Hon är FRISK!!!!
Är det nån som vet hur länge en iller kan leva med förstorat hjärta om den får hjärt medicin?
Vi va till veterinären med Göris i lördags för en vanlig rutinkoll och så hade hon nyst en hel dag konstant nästan. Veterinären trodde hon kunde ha förstorat hjärta eller så va det bara nu när hon va förkyld. Vi tog blodprov, får svar idag eller imorgon. Och vi ska in på fredag och göra ett ultraljud.
Hej!
Något riktigt svar på frågan, kan bara veterinären ge, när han/hon vet orsaken till att hjärtat är förstorat.
Hur länge en iller kan leva, om den får en medecinering som fungerar för henne, beror mycket på hur stor skada hjärtat tagit och orsaken till förstoringen. Är det lidrigt, så kan Göris leva lika länge som andra illrar, men hon kanske inte orkar busa, på samma vis som andra. Både människor och djur, tappar ju en del ork, om hjärtat inte fungerar riktigt som det ska.
Är det förkylningen som är orsak, då kan hjärtat läka/dra ihop sig till normal storlek efteråt. Skulle det vara så att hjärtat är förstorat av någon annan orsak, så är det orsaken som till största delen avgör, vilka möjligheter som finns.
Pussa Göris och de övriga. Kram ammi
Okej tack för svaret Ammi. Nu vet vi iallfall mer. Får hålla tummarna på fredag att det inte är nått allvarligt.
Jag ska hålla några tummar här hemma också, för tösen. Tills du vet något annat, så skyller vi på förkylningen. ammi
Ring 042-202000 och få en tid att prata med Torkel Falk, en av Sveriges bästa iller veterinärer. Han ÄR bara så bra, många har nog sett honom på TV 4s veterinärerna för ett antal år sedan. Han och 3 andra veterinärer startade för ca 4 år sedan Din Veterinär i Helsingborg. Så ring dit, han har väl förvisso semester denna veckan, men dom andra är också duktiga, och dom konsullterar alltid med Torkel om det är nått dom inte är insatta i.
Idag så fick vi provsvaren. Ena levern hade högt värde. Dom skulle ta mer prover på fredag. Så ännu en fråga, vad kan högt lever värde innebära?
Höga levervärden låter inte bra. Det antyder att levern inte fungerar som den ska och eftersom den är reningsverket för blodet, så är den ett viktigt organ. Vilka möjliga behandlingar som kan finnas, vet jag dessvärre inte. Du kommer säkert att få information om detta, av din veterinär som sköter om henne. När han/hon fått de nya provsvaren.
Men jag är lite fundersam på din formulering i #5, "Ena levern" ??? Det finns bara en lever, så jag undrar om det är en felskrivning eller om det var höga värden i ett annat organ?
Ha det gosigt med pälsarna!
/ammi
Dom hade tagit två olika lever värden. Och det ena värdet va lite högt. Veterinären sa att det kanske kunde va en tillfällig höjning. Så vi hoppas att det inte är nått allvarligt med våran gammal tant.

Håller tummarna för er. Hoppas verkligen att allt är bra med henne.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Var det så du menade. Vi får hoppas att det är en tillfällig höjning och att hon frisknar till. Tänker på er! ammi
Ja det hoppas vi med. Nu när vi va ute så sprang hon och kuta runt som en liten toka. Då verka hon pigg. Men det kanske inte vissar sig på det viset riktigt.
Hur är det med Göris? Har ni fått provsvaren?

Ja, vad bra att du frågade Ammi, det undrar jag också. Vad sade dem i sådana fall?
Kram på er.
Audiatur et altera pars
Manfred va upp med henne i fredags på ultraljud och ännu mer tester. Men dom hade bara tagit med göris och sen lämnat henne till Manfred när dom va klara. Dom sa inget om nån diagnos utan skulle ringa i veckan :( Så då blev jag arg. Sa åt Manfred att ringa dom och be dom berätta vad dom misstänker för dom hade tagit mer prover än dom sagt dom skulle ta. Så man får veta nått iallafall. Inte bara ta illern och sen lämna henne med orden ringer nästa vecka om provsvaren. Det står nån diagnos på kvittot men det förstår man ju inte vad det innebär. Manfred ringde iallafall till dom och veterinären skulle ringa upp men det gjorde hon aldrig. Så jag får väl vackert vänta tills dom ringer med provsvaren.
Lite osnyggt att bemöta en djurägare på det viset. Det gör ju inte ägaren lugnare.
Ne verkligen inte. Man tyker att veterinären ska kunna ta sig tid till att prata och förklara för ägaren vad dom tar för prover och varför. Och hur diagnosen ser ut för tillfället. Borde dom inte kunnat se om hjärtat är förstorat när dom gjorde ultraljudet?
Det syns på ultraljudet om hjärtat är förstorat. Ta sig tid att förklara vad dom gör och hur läget ser ut, det tycker jag ingår i behandlingen. Är djurägaren orolig så känner djuret av det och vilken djurägare är inte vara orolig, när ens djur är sjukt?
Får hoppas dom får svar snart, så ni inte behöver vänta 1 eller 2 veckor till.
När vi tog ultraljud på criss i lördags så förklarade han vad han såg och så. Det tyckte jag var riktigt bra.
Måste ge en stor eloge till Strömsholm, för deras väl mottagande av oss. Och förklarande av problemet.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Så otroligt dålig stil anser jag. Hur kan man bemöta en djurägare på dyligt vis? Förstår inte det. Som veterinär är det ens skyldighet att även ta sig tid att förklara vad och varför man gör saker på djurägarens djur. Hmm, dåligt.
Jag skulle ringt och terroriserat dom och krävt att få svar på vad fan de sysslar med.
Audiatur et altera pars
Det va en sköterska som kom och hämta och sen lämna henne. Hon sa att Göris va arg på dom. Så antagligen hade dom fått det jobbigt. Hon blir ju väligt rädd och biter hårt när hon känner sig bort lämnad. Och dom låter aldrig manfred följa med och lugna henne även fast han förklarar vad hon vart med om. Dom sa att alla illrar är lite hispiga av sig. Hum. Såna sköterskor som är dryga av sig blir man bara förbannad på. Vi har alltid innan träffat jätte trevliga sköterskor. Men dom två sista gångerna har dom vart otrevliga.
Men vi ska upp dit igen på onsdag och vaccinera Bianca så har dom inte ringt så ska nån få förklara för oss vad som händer med våran lilla gammel tant. För har hon förstorat hjärta är det ju bra om hon får medicin så fort som möjligt
#19: Usch vad tråkigt att höra hur ni blivit behandlade! Hos den veterinären vi går hos nu får vi vara med på allt! Har varit med o tagit blodprov, vaccination, röntgen o ultraljud, och mina pojkar är alltid mer lugna om matte o husse e med. särskilt Bilbo som biter allt o alla som försöker ta honom :)
Och att behöva vänta på svar är ju fruktanvärt påfrestande. hoppas att dom hör av sig till er snart!
/Hanna o grabbarna
Vi fick ett otroligt bra bemötande på Strömsholm i lördags. Fick följa med in på ultraljud. Det var jag och chrille som fick hålla criss. Tror det är lugnast för honom på det viset.
Tråkigt när folk är sura och inte berättar vad som händer med ens djur.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

#19: Hoppas ni får svar tidigare. Men annars så tycker jag verkligen ni ska kräva att få följa med henne in nästa gång. Ni är ju dem som kan hantera henne så att hon slipper bli allt för uppstressad.
Så för hennes skull. Jag skulle aldrig släppa in mina bebisar där jag inte får följa med. Ja, om det inte är in i en operationssal då. ;-) Men då ska jag vara med tills bebisen somnat i alla fall. Allt för att kunna inverka lugnande.
När jag var in med Bella för att kolla att inga valpisar fanns kvar så var det en självklarhet att jag följde med och bar Bella när vi gick emellan undersökningsrummet och röntgen och sedan vidare från röntgen till ultraljudet.
Tänk så stor skillnad det kan vara i alla fall.
Audiatur et altera pars
Idag kom beskedet. Hjärtat hade gått ner till normal storlek och det höga levervärdet också. Det hade bara vart tillfälligt. Så hon är frisk som en nötkärna :) Våran lilla gammel tant. hihi
ÅÅ va underbart!! Riktigt härligt!! Hoppas vi att hon får vara frisk i många långa, glada år till :) Stora grattis kramar från mig och farbror Ted
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Låter jättebra. Men hade de någon förklaring på vad som kunde ha orsakat de felaktiga värderna hos henne?
Intressant att veta sådant.
Grattis till eran friska tös, förstår att lättnaden är enorm.
Kram Åsa
Audiatur et altera pars
Härligt! Vilka glada nyheter. Pussar till Göris och hennes kompisar och kramar till er! ammi
Dom sa att det kunde bero på en inflamation eller förkylning. Och att dom tog fler prover va för att dom va osäkra. Men nu vet vi iallafall att hon är frisk och allt är som det ska. Känns super skönt.
Tack alla för ert stöd och hjälp :)
Hip hurra, då får jag träffa Göris snart! 

Åh vad härligt att höra att hon är frisk =) VAd glad jag blir!!!!

Ser fram emot att få träffa dig och vildarna snart. Så skönt att det inte var något allvarligt och att hon nu är frisk. ;-)
Audiatur et altera pars