Skaffa iller! :)
Har funderat i snart ett år på Att skaffa iller!
Har nårra frågor ^
1. 'Äter' dom råttor? för jag har redan nårra råttor, så dom vill jag ju absolut inte sälja! Fast man kanske kan ha dom i olika rum?
2. Har läst att dom luktar? Är det sant?
3. Måste man ta hem dom under en period då man har lååång ledighet, precis som med valpar, för att få dom rumsrena?
4. Är det svårt att få dom rumsrena? :]
5. Hur mkt kostar en försäkring ungefär?
& hur mkt kostar en iller i månaden, ungefär i genomsnitt? (Om man räknar bort ev. stora utgifter som vet. besök & sånnt!)
6. Hur får jag tag i en uppfödare? :)
Blir nog till sommaren isåfall :)

1. Ja… eller… Melwin gör inte det… men Denver och Epona skulle nog göra det :D
2. Jupp!
3. Måste och måste… det är väl vad du vill, men det kräver ju mycket tid.
4. Beror på från iller till iller… vissa är rumsrena när man köper dem… andra blir ALDRIG rumsrena…
5. Vet ej
& ingen aning :P
6. Här :P Finns på iller.ifokus
golf.ifokus.se
5. 500-600 kr/år. Beror på om du tar livförsäkring eller inte.

Du verkar ha fått riktigt bra svar på frågorna redan. Är det mer du undrar över så fråga gärna.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
1. Illrar är rovdjur..och även om inte illern verkar bry sig om råttan till en böran så kan de trigga dess jaktinstinkter - illrar äter råttor naturligt. Sen vet jag inte hur lättstressade råtor är, men lukten av illrar kan iaf stressa ihjäl tex kaniner. Om inte annat blir ilelrn stressad av att ha råttorna i samma rum.
2. Allt är relativt. en okastrerad hane luktar, även en brunstig hona luktar. Kastrerade illrar luktar inte nämnvärt..men som alla djur har de en egen doft.
3. nej, det behövs väl egentligen inte..men visst det är en fördel, särakilt om det är en valp.
4. ja och nej..beror på hur envis du är samt illern.
5. som robin säger.
6. beror på hur många du har ;) räkna med några hundringar för mat och sand, samt roligare tillbehör.
7. kika runt här, på andra forum. maila/ring runt. åk och hälsa på och välj dne uppfödare som passar dig bäst- Gå inte på vem som har billigast valpar eller vem som bor närmast. gå på person kemi

bra svarat sarae

Tack :]
Men finns det uppfödare som lär valparna redan från början att bli rumsrena? :)

De flesta hemmauppfödare ser till att valparna är uppfostrade då de flyttar. Men, en iller är en iller. De testar nya människor. Man kan inte tro att det är superenkelt bara för att man köper från en hemmauppfödare. Vill ändå poängera vikten av att inte köpa från en som har sina avelsdjur i bur. De vuxna djuren lever i ett helvete. Hitta en uppfödare som ni känner er bekväma med som finns där då ni behöver hjälp i framtiden. Det finns många duktiga som är "commited" till att göra något gott för illeraveln inför framtiden.
Igen. Köp inte från någon som har illern i bur. Alla illrar kan bli underbara oavsett hur de är uppfödda. Se inte till om illern är billig att köpa utan vad du verkligen får för pengarna. Det finns flera duktiga hemmauppfödare här som inte plågar djuren genom att ha dem i bur, men ändå, trots att de inte går i vinst, kommer att ställa upp för djurets bästa.
#6 Precis som #7 säger så lägger de allra flesta hemmauppfödarna grunden till uppfostran men en iller kan vara helt rumsren på ett ställe och ändra sig helt när den kommer till ett nytt ställe. Så oavsett så vill det till att när man får hem sin lilla dunboll att man fortsätter konsekvent att uppfostra illern för att den ska fortsätta uppföra sig. För precis som Knubbs skriver så tetar en iller så gott som alltid nya människor.. så det gäller att vara envisare än envisast :)
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

#5> Lägg åxå på en dubblerad kostnad för toapapper/hushållspapper… :)
#9 hehehe heeelt sant tyvärr ..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

För ca ett år sedan räknade jag ut vad mina illrar kostat i veterinärvård. Då var det ett snitt på 1600 kr i månaden över tre år. Visserligen har jag ganska många pälsar, men det är framförallt två som varit sjuka. Man vet inte vad man får och det kan vara en sådan iller man köper.
Maten går på mellan 50 och 100 kr kilot om de äter torrfoder och varje iller äter ca 0,05 kg om dagen om det är ett bra foder.
Sovplater och leksaker och liknande är det som i slutänden ruinerar oss :)

#11> Den där snittkostnaden är nog ungefär samma för mig, då jag haft 2 illrar och från den åldern de var 3 till 7 år. Som unga kostade de ju lite mindre i omvårdnad, men då köpte man å andra sidan destå mer prylar till dem (lågor, sovsaker, leksaker, koppel mm)