Allergimediciner
Tjejen som jag håller kontakten med som tyvärr måste omplacera sin lilla tjej p.g.a allergi, vill gärna hitta ett botemedel mot din allergi. Hon tänkte gå till vårdcentralen, men det jag fått av vårdcentralen är att man ska ge sig av med djuret. Så jag hoppas verkligen att hon inte kommer behöva det utan får råd på vad hon kan få gå på för medicin.
Hört att det finns många här inne som går på midicin pga av allergi med ändå kan ha sina älsklingar, så någon som kommer med förslag på medivin?

Kestine + ögondroppar och nässprey
golf.ifokus.se
jag äter aerius allergi tabletter, har lomudal ögon droppr samt bricanyl mot andningssvårigheter. sen allergi vaccinerar jag mig oxå, men det finns tyvärr inga sprutor mot iller.
Sen måste man vara oerhört noga med att städa, ofta och ordentligt

Hitta ny läkare och läs i tråden som Sarae skrivit om ämnet… *ropar på sarae*
Jag är en av dem med konstant nästäppa (senaste 8-9 åren = lika länge so jaghaft iller) som tar medicin mot det. Dock ej bevisat att det är illrarna som är bovarna då allergitesten inte ger utslag på det. Man måste väl ta blodprov för att bevisa att det är illern man är allergisk mot i första hand, och många läkare tycker det är jobbigt att göra såna test då de "kostar mer". så man måste stå på sig… *surt* Eller söka ny läkare om man inte får den hjälpen man behöver, för det finns hjälp, iaf för de med lindrigare besvär.
Okej, då ska jag genast berätta för henne om det här som ni tar. Blir det mycket pengar?
Kan hon gå in och säga att hon vill testa något av detta för sin allergi eller måste dem godkänna och en massa och kanske bestämma sig för att dem inte vill skirva ut det till henne?
oj är det också allergisk tessan? =( är det däeför dina illrar har eget hus, för du inte kan ha dem i samma hus som dig?
aha, så man kan ta ett test för att veta att det är just illern. Det var bra, se om hon kan lyckas få det kanske, om hon vill. Okej, visste inte att det fanns en tråd om det, ska se om vi kan hitta den. :) tack
När min allergiläkare fick veta att jag (som är kraftigt allergisk mot pälsdjur) hade illrar krävde han nästan av mig att jag skulle ta ett boldprov för att se hur pass allergisk jag var. Så jag hade inga som hellst problem med det. Och jag tror verkligen inte att en läkare får neka en ett recept som man behöver oavsett om dem inte gillar att man har pälsdjur "fast man inte borde".
Vilken allergimedicin man ska ha är olika från person till person. Det är bara att testa sig fram. Be henne gå till en allergimott. så hjälper dem henne.
Det behöver inte bli så dyrt. Det finns rätt många allergimediciner som inte är så dyra, och när man får på recept så finns ju ett högkostnadsskydd.
#7 tack så mycket, ska jag berätta allt ni skirvit så fort hon ringer upp :D
Inga problem! Tycker det är så synd att många omplacerar sin älskling pga allergi (även om det nog i vissa fall är en ursäkt när man har tröttnat), för i dem flesta fallen, inte när man är kraftigt allergisk dock, så tror jag det går att lösa med rätt allergimedicin. Hoppas att det går att ordna så hon slipper omplacera henne!
Förresten, vill bara förtydliga att jag INTE tror att denna människan omplacerar för att hon har tröttnat. Jag känner inte henne eller så. Men eftersom man ser det i så många omplaceringsannonser för djur på blocket och andra ställen så är det svårt att tro att ALLA dem verkligen har allergi utan bara använder det som en ursäkt.

Det skulle krävas extremt svullna ögon, en igentjockad hals och en bedövad näsa för at tjag ens skulle överväga att göra mig av med mina illrar… och innan jag gjorde det skulle jag testa allt som går att testa… men men, sen är man ju lite skadad åxå! :)
*snorar*
första läkaren jag var hos med min kroniska nästäppa å nysningar sa ordagrant "du får ingen medicin förräns du gjort dig av med de där jävla illrarna"….behöver jag säga att jag inte gick tillbaka?
Numera går jag till en underbar klinik, som gör allt för att jag kan både ha kvar mina illrar (visserligen skulle jag aldrig lämna dem i från mig oavsett men men) samt följa min dröm och jobba med djur.

#5 Tror inte jag är sådär överdrivet allergisk mot illrarna… bara så det kliar lite i halsen och jag nyser lite kanske… skulle gärna ha dem inne, men det är mamma och pappa som tycker att de luktar illa, därför de har ett eget hus…
Är mer allergisk mot pollen och hö och björk och timotej osv osv =)
Nu började det klia i halsen som bara den… bara för vi pratade om det :D
golf.ifokus.se

Jag går på lomudal näspray + ögondroppar, zitericin (stavning???) tabletter, eller kestin tabletter, beror på vad apotekaren säger.. betapred när jag får allergichocker, ungefär 2ggr vart annat år, då är jag fullkomligt borta, kan somna mitt i ett samtal för att sedan glömma bort att andas..
lite OT blev det visst nu..
#14 Stavas Cetirizin
Dem har jag också.

#15 ah tack för rättningen, min hjärna funkar inte som den ska idag :P
vad hände med det man kan göra med undar. man tar ett dna prov. eller vad man nu gör. sedan kan man göra en lindrig medicin för just det djuret man tog prov ifrån. var mycket prat om detta när jag hade min allergi som värst
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.