi la dig köttfärs men fick bara in en katt i den.

Nu för bara några timmar sedan slutade det i alla fall med att en granne hade sett honom springa över vägen 2 km hemifrån oss vid järnvägsspåret. Fick tag i honom och våran älskling är hemma! Vilken lättnad! Vi är helt slut och även groggie. Nu ligger skrollan och vakar över honom på sängen.

Han gnydde mycket när vi tog i honom, men inga sår eller något, misstänkte att han kanske kunde haft lite ont i magen eller kall, för det gick snabbt över och han ville bara kela. Tänk om vi han inte kommit hem igen, vi skulle aldrig förlåta oss själva!

Nu ligger han i sovrummet och erik såg att det började rinna ur ögonen på honom, så han släckte lampan då blev det bättre. Kan det ha vart för att han är van vid mörkret? 
vi misstänker att han vart ute från igår ca klockan 22 till idag ca klockan 19. Undra vad han gjort under den tiden?! Hur mycket han sovit!? Om han ätit något?!

Han vill dessutom gå ut så fort vi öppnar dörren, men jag vet inte om vi ska vänta ett tag om han kan bli förkyld m.m eller om det inte är någon fara så länge han vill gå ut?

Robinsnel
0

ojojoj! Skönt att han är hemma.

skrollan
0

erik tyckern han är torr om nosen, hur ska illern nos vara? usch vad orlig jag är.
Någon som vet hur länge en iller vart borta och kommit hem som längst?

Sara
0

Ojdå, killen är ute och sår sin vildhavre.. Flört

Rinner det ur ögonen är det oftast en förkylnin/influensa eller en ögoninflammation/smuts om det är ovanligt på just honom.

Att de gnäller när man tar i dem och de inte gör det normalt sätt skulle jag uppfatta som smärta eller rädsla. Mycket kan ha hänt under tiden han var borta och han är med all sannorlikhet hungrig och törstig.

Håll koll på honom så han inte verkar slö (trött lär han vara) eller apatisk.

Sara

Sara
0

Torr och varm nos kan vara tecken på feber.

Sara

Qviq
0

Usch vad hämskt… Minns hur rädd jag var när göran försvann… Villken tur att han kom tillbaka….

"Chaos is a friend of mine."

Robinsnel
0

#2 torr eller blöt om nosen behöver inte säga nåt egentligen.. det varierar tycker jag.. Men om han verkar ha ont och gnyr är nog mer att vara orolig för. Men ni märker ju själva om han är sig lik eller om det verkar vara ngt fel på honom, då är det ju bara ta honom till vet för en koll. Milton var borta nästan ett dygn en gång, han gick dock bara några hundra meter till en kaninbur o dödade kaniner… Jag hämtade honom hos polisen..

TanjaS
0

Sicken tur … min hona Groggie hälsa o är glad för detta

skrollan
0

han har alltid gnytt när man tar i honom när han är trött och sover. Men man blir orolig i alla fall. Men vi har klämt på honom och då sa han ingenting, inte nu heller. men han äter och dricker som bara den, men han kan inte ta det lugnt och sova. Som man tycker han borde, han kan inte känna ro typ.

Vi förösker se så han dsricker och äter, han åt i alla fall ett par matskedar köttfärs när han kom hem.
Slö eller trött, tänk om jag inte märker skillnaden då?

Feber, hur gör man då?

skrollan
0

#7 tack vad omtänksamt! :)

skrollan
0

Kom på att groggie har en bokad tid på torsdag klockan 19 för kastrering och koll av skabb, ska jag avboka?
usch vi vågar inte gå och lägga oss om någoy skulle hända Gråter

sarae
0

#10 tycker absolut inte du skall avboka. Det e inte dumt om han får sig en hälsokontroll efter äventyret. Är ni oroliga. så ta honom till veterinären tidigar

skrollan
0

Okej, tänkte om det kunde vara för tidigt med krafter i kroppen som han kanske behäver eller något sådant.

hur vet man om han har feber? Vad är normal temp på illrar? Och vad gör man om han har feber? Nu skulle vi kolla skillnaden på torr nos,jämnföra skrollan med groggie, men då hade han precis druckit så det sket sig..

sarae
0

största riksen med illrar som vart på rymmen är uttorkning, förkylning tror jag ändå inte är så stor risk, de tål faktikst kyla bra. Sen vet man inte vad de råkat ut för under dagen, om de skadat sig, klämt sig, elelr vad som helst. Så kolla nackskinn på honom, och kläm igenom honom ich se hur han reagerar.

AlbaStiffler
0

Oj vilken superdupertur ni hade? Och vilken tur att grannen hade vett att fånga in honom`? Var detta en granne som ni pratat med innan, dvs som visste att ni hade en iller på rymmen? Tycker ni handlade bra i sökandet, dvs att ni kontaktade alla grannar.

Min Stiffler rymde ju förra våren… Var börta 8 timmar typ (innan han själv hittade hem mitt i natten). Även vi lämnade ut lappar i hela grannskapet (radie på 3 km) och fick på detta sätt ett dygn senare (då Stiffler redan hittat hem) reda på att han vart just 3 km bort där de hade sett honom. Så de kan röra på sig rätt mycket på rätt snabb tid. Vad vi dessutom lärde oss av Strifflers rymning är att de gärna följer en stig eller ett dike, dvs en led som är lite skymd. I Stifflers fall var det just ett långt långt dike han måste ha följt. Han undvek att springa åt andra hållet då han då hade korsat en väg. Det verkar även som om han vände när han kom ut på en annan väg (det ställe de såg honom på). Så att söka på såna platser är smart, dvs utreda "hur borde min iller ha sprungit".

När Stiffler kom hem var han helt utsvulten, kastade sig på maten det första han gjorde. Sen lade han 30 minuter på att bli värmd av husse och matte. Först mat, sen kärlek… hmmmm… såna är prioriteringarna… hahaha… Sen vart han superglad över att ha hittat hem… sen mindre glad då vi badade bort all jord han hade på sig… *s*

skrollan
0

#14 ja, fy fan jag har aldrig vart så räd i hela mitt liv, och även ledsen! Ja, det var en granne vi hade pratat med på morgonen, och sedan träffade på affären senare på dagen, så att dem hade kommit hem strax efter oss från affären, vi hade fått stanna för tåg , så dem måste ha kommit ca 10 minuter efter. Då var han där, precis så vi missade honom.
Hade han gått 50 meter till hade han kommit ut till en 90 väg, dödsvägen som den kallas. Usch alla tankar.

Ja, vi försökte tänka som en iller, men tydligen inte lika smarta som groggie, men han måste sprungit på åkrar och ängtar eftersom det är nästan det ända som vi har runt oss, och skog. Men usch för 70 vägen som han även måste sprungit på/bredvid, det var där min zimba blev överkörd :'(

Nu är han pigg, jag pep med en pippis för att börja öva honom att komma till den, han kom som en skott men gjorde en liten glindning på golvet i all hast, sedan satte han sig på lådan. Känner mig lugnare nu, men inte lika lugn när han ska kastreras på torsdag =/

Tänkte dessutom att du skulle få hjälpa mig hur man illersäkrar ett hus? Jag som tyck att jag hade gjrt det, men tydligen inte, det var det hemska med att han rymde också. Hur har ni gjort med alla dörrar ut ut huset?

AlbaStiffler
0

#15> Oj vilket flyt ni hade… förstår precis den där rädslan och hopplösheten. Fatta att leva med att man inte hittar sin bortsprugna iller. Mina inneillrar skulle inte klara sig länge där ute, då de inte ens äter kött. Kan säga att lättnaden att veta att Stiffler hittade hem själv var gigantisk.

Hur man säkrar? Grind för dörren… Eller låt bli att öppna dörrarna… Har ni hittat stället han smitit på? Eller var det genom ytterdörren när nån inte var vaksam nog?

Plexiglasskivor kan man köpa (tex på bauhaus). Dörrar man sällan har öppna, men som man gärna vädrar i bör ha höga grindar. Beroende på hur klättringsbar din iller är såklart. Men räkna med att de kan ta sig över nästan 80-90 m hög grind om de vill… Har tex vart med om en iller som klättrade över en grid genom att kila fast ryggen i dörrpringan. Dvs genom att trycka ryggen mot dörrspringan samtidigt som den klättrade på den glatta grinden på 1 m. :-o

På tex ytterdörren kan man ha en lägre grind som är enklare att själv hoppa över. kanske 30-40 hög? Denna hindrar att illern inte smiter förbi en utan att man märker det. Men man kan såklart inte lämna en sån dörr utan uppsyn  med en sån låg grind. Men det måste ju samtidigt vara smidigt då man springer över den stup i kvarten.

Alternativt gör man en högre grind med gånggärn som är enkel att öppna. Tyvärr funkar sällan färdiga barn-grindar, då illern kan ta sig igenom dessa oftast. Tyg-barngrindar verkar illrarna kunna klättra på… Så det bästa är att snickra en som passar ens egen dörr och ens egen iller.

Annars är det väl samma sak som gäller för vädringsfönster, sätt myggnät eller plexi framför så att de inte kan smita ut. Eller barnlås/hasp som gör att fönstret inte kan skjutas upp om man bara har öppet en glipa…

skrollan
0

Förmdoligen har han smitit ut lite fint när någon skulle springa ut en snabbis, för skrollan var kvar inne och dem har vart med till pappa förut, så viu misstänker att någon hemma öppnade som inte tänkta på att illrarna var med dit. Som kanske inte är van att vara så vaksam.

Vi har funderat på att sätta kanske 40 cm högt, som man lätt kan hoppa över, även hemma i våra lägenhet såna fall. Nu är jag super nervös så fort jag öppnar en dörr, eller någon annan, kan inte ta det lugnt alls.

Vi var lite nervösa om Groggie skulle sprungit till grannen som hade höns, känna jaktinstinkten, men där hade han tydligen inte vart, de var lugnt där hemma.

Nu ligger han och sover, erik sa att han hade vaknat för att gå på lådan och dricka en massa inan han åkte till jobbet vid 14 tiden, så han verkar mest trött inte slö?! Är så osäker om jag kan lyckas skilja på det.
Om han har feber, vad innebär det? att han ska ta det lugnt och inga promenader så han blir frisk, som om han vore förkyld? han nyser en massa sa erik.

AlbaStiffler
0

#17> Om han har feber så bör du nypa honom i nackskinnet, se om han har vätskebrist. Åker skinnet tillbaka "direkt" så är han antaglgien ok, annars kan du behöva tvångsmata honom med vatten. kan räcka att hålla fram vattenskålen stup i kvarten, och är han duktig dricker ahn själv. Annars kan man använda en liten spruta (kanman få gratis på apoteket) och tvångsmata. Om han även slarvar med maten kan du även göra vätskeersättning (sök efter recepttråd).

Annars är det nog bara att ge han nån dag, såvidare han inte är för apatisk.

Om jag inte minns fel så låg stiffler och sov i nästan 2 dygn efter sin rymning. När han gick, stapplade han som  om han hade träningsvärk, men det är ju å andra sidan inte så konstigt. Sen var han besatt i att äta nån vecka efter… hehehe.

En sak angående grind på 40 cm, tänk på att ändå inte lämna en sån dörr öppen utan uppsikt, då de kan ta sig över med lite försök. Men det hindrar iaf första rymningsförsöket och lata illrar kommer antaglgien inte över.

skrollan
0

Okej, jo dricker det gjorde han en massa igår och erik såg honom drikca ett par gånger idag innan han åkte, men mest sov han. Så han vaknar i alla fall för att dricka, men hans aptit är inte lika stor för att äta, men han tog några tuggor nör vi gav honom lite "gelemat" igår åt han även köttfärs som han fick direkt när han kom hem. Så att sålänge han äter och dricker är det förmdoligen inte feber eller? han kanske bara är förkyld..

Jo, precis, såna fall blir planket till bara för att kunna öpnna dörren om det plingar på folk utan att man ska vara så nervös att dem ålar sig ut, då kanske folk blir mer ippmärksamma om dem själva måste gå över ett litet plank, hoppas jag.

skrollan
0

nu är han vaken igen, han fick lite vetegrpodolja, och så ställde jag fram en skål vitalin, glad jag är att jag hade provpåsar hemma för det , för att då kunde han få något som han tycker är jätte gott så samtidigt bra för honom att äta eftersom att det är en annan matsort bara :)

AlbaStiffler
0

:-)

skrollan
0

nu märker jag att groggie har vänt på dygnet, stackarn han sov nog ingenting natten har var te och sprang. Han har sovit hela dagen, vaknade nu för att kela lite. Men igårnatt var det full rulle på honom, då jagade han skrollan så det bara osade om det. Så han borde vara trött och inte slö hoppas jag.

Sara
0

Nä han är inte slö som om det vore fel på honom om han "busar" så där. Skrattande

Tänker på er i morgon!

Sara

skrollan
0

Skönt :)

Tack så mycket för din omtanke, det värmer mycket!