Ev.ny iller =o)
Hej!
Ska åka och titta på en ny iller idag. Ungar födda i juli förra året (alltså ett halvår gamla). Tyson e ju född i april så tyckte det va bra med en lite äldre iller. Katt ble det inget av, har diskuterat fram och tillbaka här hemma och kommit överrens om att det bästa e en iller till. Nu till min fråga, illern jag ska ev. köpa e en okastrerad hane. Hur går kastrerade och okastrerade illerhanar ihop? Ska så fort som möjligt boka tid för kastration på den nya, men jag har semester v. 6 så tänkte passa på då.
Och nu när jag e på jobbet på dagarna tänkte jag ha nykomlingen insängd i köket och tyson i resten av lägenheten.
Ev. väntar vi till nästa helg och hämta hem den nya, men man kanske blir så förälskad idag att den kommer hem lite tidigare =o)
Tacksam för svar =o)
jadu..kastrerade å okastrerde illrar kan funka bra ihop, men var beredd på att den brunstige hanen kommer släpa runt på den okastrerade en del, och tugga honom i nacken. Så det kan vara rätt obehagligt för den som e offer. Av min erfarenhet så har det även varit svårare at sammanföra 2 illrar om den ene (eller båda) är brunstig…det blir liksom rangbråk + en himlans massa hormoner. Så förbered dig på bråk och på tt ha dem åtskillda, men hoppas på det bästa helt enkelt.

Nu e det bestämt. Blir en illerpojke som e född den 22 maj förra året. Han e ljus på kroppen och har ljusbruna ben, jättesöt =o) Men ska vänta me att hämta te nästa helg och ska försöka få tid till kastrering på måndan eller tisdan efter.
Kan man kastrera och vaccinera på samma gång?

Ja, du kan kastrera och vaccinera på samma gång. Fråga ifall de ger rabatt. Vissa kliniker gör det. Var han brunstig nu då så att det går att kastrera honom? En del hanar i den åldern har ju inte gått i brunst ännu. Lite dumt att boka tid ifall han inte har några kulor nere liksom. Har du inga bilder på pojken? Var kommer han ifrån? Vill ju se honom ju!

Ja, det har du rätt i, det kolla jag faktiskt inte. Men han e ju 8 månader gammal, e det vanligt att dom inte ramlat ner då? Han kommer från en kompis kompis som har några illrar han tar valpar på. Han e rätt så mycket ute så han har sååå himla mycket päls =o) Ser ut att vara dubbelt så stor som Tyson.
Men det e lugnt att han e ovaccinerad ett tag här hemma? Tyson e ju vaccinerad så det kan väl inte smitta nåt?
Tyvärr tog jag inga bilder idag, hade ingen kamera med mig. Men han va så mysig när jag höll han, försökte ingenting =o) Han hade en lika gammal flicka också, men pojkar ligger mig närmst om hjärtat =o)
Håller tummarna nu på att han och Tyson kommer överrens 
De brukar ha ramlat ner vid 8 månader men har han bott utomhus så kanske de är senare i brunsten pga kylan. Jag vet faktiskt inte… Nån som vet?
Djuren kan bära med sig smittan även om de är vaccinerade. Det finns väldigt lite valpsjuka i Sverige idag men risken finns ju alltid att de kommer i kontakt med smittan men jag skulle ändå inte säga att man behöver vara jätteorolig att smittan finns hos den vaccinerade illern.
Sara

Ok, vad skönt. Men det blir att kolla kulorna så fort han kommit hem och försöka få tid till djursjukhuset samma vecka. Eller om man kan ringa och boka tid och höra hur långt innan man måste avbeställa. Räcker kanske med en dag innan?