OT Jobb
Varför ska det vara så svårt att få tag på jobb? Det finns ju inga att söka heller, förutom chefsjobb…
Tog saken i egna händer idag (sökte alla chefsjobb iallafall, fast det inte finns en chans i hel**te att jag får något) och skrev till absolut ALLA affärer som finns här… någon måste ju nappa?
golf.ifokus.se
Jag fick napp av att skicka mitt cv till 15 olika butiker i ett stort köpcentrum bara. Idag (dagen efter) hade jag ett svar från en butik att dom sökte en som kunde jobba i båda deras butiker och hon ville att jag skulle komma på en intervju. Så nu ser jag glatt fram emot att gå till alla butiker som finns i centrum och lämna mitt cv :) Hoppas du får napp på nått ställe.
Säger detsamma jätte svårt ju, specielt när man som jag inte har några jobb erfarenheter. Lycka itll Sofie på intervjun!!
#2 Håller med. Har inte haft nått jobb alls och det här blir min första jobbintervju *nervös* och sen gick jag aldrig klart gymnasiet så några bra betyg därifrån har jag inte. Men nu har jag gått en distansutbildning som butikssäljare, så hoppas det kan hjälpa till att få ett jobb. Och tack :)
ohh nice hur länge var den utbildningen?
5 månader är den på om man läser 100% i studietakt.
lät ju jätte bra, nåt sånt jag vill göra då jag inte orkar just nu att plugga 3 år på univesitetet. Utan vill kunna göra en liten utbildning snabbt.

jag gav upp och började plugga 3,5 år istället.. :P

Finns det inget annat du kan söka då? Inte alltid så skoj men jag fick min kompis som vägrade ta något annat jobb än städerska att söka som industiarbetare och efter det fick hon lättare jobb när hon hade lite mer erfarenhet. bara en tanke….
"Chaos is a friend of mine."

Ett bra CV är a och o. Utan ett bra cv blir man inte kallad till intervju, alltså får man inget jobb.
Spana in CV-mallar, tänk ingnom ordval många ggr. Skriv något som fångar deras intresse för just dig och som gör att du sticker ut. Skriv inte en massa nödvändigtvis om vem du är, utan satsa mer på att skriva vad just du kan göra för dem, och varför just dina kunskaper är till nytta hos dem. Sälj dig själv… Kanske kan du på ett porsitivt sätt beskriva för dem varför det inte gör något för dem att du inte har erfarenhet (lär dig snabbt, arbetsvillig, drivande, initiativtagande…)
Och se till att layouten är SNYGG!!! Om du mailar din ansökan och CV, gör en PDF av filen (CutePDF är en gratis PDF-skrivare man kan ladda ner från nätet), maila inte ett word-doc eller texten i ett mail, det blir oftast fult. Skriv så lite som möjligt i själva mailet och ha istället all text (ansökan och CV) i PDF:en som ni bifogat!!! ha ett snyggt och representabelt foto i ansökan så att de ser att du inte är ett "miffo".
Stava rätt och be någon/flera bra personer granska din ansökan ordentligt. Be om ordentligt med kritik och förslag på vad du kans skriva istället!!!
/Teknikinformatörs-konsult som läser och redigerar mina kollegors CVn stup i kvarten

Kan vara väldigt bra att få in lite flikar om varför DU passar på företaget, dvs tar reda på vad företaget arbetar med. Så verkar du lite mer intresserad än någon som skickar ut samma ansökan till 30 företag och bara byter mottagare.
#1 Å vad kul Sofie vi i Uddevalla håller alla tummar, tassar och tår :)
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

#9 Om man ser ut som ett miffo då? :P
Jag har ett bra CV =)
Fick nyss svar från ett hundpensionat… men de hade redan anställt en =/ Säkert någon inom familjen då de inte ens sagt att de sökt någon, men de hade byggt ut, så jag hoppades…
golf.ifokus.se

Har hört att det är svårt.. Jag fick plats igår på vikariebanken i norrköping som barnskötare. första "jobbet" jag sökte. Det smartaste man kan göra när man ska välja gymnasie är att välja en med yrkesutbldning!
Lycka till Tessan med sökandet!
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Jag gick Natur på gymnasiet så det är väll kört för mig…
Fast jag har faktiskt lite arbetslivserfarenhet… jobbade på ekonomiavdelningen på Smurfit Kappa i somras och skötte den helt själv ;)
golf.ifokus.se

#14 Haha men jag gick sam/media och har trots det hamnat på ett elhandelsföretag idag utan att vara utbildad för det. ;)
Fast man ska nog ha lite tur också!
Sök allt som finns att söka och var självsäker på intervjuer så ska det nog lösa sig :)

Jag vet hur det är. Sökte minst 70 jobb när jag sökte och skräddarskrev varje ansökning.. Men tillslut fick jag napp! Bara fortsätta kämpa! Lycka till.

Ett riktigt bra tips är att skicka iväg spontanansökningar till företag där du vill jobba men som inte annonserar ut lediga tjänster. Det visar att man verkligen är intresserad av att jobba där och ofta sparar företagen ansökningarna ifall det dyker upp någon ledig tjänst framöver. Sen är det alltid bra att kolla med vänner och bekanta om lediga jobb. Nätverk är alltid bra att ha :)
När det gäller själva ansökningsbrevet är det viktigt att det är formulerat på ett sånt sätt att det framgår varför man vill ha jobbet och varför man vill jobba hos just det företaget. Man kan ha en bra grundmall å sedan ändra lite i den för att anpassa den till olika jobb.
det finns rätt många lediga jobb inom scandic hotell kedjan. men de läggs först ut på intranätet som endast folk redan jobbandes inom scandic kan se. sedan kommer de ut på ams.
scandic malmen i sthlm söker i dags läget en ny husfrubiträde. jag slutar som städare på fredag så min plats kommer bli ledig. Receptionen och frukosten behöver alltid extra personal. Hela hotellet i dagsläger lever just nu på ett bemaningsföretag, extra personal, vikarier, studenter på extra jobb och praktikanter.
Något som ingen vet ännu är att om ett halvår kommer scandic malmen att anställa en helt ny grupp personer för konferans, gym , relax avdelning.
Det har nämligen köpt upp bullwinkles lokaler bredvid. slagit ut väggen i källaren och håller numer på att bygga om en våning till flertal konferanser. Ska dyka upp gym/relax avdelning.
I allmänt så behöver större hotell kedjor alltid extra personal. Idags läget är det lugnt på hotellen men det är snart feb/mars och då kommer det boka på igen.
www.scandic.se där har ni en jobb möjlighet. skicka bara in ett cv till bokningen så kommer de ge det vidare till rätt avdelning. Oftast sitter bokningen och några ur ledningen på samma kontor.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
jag vet att det är hopplöst att hitta jobb. jag har ändå 3 års utbildning som kock, kallskänka, bagare, servitris. med alkohol licens, hotell a och företagsekonomi a. tycker man borde komma någonstanns på det. men icke.
på ett skitet städ jobb var det 300 sökande. fick det som tur var för ett par år sdan. har sökt ett heltids jobb efter det men det är illa med jobb.
Nästa fredag har jag dock tagit en stor chansning. Köpte bostad på anna ort och sagt upp mig. så fredag gälkler det om man överlever eller inte :-D
fast å andar sidan vill man ha job och skulle klara av att lukta som en smuttsig hamburgare så kan man alltid ta macdonalds.. där kan man n'stan gå in på vilket som och be om extra jobb
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.