Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 706 ggr
chei
0

Illermat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En liten undran:

Hur kan det komma sig att djuraffärerna i Östersund säljer illermaten Menu för 110 kr paketet. Medan granngården i hålan där jag bor kan sälja samma märke, samma mängd, samma mat för 58,50kr paketet?

sarae
0

jadu..inflation? hehehe

tror inte att det fodret e så dyrt i inköp nämligen..vet att jag köpte det ett tag till min första iller i italien, innan jag kom på bättre tankar, å där betalade jag mellan 25-30 kr för ett paket så…

chei
0

ja, kankse de:P

men lite fult av djuraffärerna egentligen att ta sånt överpris isåfall. och då lär man väl betala aldeles för mycket för allt annat man köper där också..

sarae
0
Vison
0

Hej era nattugglor! :P

Hur är det med maten egentligen,  måste man köpa speciellt illerfoder eller?

chei
0

Får börja handla på internet… lär ju vara lite lättare att gämföra saker hur mycket de kostar osv!

Matar min med ANF… så för min del splar det inte så stor roll…Det finns inte på granngården och jag får snällt betala 160:- paketet på djuraffären …Var mest bara en tanke som slog mig, att ifall någon köper menu till över priser så kan det ju vara idé att kolla granngården.

sarae
0

#4 vad man ger sin iller för mat är oerhört viktigt. Dålig mat kan faktikst bli din illers död. Så högkvalites foder är det som gäller, med högt protein innehåll och lite kolhydrater och fibrer (som illern ändå inte kan smälta, smat att socker kan orsaka insulinom). Så helt ett bra iller foder, möjligen ett bra kattungefoder, men iller foder är att fördera. men absolut bäst är ju självklart att utfodra sin iller så naturlig tsom möjligt: rått kött å bytes djur

#5 ja, en klar nackdel med anf..att det e så attans dyrt. www.teba.se har totally ferret som är bra, och där e frakten riktigt låg. Sen finns det ju vitalin til lett bra pris hos tex. www.hungryferrets.se

chei
0

#6 tack sarae! det ska kollas upp, är ju bra om man kan kombinera att vara snäll mot både illrar och plånbok:P

Bonzo
0

Ett insidertips: Vitakraft (Menu) är så vitt jag vet utgående sortiment hos Lantmännen Granngården…tyvärr. Om nu inte din Granngårdenbutik där uppe är en fristående butik förstås?

devildaughter
0

Måste bara säga en sak.

I djuraffären här i Ystad hade de skaffat "illerfoder" innan (efter ett flertal efterfrågningar från mig…).
Jag upptäckte, när det kom in att:
det var en iller, hamster och en kanin på framsidan*
det innehöll majs och liknande grejer

Informerade dem om att illrar är rovdjur och fodret åkte bort. herregud.

sarae
0

#9 yup det är ett foder som sälja av vitakraft, menu….det var det jag nästan tog livet av min första iller med.

chei
0

#10 varför?

sarae
0

pga det otroligt låga protein innehållet, extremt mkt kolhydrater å fibrer, särskilt majs. Under de 2 månader hon fick det gick hon inte upp ett gram (hon var liten från början…låg nog inte på mer än ca 300 gram, fick plats i bhn), var riktigt uttorkad pga kronisk diarre, hade sårig analöppning och var i allmämt dålig kondition. men nu e jag inte hundra på att det är samma innehåll på det som finns i sverige å på det jag hade. Vet iaf att även det hette vitakraft menu, det hade även en majskolv på framsidan  har jag för mig+ iller bild bla.

chei
0

okej..lejsamt!:/ Ja, men då är det ju bra som #8 skrev att det ska utgå ur sotrimentet hos granngården!

Bonzo
0

Ärligt talat tror jag aldrig ens det ingått i Granngårdens standardsortiment…det är nog bara vissa butiker som valt att ha det hemma.

AlbaStiffler
0

#4> Vissa foder för katter duger nästan lika bra. Tex Orijen kattfoder. http://www.orijen.se/sw278.asp Detta foder är lätt att hitta hos de flesta hund/kattmatsaffärer.

I regel gäller ju dyrare kattfoder för kattungar, destå bättre. Men för säkerhets skull bör man även kolla proteinhalt, fetthalt och lite sånt. Finns bra trådar om foder här på forumet, där ddet står om vilka kattfoder som funkar eller inte.

Själv kör jag en blandning av illerfoder (typ ANF) och Orijen.

Sarah
0

Orijen och vitalin här. Men framföralllt orijen. De säljer nu 20 kg säckar på bromma zoo. 800 kr ungefär.

[Catteklina]
0

#9 Usch ja, tror att det kanske var det fodert kom jag kontakt med *arg*

Bad om illermat och dom plocka fram en 15kg säck med olika djur på framsidan, bla. en iller, tänkte inte mer på det då. Inte förrän jag kom hem med den och öppnade och såg hur maten såg ut… Massa färgglada torkade saker där i :|

Ringde och skällde på dom, för det var sådan mat som mina gnagare åt och dom bad om ursäkt, sa att dom skulle ta bort den!
Men fortfarande i dag (1 år efter) så säljer dom den skitmaten :/