Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 551 ggr
Faxlin
0

Magsjukan diskussioner

Här kan ni fortsätta prata magsjuka. Och se vad som kommer fram vad det gälelr den så kan andra trådar få vara fria.

Har ni funderingar på magsjukan och träffar? Bra då har ni ett ställe att skriva på nu.

Har ni funderingar angående magsjukan och utställningar? Bra då har ni en tråd att skriva i nu.

Mvh ÅsaF sajtvärd

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

bnoffan
0

Det här kan behövas eftersom vi är flera som har olika tankar kring detta. Jag personligen tar inte med mina illrar på träffar eftersom jag inte vill utsätta dem för risken att bli sjuka. Tycker att många ägare slarvar med denna sjuka!

Har man varit på ett träff med illrar som blivit sjuka är det stor risk att även ens egen iller är latent bärare. Därför bör amn inte åka på någon träff kommande månader enligt mig.

Vad är viktigast? Att försöka få bort magsjukan eller att min iller ska få träffa illrar var och varannan månad?

FerretCrow
0

Jag vill veta vem det är som säger att dom ska sitta i karantän i 8månader?

bnoffan
0

http://www.illercafe.com/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=380

8 månader har inte jag skrivit någonstans..? ;)

FerretCrow
0

#3 nej det är inte du som sagt det vad jag vet men många andra här på forumet säger att illern måste vara ifrån andra illrar i 8 månader, men vem påstår att den inte är fri från baccillerna innan eller senare? finns det någon studie av veterinärer som sagt detta eller? för jobbigt när man bara hör från folk att dom hört talas om det men ingen vet om det är sant eller inte. hoppas ni förstår vad jag menar

Sarah
0

Tidigare var det sagt 6 månader, men det visade sig sen att de fotfarande kunde smitta andra illrar efter den perioden. Efter åtta har jag inte hört något. Veterinärer vet väldigt lite om det här hos våra djur och det är folk som haft smittade djur som gett den mesta av informationen.

Sara
0

Jag tycker det är viktigt att belysa att all det finns olika magsjukor och att de flesta magsjukor inte är speciellt farliga eller smittar länge.

Den magsjuka som det rekomenderas att hålla sina illrar i 8 månaders karantän är den som illrarna får riktigt slemmiga gula eller gröna bajshögar av, ibland är det bara slem.

Att det är 8 månader är det väl ingen som vet riktigt men illrar som har suttit i karantän har smittat efter 6 månader har jag för mig. Smittan kan finnas kvar väldigt länge när det gäller den här magsjukan även om inte djuret insjuknat pga redan imunitet.

Vanlig magsjuka kan illrarna bli smittade med när de är ute, matte har det, kompisen har det osv.. De magsjukorna kan vara farliga främst pga att illrarna kan få vätskebrist. Avföringen kan vara lite kornig, grön, lite småslemmigt eller en hinna runt korven.

Stressmage ska inte förväxlas med magsjuka utan det beror på att illern är stressad och tarmarna arbetar för snabbt. Då bearbetas inte födan tillräckligt och är ofta grönaktig, lös och kornig.

Sara

skrollan
0

men 8 månader är väl också för att man ska vara säker på att dem absolut inte smittar, det är väl det vi är ute efter, att våra illrar inte ska behöva bli smittade! Det är lika som så att har man glömt ett p-piller så ska man skydda sig på annat sätt i sju dagar, även fast det inte krävs mer än 5 tror jag att jag hört.
bättre att hålla dem i karaktän än att smitta vidare!

FerretCrow
0

ja men som sagt mycket här nu skrivs ju att jag har hört jag har hört. hur ska man veta vad som är sant när folk bara har hört allt ryktes väg. man blir snurrig av det hoppas ni förstår mig

sarae
0

#8 sök på google på "ferret + ECE" eller "ferret + green slime diease" så kan du själv ta reda på information istället ;)

skrollan
0

visst att man blir snurrig, men sedan tycker jag att det inte spelat jätte stor roll när många kör efter 8 måander.

FerretCrow
0

#9 ja tyvärr är jag ju cp kass på engelska så dett gör mig ej klokare, men som sara säger finns det ju olika versioner av magsjukan oxå

elinn
0

Om ens iller drabbats av den smittsamma magsjukan eller inte kommer man nog aldrig kunna ta reda på då det finns alldeles för lite forskning kring detta så varför då inte ta det säkra för det osäkra och hålla sin iller i karantän för säkerhets skull???

skrollan
0

ja, men just för att et kan vara svårt att skilja på det så är det väl lika bra att det ta säkra innan det osäkra?

Sara
0

Men grunden i ECE (bra att få ett namn på det) är ändå att det ska vara slemmig gröngul avföring. Är den vara grönaktig kan det vara vanlig stressmage.

Jag vill inte förringa ECE på nått sätt men de flesta illrar är lösa i magen och/eller har grönaktiga bajsar när de varit ute på träffar osv. Mina har det varje gång samt även när det varit nya illrar här.

Sara

sarae
0

314 kan inte annat än hålla med. och vill återigen bara säga att en iller dör inte av ece om man inte låter den dö.

JossanH
0

precis- det finns många olika åkommor ens iller kan drabbas av.

Blir illern lätt stressad och får "stressmage" så fort den blir stressad så ja- då kan den självklart få det efter träff med andra illrar också.. Det värsta är dock att väldigt många avfärdar sina illrars dåliga mage och genast skyller på stress. Ett fonomen som förekommit mycket i danmark tex.. Där har/hade dom ju inte ens magsjukan men det var en himla många illrar som plötsligt led av stress… Fundersam

Har du inte träffat andra illrar på länge och dina illrar blir sjuka- ja då är det förmodligen ett vanligt influensavirus som dom smittats med.

Men dyker magsjuka upp precis efter en träff så skulle jag genast misstänka magsjukan. När det edan dyker upp fler fall från samma träff… ja då känns det plötsligt lite löjligt att försöka förneka den. Visst KAN det vara vanlig influensa- men varför chansa!?

Risken för att smittas av magsjukan är störst där flera illrar springer tillsammans och använder samma lådor, matskålar och vattenskålar.
En utställning blir precis vad man gör den till. Håller man uppsikt på sina egna djur och ser till att ingen tar i dom utan att sprita händerna och undviker att ha dom på odecinficerade ytor där andra illrar varit då är verkligen risken minimal att få smittan. Väljer man att inte vara lika "noggrann" så finns risken. Så enkelt är det.

Den här diskussionen hade inte ens behövt finnas om alla hade hållt sina illrar i karantän i 8 månader efter de varit på träff någon enstaka iller visat minsta lilla symptom på magsjuka.. Därav tycker jag att frågan om varför man ska hålla illrarna i karantän i 8 månader (när man inte ens är säker på att det är DEN sjukdomen) är besvarad.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

#15 men jag vet illrar som varit precis på gränsen till döden där ägaren har gjort allt i sin makt för att detta inte ska hända.. Det hör säkert till ovanligheterna- men det händer!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

I vanlig stressmage så blir bajsarna inte direkt slemmiga. Iaf inte mina illrars.

Sara

sarae
0

javisst och det händer oxå att illrar dör av vaccinering, skabb (yup det händer), kastrering, influensa och gud vet vad, men inte blir det hysteri över det. jag brukar inte ge mig in i diskussioner gällande magsjuka, just pga allt tjaffs som blir. jag har min åsikt och den står jag för, och känner inget behov av att försvara mig, eller kritisera andras åsikter. men, vill ändå få fram detta. jag hänger mkt på utländska forum, många amerikanska, och som ni vet är Usa det land där Ece härjat värst. och där vill jag lova att det inte råder någon hysteri, eller häxjakt på magsjuke smittan. Snarare är det många som pustar ut när deras iller varit sjuk och de får reda på att det "bara" är Ece…eftersom det finns så mycket värre som kan drabba deras pälsar

Burtil
0

Hobbe fick ju magsjukan i våras och det gick inte att ta miste på eftersom avföringen var riktigt grön och slemmig med små vita kulor i (storlek små frysta ärtor). Kulorna beror tydligen på att de inte kan ta upp fettet utan det bildar dessa kulor istället. Denna konstiga avföring kom och gick ett par veckor. Fick en konstig pasta (diarsanyl) av veterinären som Hobbe inte alls gillade så det var tufft att få i honom den.

Jag var orolig att Smulan skulle få detta när hon kom några veckor senare men jag har inte sett några liknande symtom på henne. Nu har det gått mer än 8 månader så nu får de följa med på träffar igen.

Sarah
0

Burtil! Vad roligt! Inser inte att det gått så lång tid. Tänker ofta på Smulan och hoppas att hon är pigg och glad fortfarande.

FerretCrow
0

ja mina illrar får då aldrig stress mage av träffar eller annat. sen kan det ju kanske beror på att oftast på träffar brukar dom äta av foder dom själva inte har där kan det ju oxå komma att dom blir lite vanligt lös i magen på vissa illrar.