Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 196 ggr
bnoffan
0

fler år - större kunskap?

"Jag har faktiskt haft iller i xx år"

Detta är en kommentar som i mina ögon känns väldigt konstigt att så många använder sig av för att vinna diskussioner. För i ärlighetens namn så är 10 år med iller ingen garanti för en bred kunskap. Allting beror på hur intresserad du är och hur mycket du har läst på.

Vill man verka trovärdig är det bättre att lägga fram fakta som stärker argumenten och inte bara luta sig tillbaka på antal år man haft iller..

En liten tanke bara.

JossanH
0

precis! håller helt med!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Robinsnel
0

Yup, så är det.. Jag hade som ex nästan ingen kunskap alls om de vanligaste sjukdomarna förrän jag upptäckte detta forum, och då hade jag haft iller i fem-sex år…

devildaughter
0

Exakt!

Jag läste på oerhört mycket innan jag fick Lucifer. Hjälpte visserligen till en del men det mesta har han (och andra illerägare) hjälpt mig med.
Exempelvis i en faktabok om tamillrar står självklart inte baksidorna med att ha iller och fiffiga knep att ta till med.

Zaria81
0

Det håller jag med om.

Tycker dock det gäller det mesta tex "Jag har minsann haft häst i 50 år och de klarar sig utan vatten hela dagen" fick jag höra från en granne, och hans kunskaper om djuren sitter nog där solen inte skiner så att säga. (bla hade min häst konstant feber i 8 år,för hon hade så blanka ögon enligt gubben)

Man kan kan få väldigt mycket kunskap genom vetgirighet, till skillnad från de som bara flyter med och inte vill lära sig något i många år. Att vara öppen för kunskap tror jag det är det allra viktigaste,inte att bara stänga in sig i hur många år man haft tex iller.

Sara
0

Nä, hur länge man har haft iller säger inte mkt.

På mina 10 år och 13 illrar har jag varit med om flera insulinomillrar, ett par binjuresjukdomar, en främmande kropp, en hjärtsjukdom, många ihopsättningar av nya illrar, en svår vätskebrist och lite annat smått och gått.

Jag tycker att jag kan en hel del om iller men fullärd är jag långt ifrån. Jag åker fortfarande in till veterinären en gång för mkt än för lite.

Det som ger kunskap är om (när) man har varit med om sjukdomar osv i praktiken. Visst är det viktigt att kunna mkt teoretiskt men man behöver se det i verkligheten oxå för att verkligen veta. Alla illrar är olika och symptomen kan variera från fall till fall även på samma sjukdom.

Sara

sarae
0

Håller helt med, hur många år man haft iller säger absolut inget om hur mkt kunskap man har. Jag har träffat flera som bara haft iller i ett år kasnk som har haft offantligt mycket mer kunskap än dem som haft dem i 10 år. Många av dem som haft iller så länge är fastkkörda i gamla tankesätt, och när man tittar på hur de sköter sin iller är de inte sällna ute och cyklar. Titta bara utomlands: där finns det folk som haft iller i kasnke 30 år och FORTFARANDE väljer att utfodra illrar med mjölk och bröd..skrämmande …

Har träffat många som haft iller längre än mig, men som likaväl utfodrar sin iller med whiskas och chklad. Så nej, fler år som illerägare har ingen betydelse. vad som har betydelse är ur man ägnat de åren, om man lagt ner tid på att söka information och att lära sig nya saker eller inte. Många lever faktikst efter tanken, "har det funkat förr så funkar det nu", vilket inte alltid stämmer.

Telefonkontakt
0

#6 matar med mjölk och bröd? Hur kan de illrarna må egentligen? :/

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

sarae
0

#7 inge bra…men det är ett urgammalt koncept i den "gamla" illervärlden. Härör nog mycket från den myt att illrar som får kött blir mer agressiva.

Telefonkontakt
0

#8 hehe, sigge får ju bara kött och han är hur snäll som hälst, fast kanske inte mot Gördis *sneglar bredvid i sängen när han halvt har hennes ansikte i munnen* :P

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Faxlin
0

Åren kan visst ha betydelse. Det beror nog på hur man använt sina år. En som råkat ut för sjukdommar på sin iller i tio års tid har självkalart större kunskap om sjukdommar praktiskt än den som varit illerägare i ett års tid och råkat ut för sjukdommar.
När det gäller den teoretiska kan man alltid lära sig mer på fler år än vad kam hinner på färre år.
Ja om viljan finns att lära alltså. Men i detta exempel väljer jag att välja att det är två lika vetgirirga ägare man har att göra med.
Jag anser till och med att det är viktigt med flera års teoretisk kunskaå innan man börjar med till exempel avel. Att man läser in kunskapen först innan man börjar avla.

Således kan man ha kunskaper inom olika områden. Och därför är de så bra att forum finns så man kan dela med sig av sin kunskap till andra som vill lära.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

JossanH
0

ja, men självklart kan det ha väldigt stor betydelse men det är långt ifrån en regel!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

#11: Håller med helt. Att lösryckt använda det som en säkerhet för kunskap är idiotiskt.

Audiatur et altera pars

bnoffan
0

#10 Självklart är det som du säger Åsa att man fått se mer av sjukdomar etc. när man haft iller länge. Håller även med dig där när det gäller aveln!

Faxlin
0

#13: Sedan hoppas jag att det är så att folk är så pass ärliga att de erkänner om det är saker de inte har praktisk kunskap om. Som jag skickar alltid folk vidare då de har problem med sjukdommar som canser och insulinom och sådant då jag aldrig har haft dessa sjukdommar på mina egna illrar. Bara läst mig till och pratat med dem som har. Men det blir ändå inte samma sak liksom. Så jag tror på ärlighet framför allt.

Audiatur et altera pars

ferretgirl
0

JAg har haft iller i snart 8 år, och är på inte på långa vägar färdiglärd….. kan bli det egentligen. Enligt mig blir man inte det, för det dyker hela tiden upp nya grejer som jag lär mig av, både genom mina egena pälsar och genom dom inlägg jag läser och ibland också svara i. Men färdig lärd det lär jag nog aldrig bli hur jag än försöker.

Faxlin
0

#15: Håller med dig. Fullärd blir man aldrig någonsin. Det kommer hela tiden nya rön, och nya kunskaper och upptäckter. Och man stöter själv på olika individer som lär en att det man trodde sig kunna har man ingen aning om :-)
Så jag räknar inte med att bli fullärd någonsin. Men har också inställningen att man aldrig kan få för mycket kunskap.

Audiatur et altera pars

AlbaStiffler
0

Tycker åxå att antalet år såklart kan spela in i hur mycket kunskap man har. För 17, under de många år man haft iller så har man råkat på det mesta, både i olyckor och sjukdomar, veterinärer och foderbyten. Om man inte tar tillvara på dessa kunskaper så är det väl mer något fel på personen än på uttrycket "jag har haft iller i xx år".

Jag brukar ibland flika in "under mina 8-9 år som illerägare" för att lägga lite vikt i mina resonemang, erfarenheter eller kunskaper. Detta eftersom de flesta på detta forum är nykomlingar vad gäller illerägande (ni har ju själva sett undersökningarna om hur många år man haft iller). Jag menar det inte som ett besservissar-menande när jag säger så, men det kan vara praktistk att veta att jag (och de andra veteranerna på detta forum) har ett antal år illerkunskaper och därmed borde ha lite mer grund bakom våra yttranden.

Att jag har 8 års illererfarenheter betyder såklart inte att jag MÅSTE ha breda kunskaper om illrar, men det gör det med största sannorlikhet, speciellt eftersom vi alla hänger på detta forum och lägger så mycket tid på våra illrar och på att införskaffa info om dessa. Som vanligt gäller lite allmänt vett när man läser allas inlägg, man ska aldrig tro att allt är helt sant - oavsett hur många års erfarenhet man har. Vi har alla haft fel i små eller större faktafrågor! :) Men det betyder ändå inte att ens år som illerägare har inverkan på erfarenheten.

Att ha många års erfarenhet som illerägare gör förhoppningsvis åxå att man har många års erfarenhet av att ifrågasätta faktan om illrar som man dagligen matas med.

:-D