Norpan är sjuk
Just nu befinner sig min lilla snutta hos veterinären i Gbg. Hon har en tarminfektion av något slag och/eller nått som fastnat.
Bajsen är brun men lös och hon har spytt slem igår. Jag åkte in vid 1 i natt pga att hon var slöare än normalt, inte ville ha godis
och har förlorat vikt.
Inatt gjordes en röntgen och det togs glukosprov. Röntgen visade inget och blodvärdet var 3,8. Jag vet inte när hon åt sist men symptomen stämmer in på insulinom anser jag. Illamående= kräks, trötthet, lite apatisk.
Idag är det gjord en kontraströntgen som visade fri passage men hon har haft diarré och veterinären tror hon har nån form av infektion i tarmen. Hon får stanna där tills i morgon minst.
Sara

oj låter inte alls kul håller tummar och tassar för att dom hittar vad det är och att hon blir bra *Miilo och Thyra skickar massor med krya på dig kramar till henne*
åh nej inte igen! När ska din otur ta slut! stackars lilla norp.

Trist… hoppas de hittar felet… och hoppas det int eär insulinom. :( Håller tummarna!
uschia! hoppas hon blir bra!!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ja, jag hoppas att blodsockret blir högre när magen blir bra. Hon är bara 1,5 år så det är tidigt annars.
2007 har varit ett jobbigt år med 3 illrars bortgång och Funny som inte är frisk heller. Mitt sparkonto hade precis börjat återhämta sig men nu lär Norpan toppa försäkringen, bara det som skedde i natt kostade ca 5000:-. Så där försvinner de sparade tusingarna..
Försäkring = Måste för människor med begränsad ekonomi.
Sara
Jaha.. Nu ringde veterinären igen. De har tagit nya bilder och det visar sig vara 2 st 2-3 cm långa saker som sitter i tarmen. Operationen och undersökningarna går på ca 15-17 000:-.
Nån som vill köpa en njure eller lite ägg för befruktning? 
Sara

#6 oj det var inte lite de. men vad tror dom att det är som hon fått i sig då?
Ingen aning..
Ska bli intressant för jag har ingen aning själv och saknar inget. Hon är en gummiätare men inget gummi är borta.
Sara
Som tur är täcker ju försäkringen 10 000:- sen har jag 2000:- sparade. Resten får jag låna på obegränsad tid men det vore trevligt att kunna betala tillbaka innan nästa grej händer…
Sara

okej ja jag förstår att pengarna blir ett problem men jag är så less på att allt i denna värld hela tiden ska måsta handla om pengar=(
Visst är det men jag förstår att de behöver få in pengar för att djursjukhuset ska fungera.
Åter igen, ett högre försäkringsbelopp hade inte suttit fel..
Sara

#11 nej precis man betalar ju hellre mer i månaden till försäkringen, än att pejja ut allt direkt=(
Definitivt!
Sara

men var det inte någon här som höll på att kolla upp om man kunde disskutera detta med agria?

#6> Oj, så hon har alltså svalt något… Stora bitar med… :-o
Hmmm, svårt att se det goda i motgångarna, men såvidare operationen går bra så är hon ju iaf inte sjuk, vilket ju är bra. Sen gäller det ju bara att hon inte fortsätter äta olämpliga saker… då kan man ju kalla det sjukdom. Munkorg? Håller verkligen tummarna för att operationen går bra och att hon klarar den hyfsat trots att hon är svag från näringsbrist och sånt.
Tur i oturen Sara!!!!
Hoppas innerligt att det inte är Insulinom, hoppas innerligt att operationen kommer att lyckas. Jag tänker så ofta på din Trazan :(
Om det inte varit för att man hittat föremålen. Och OM hon hade haft magsjukan så kunde det ha varit kronisktmagsår eller liknande. En del illrar får problem med tarmarna för resten av livet.
Operationen är lyckad och Norp lever. De blev tvugna att operera bort en grej ur tarmen och en grej ur magsäcken. Nu är det bara att hoppas på att hon läker bra inuti.
Blir sträng diet med lättsmält mat och konvalecens i kaninburen. *hemska matte* Jag vet att buren är liten men hon ska antagligen inte röra sig för mycket och Norp är en riktig hoppetossa.
"Vita gummiaktiga saker som ser ut som de suttit under möbler." Beskrev veterinären grejerna som. Grejen är bara att jag använder inte möbeltassar eller liknande. Har kollat varenda möbel men det finns inga och inga rester heller. Ska bli intressant att se dem och om det går upp ett ljus för mig då.
Det enda positiva (förutom att hon lever) är att nu när försäkringen är toppad så blir jag antagligen erbjuden en ny försäkring (så var det med Trazan) tills det är nytt försäkringsår och restriktionen blir väl att den inte gäller om hon äter nått olämpligt eller om hon får problem med sviterna efter operationen.
Sara
#17 oj, tufft för dig Sara! Men det är starka djur så tror nog att hon kommer läka ihop fint!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Hoppas det går bra för er! skickar lite återhämtningskrafter både till din iller och till din plånbok!

Usch vad hemskt för er. Men skönt att operationen gick bra. Berätta gärna sedan om du klurar ut vad hon käkat upp. Kanske kan det hjälpa till att rädda någon annans iller från samma sak.
Så glad att hon överlevt i alla fall.
Skickar krya på dig kramar till henne
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Ja, jag är glad över att jag tog in henne redan på natten och inte väntade tills idag på dagen.
Det som verkligen fick mig att bli ordentligt orolig var att hon inte ville ha sitt godis.
Tack för alla kramar och tankar, det värmer!
Sara

*drar en lättnadens suck*
Fint foto… hade hon klättrat upp i granen själv? Vilken bus!

#21: Att du tog in henne till veterinären direkt på natten räddade antagligen hennes liv. Du gjorde helt rätt och jag önskar faktiskt att det sättet smittar av sig lite. att man åker direkt ens iller är dålig.
Skickar några extra krya på kramar
Audiatur et altera pars
Norp ska få komma hem i eftermiddag.
Hon har ätit och är pigg sa veterinären.
Sara

Vad roligt att höra.
Audiatur et altera pars

:-D Wiiiihoooo!
Hon får bara lite "buljong" som de kallar det. Det är vatten och AD mat. Sen ska hon ha småportioner av det flera gånger om dagen.
De första dagarna är kritiska men åter och bajsar hon så är det lugnt. Spyr hon så är det raka vägen in igen.
Sara

Huga… hoppas denna buljong faller henne i smaken då, det är ju inte helt givet.
Sista dagarna Alba levde så åt hon nästan bara laktosfri grädde. Dock i hyfsat små mängder, men det kändes ändå som om det gjorde henne gott utan att det var för starkt för magen och utan att hon blev för dålig i magen av det. + att hon älskade det. Om det mest handlar om att få henne att äta och läka några enstaka dagar så kan det kanske vara bra som lite bonus till "buljongen"? Men det vet kanske å andra sidan veterinären bäst…

#28 Hoppas att det allt går bra när du får hem tösen. Usch. Aldrig roligt när sånt där händer! Och jag hoppas att du kommer på vad tusan det kan va varit hon fick i sig så att det inte händer igen.
Vilken tur att du åkte in med henne direkt. Hoppas hon kryar på sig snabbt nu! 
Fick stränga order om att inte ge något annat än "buljongen" och vatten i 7 dagar. Inte ens nån droppe vetegroddsolja.
Naturligtvis är "buljongen" gräslig enligt Norpan så det är sprutmatning som gäller.
Så nu är det en riktigt sur Norp som ska bo ensam i kaninburen i 2 veckor. Hon är jättefrustrerad och biter matte i fingrarna men efter mycket om och men och med nersölade byxor som resultat, så har jag fått i henne maten och nu protesterar hon genom att försöka bita/gräva sig ur buren.
De 2 gummi plupparna har jag verkligen ingen aning om hur och var hon har fått tag i dem. Kommer ta kort i morgon och lägga in, så kan vi gissa ihop..
Sara
stackars norpan. Förstår att hon är sur.. Man känner sig så elak när man inte kan förklara för dom små VARFÖR saker och ting är som det är…
Sajtvärd på Iller.ifokus
Nu har nog chocken släppt för jag är bara så trött, mår illa och vill bara grina hela tiden. 
Dessutom är jag livrädd för att gå hemmifrån i morgon i 3 timmar och så måste jag putta på Norp emellanåt för att se så att hon fortfarande lever.
Det är första gången sen jag skaffade iller (10 ½ år) som någon smaskat i sig nått dumt men nu har man snart varit med om det mesta. 
Sara

#33> Oj, förstår att det är traumatiskt… Man blir rätt lätt hispig när de inte mår bra.