Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 751 ggr
Tyson07
0

katt + iller?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Funkar katt och iller ihop? Jag har ju min lilla Tyson som blir 1 år i april. Och nu vill jag skaffa en kompis te honom. Men vill helst ej ha fler illrar. Funderar nu på att skaffa en lite äldre katt (omplacering) typ 1-2 år som sällskap. Får dom ut nåt av varandra?

skrollan
0

vilken mörk skönhet du har :)

Här hemma så går det alldeles utmärkt! Se bilder..

Kolla även mitt fotoalbum, där har du kärleksbilder mellan katt & iller :)

skrollan
0

Schess & Skrollan

skrollan
0

Schess nuter av att krama skrollan

skrollan
0

Mysigt med husse

UlrikaD
0

Jag har ju både katter och illrar. Min erfarenhet är ju att det är lättare ifall både katten och illern är bebis när man presenterar dem för varandra. När jag fick hem min första iller som valp då hade jag två vuxna katter och de lekte otroligt bra tillsammans. Sen fick jag en vuxen omplacerings-iller som inte alls funkar med katterna, han jagar dem bara. Sen nu för några månader sedan fick jag två katt-ungar och de tycker att alla illrarna är jätteroliga! Så enligt min erfarenhet så bör någon av dem vara liten. Men det kan ju funka ändå. Har du ingen med katt som du kan ta med dig Tyson till för att hälsa på?

skrollan
0

Schess håller hårt om skrollan

Tyson07
0

#6 vad mysigt de ser ut o ha det =o)

#5 Jag förstår vad du menar. Men jag e lite rädd för att skaffa en kattunge, är rädd att Tyson skulle "döda" den, så därför tyckte jag att det skulle va bättre med en äldre. Min sambos föräldrar har katter, ska ta me Tyson dit nån dag och testa lite. Men sen e det ju svårt att se i och med att alla katter e olika??

UlrikaD
0

Jo, alla är ju såklart olika. Men du kan ju iallafall se på Tyson hur han reagerar. Ifall han blir rädd, nyfiken eller planerar att käka upp katten.Flört

skrollan
0

Katten och skrollan fick växa upp tillsammans, eller katten var 12 veckor när hon hämtades , då hade jag fått illern lite innan, så illern kanske var 4-5 månader. Men dem gick super tillsammans direkt. Sedan skaffade jag en till iller nu i maj, och han bet katten lite i rumpan och skulle leka och jaga, det uppskattade inte katten lika mycket, en bäbis var för mycket =P

Men dem går i alla fall ihop, när katten vill busa flyger hon på min minsta iller, när katten vill mysa så går hon till min äldsta iller :)

FerretCrow
0

så länge iller är nyfiken och inte i mord tankar tror jag det går bra för katten kan ju hoppa upp på nivåer som inte illern kan och där med klara sig undan om illern blir för jobbig. och tillslut så lär dom sig att leva med varanfdra tror jag

Sarah
0

Vi har fem illrar och två katter. Skaffade katterna när alla illrar var vuxna. Det har inte varit det lättaste och det fungerar inte med alla illrar. Men, det funkar med alla honor och katterna har alltid möjlighet att gå undan. Tror att det kommer att funka med tiden. Har haft katterna i sju veckor och redan tycker vi att det går helt ok.

Tyson07
0

Men till frågan…får dom ut nåt av varann eller handlar det bara om att stå ut me varandra, för då e det ju inte kul =o(

Sarah
0

MIna hannar gillar inte katterna, men honorna bryr sig inte om dem. Katterna tycker att illrana är intressanta och försöker leka lite. Men, mina illrar är så många att de inte behöver någon katt. Skulle säga att våra djur co-existerar utan att bry sig så mycket om varandra. Men en katt och en iller skulle nog vara grymt..

Tyson07
0

Menar du grymt på ett bra eller dåligt sätt?

Sarah
0

På ett bra sätt. Mina djur behöver inte ty sig till varandra över artgränserna eftsom de har kompisar inom samma art. Men, katterna är väldigt nyfikna på illrarna och illrarna lär sig acceptera katterna. Alla djur vill ha en kompis.

skrollan
0

#15 håller absolut med :)

Tyson07
0

#15 Ok, ble lite orolig att det skulle vara grymt. Nu gäller det bara att bestämma sig om man ska ha en kattunge eller en omplacering. Jag tror inte att en kattunge kan stå upp mot Tyson. Svårt =o(

Sarah
0

Du an skaffa allt i ett… Gå in på de olika katthemmen. Båda mina katter är från olika katthem och de är tuffa som få. Vi tog två katter som var runt 5 6 månader. De är tuffa och lekfulla. Perfekt.

Tyson07
0

Nu har Tyson träffat sin första katt =o) Först va katten livrädd men sen kom den fram och hälsa. Och Tyson fråste och krökte ryggen och backa tillbaks till min famn. Jag kan nog säga att Tyson va mest rädd, men även lite nyfiken. Nu va han ju inte hemma utan i en annan miljö så då blir han alltid lite lugnare =o) Men inget attackerande överhuvudtaget varken från katten eller Tyson. Katten slog lite med tassen men det va nog lite bus.

Så nu blir det ev. en liten katt här hemma *gla*