*Låne valpar*
Tänkte starta en tråd där jag tänkte berätta lite om Mini och hennes valpar som nu kommer vara hos mig tills på torsdag förmiddag.
De är såååå söta. Ni skulle bara se dem. Snacka om att smälta som smör i solsken. ;-)
Just nu sover dom, men gud vad det ska pussas sedan. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

:D jag blir så jääkla avis nu! :( :D
Puss på dom och ha det riktigt mysigt nu! Kram ammi

Låter mysigt! Titta på den åt mig också :)
Längtar mkt efter våran lilla tjej!!!

Ohh, de är underbara. Skrikmage har lyckats bita sig fast i min nästipp och fick in en klo i näsan på mig. *oooont* hihi
Audiatur et altera pars
Men Åsa……vem är skrikmage? =))) Skrikhals och Mörkmage var de som jag lämnade åt dig att välja på, eller har du bestämt dig för att behålla båda två 
Det är sååå tomt här hemma…..vill ha mina valpisar tillbaka!!! Lååångt till torsdag…….
Amor vincit omnia

haha, japp jag tror jag behåller båda två faktiskt. hihi
Audiatur et altera pars
Och vad tycker du att jag ska säga till Kent och Kerstin då
, tyvärr så får ni ingen Crystal Clear…..kan ni vänta till nästa år?
Amor vincit omnia

*Asg* Jaaa, kan du göra det???
hehe, nu får jag snart bannor av dem tror jag. hihi
Audiatur et altera pars
Ja, dom kommer nog och våldgästar dig annars och hämtar sin valp ändå……och då får du nog inte välja vilken som stannar 
Amor vincit omnia

hehe, okej, jag ger mig. jag ska välja, jag ska. hihi
Men de är sååååå söta ju. Ohh, vad det pussas här. men det är i små, små korta omgångar. de är så sömsiga. Långa stunder sitter jag bara inne i iller rummet och tittar på dem. Snacka om att man är liiite störd kanske.
Audiatur et altera pars
Vad kul att få ha valparna hos dig. Och en av dem är ju dina Åsa. =) Då måste du ta en massa kort nu och visa oss. =))))
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Ögongodis kallas det =)
Du får inte glömma att väga den klockan 20, skriva upp det i anteckningsboken, ge dem lite blötfoder och uppblött torrfoder, knäppa kort på dem, titta så de gör sina behov i lådan……..mm…mm….och sist men inte minst, PUSSA PÅ DEM FRÅN MIG!!! Saknar dom……
Är jag knäpp tycker du 

Amor vincit omnia

haha, massor av kort blir det. ;-)
Lovar, ni kommer drunkna i valpbilder här inne. hihi
Audiatur et altera pars
Låter bra det. =)))
Synd bara att jag inte kommer att se så mycket av dem…..finns ju inget internet på hotellet!
Amor vincit omnia
Vad jobbigt att behöva vara ifrån dem så länge veronica. Är inte avis på dig alls. Hoppas att tiden går fort i alla fall.
Det lär den nog göra, hoppas jag iallafall……men det ska bli kul att lära sig nått nytt =) Får gosa med valparna när jag kommer hem…=)
Amor vincit omnia

Okej, är det klockan 20, jag ska väga dem. hihi
Du glömde och säga klockslaget tidigare. Men jag får fixa det då. ;-)
Audiatur et altera pars
Okej då……ville ju inte tjata för mycket heller……det räckte väl med att jag tog med mig 4 skålar till dig, utan att ens reflektera över att du kanske redan hade skålar hemma…….
Amor vincit omnia

hehe, men det är väl bra att du tror att jag bara har exakt det antal som behövs. hihi
Du är sååå gullig. Vet du det. ;-)
Audiatur et altera pars

Japp, nu har vi haft första blodvitet här hemma. Barnen ville titta på Mini och valparna och det ville inte Mini. Så hon bet sig fast i Mattias knä. Ett snyggt sår på ca 1 cm, blöder lite, men det går över. hihi
Audiatur et altera pars
Ja det gäller nog att man passar sig när honan har sina ungar. Men som du säger så går det över.

haha, ja nu har vi vägt valpar. Och de var ju såååå samarbetsvilliga (inte).
Vikten i dag är:
Cingo: 232
Contesse: 212
Skrikhals: 194
Mörkmage: 176
Audiatur et altera pars
#20 Visst är jag 
#21 Bara väntade på det……hon har ju inte bitit mig, kan ju bero på att jag är matte som jämt håller på med valparna. Men det kan ju vara liet positivt för dig Åsa….nu kanske det inte är lika intressant att gå ner till valparna innan du har tid att följa med =)
Amor vincit omnia

haha, de vart inte avskräckta för det. De vet att hon skyddar sina valpar, så nu tar de det lugnare bara. hihi
Men hon har försökt stämpla mig också kan jag säga, så det smäller i käkarna på henne. Så nog märks det att hon inte är hemma med sin matte i alla fall. Vi får köra det säkra före det osäkra och stänga undan henne medans vi väger dem. Vill ju inte bli biten i onödan faktiskt. hihi
Audiatur et altera pars
Skönt att de tar det på rätt sätt =) Mini förstå nog inte vart hennes mamma tagit vägen……och det kommer främmande människor och tar på henne bäbisar…..stackars mammas gumma, håll ut! Mamma kommer på torsdag!!!!
Amor vincit omnia

Det är ju inte direkt första gången de blir bitna av en iller. hihi
Audiatur et altera pars
Nej det vet jag väl =))) Krama om henne iallafall, Mini alltså, från mig.
puss min Mini =)
Amor vincit omnia

UPPDATERAR LITE:
Vi har haft puss och mys stund framför tvn i kväll. Sååå mysigt. Kan inte säga att det blir lättare precis. Tycker mörkmage är lugnare än skrikhals och framför allt bits hon inte alls lika mycket. ;-)
Båda bruna valpisarna är det full fart på, även om jag ska visa bildbevis senare om vilken som är mest bestämd. hihi
Åtminstone vad jag märkt av än så länge. ;-)
Såååå söta är dom, och jag har pussat och gosat med dem alla. ;-)
Audiatur et altera pars
Ja hur går det med bilderna på valparna. Kommer dem ut idag. =))) vore superkul att se dem

Blir inte så mycket kort som jag skulle vilja. Det är inte helt lätt det här med en hona som inte vill låta mig vara i närheten av varken henne eller valpisarna. Jag har insett att hon blir oerhört uppstressad av att jag är där så vi försöker låta dem vara så mycket som möjligt.
Hon blir alldeles förstörd lilla Mini efter att jag vägt eller matat bebisarna. Hon sliter i valparna och drar dem ut och in i transportburen och vet inte alls vart hon ska vända sig.
Tycker lite synd om Mini faktiskt. Men valpisarna äter med god aptit kan jag säga. ;-)
Och inte har de mycket till bordsskick de små liven. ;-)
Audiatur et altera pars
Stackars Mini……skulle kanske ha lämnat buren iallafall……men nu är det bara 1,5 dag kvar Mini….håll ut!
Och till er andra….vilket trevligt hotel detta var, dom hade gratis internet!!!!!! Hälsningar från stockholm!
Amor vincit omnia
Oj vad trevligt med gratis internet. =) Då kan du ju titta in lite då och då kanske veronica. =)
Veronica: Vilket hotell bor du på?

åsa : vilken blir det ????????

#35: Båda. hihi
Nej jag vet inte. Vi är inte riktigt överens här hemma. Men det lutar starkt åt ena hållet i alla fall. Vi får ge det liite mer tid. hihi
Men jag ska bestämma mig. Förstår att ni väntar med spänning på att få reda på vem ni får.
Audiatur et altera pars
Åsa: Jag håller en tumme för Mörkmage till dig. Motivering: 1) Mörkmage påminner mycket om Silke och 2) Crystal Clear passar bäst som namn till den ljusaste honan. Fast det är ju va ja tycker.
Nu ska jag ner och förbereda för att ta emot Beldins mamma. Hon blir här i tre veckor medans husse är på språkresa.
Pussa alla små och stora pälsar! ammi

Ammi, det lutar mest åt Mörkmage till mig faktiskt. Jag vill bara inte skriva ut det bestämt. Dessutom är skrikhals en riktig piraya. hihi
Vad skojigt att du ska ha Beldins mamma hos dig. Kan du knäppa kort på henne. Jag vill också ha kort på henne ju. ;-)
Audiatur et altera pars
Åsa: Hon blir ju här några veckor, så nog ska vi knäppa bilder allt. Dom kommer upp härinne så småningom. ;-))

Underbart. Då kommer jag stjäla dom om det är okej? ;-)
Audiatur et altera pars
Det var liasom så jag tänkte. ;-)
Hur är det med min lilla päls och hennes syskon? Att Mini inte gillar att vara ifrån matte, får du stå ut med. Ska inte be dig pussa henne iaf. *S* Vill ju inte att du ska få mer punkteringar än nödvändigt.

hehe, nepp undviker att pussa på mamma Mini. ;-)
De andra mår dock bra. Men ohh, man skulle ju vilja behålla dem allihopa.
De går upp bra i vikt så jag är nöjd. hehe
Pussas och bits gör de också. Även om jag glädjande nog kan berätta att skrikhals är den som biter mest. ;-)
Cingo har bitit Mattias ett par gånger men aldrig mej. Contesse har bitit Malin men inte mej. Mörkmage har inte bitit någon (hihi) Skrikhals har bitit alla.
I kväll fick Contesse något hyper ryck och började skrika som besatt. Det visade sig att hennes ärade syskon låg ivägen för henne. hihi Hon skulle ha fri väg när hon kröp omkring den unga damen.
De har i alla fall underbara personligheter alla fyra och jag är övertygad om att det kommer finnas fyra oerhört nöjda ägare runt om i landet när dessa är leveransklara.
Audiatur et altera pars

Ville ni se lite bilder på dem? kan säga att nu har jag lagt in ett gäng i datorn bara för att konstatera att de flesta fick slängas på en gång. Några kort var jag ju tvungen att behålla trots att det inte är någon super kvalite på dem. ;-)
Det är ju i alla fall bebisarna. Jaja, jag lyckades fastna på ett par ihop med dem. Mattias knäppte ett par kort medans jag satt och gosade med de ljusa töserna. ;-)
Audiatur et altera pars

Roligt att få se lite foton på dom. ;-) Det var väl inga dåliga bilder. puss på dom. Ammi

Ja, de är pussvänliga ska du veta.
Är dock nöjd att jag har iller rummet nu i denna värmebölja. Märks att de inte mår direkt bra när man tar upp dem. Så det är bara på natten de får komma upp till vardagsrummet.
Mina andra vildar längtar nog efter sitt iller rum nu i värmen också.
Audiatur et altera pars
Kan tänka mig att dina änglar undrar vart deras rum tagit vägen. *S* Dom kommer att ha mycket intressanta dofter därinne, när dom får tillbaka sitt rum.
Pussvänliga! Nu längtar man ju ännu mer efter tjejen!

Japp, uppdaterar lite igen. ;-)
Mini är fortfarande inte glad över oss, men vi har åtminstone lärt oss hur vi ska finta henne för att mata och väga de små bebisarna nu.
I dag var de alla fyra uppe och röjde i vardagsrummet när gubben jobbade. ;-)Och jag menar röjde. De åt bra alla fyra, sedan for de omkring som små vildar. Snabbt gick det också.
Cingo var den som först kom och gisade i hop hos mig på golvet. Han är sååå gosig.
Contesse kröp upp i Sannas knä vilket var väldigt uppskattat. Inte bet hon heller. Inte förns dumma Åsa kom och räddade henne ner på handduken igen. ;-)
Sedan har vi våra pastell töser. Valet har varit svårt och jag har velat fram och tillbaka. Skrikhals var den jag valde från att ha sett foton på dem. Men sedan har mörkmage tagit igen irl.
Skrikhals skötte sig fint på golvet i dag. Full fart på henne först sedan slocknade hon hos Mattias. ;-)
Crazy for you sprang omkring även hon. Sedan avslutade hon det hela med att tugga sig trött på mig. ;-)
Audiatur et altera pars
Vad roligt, då har alla fått sina namn! Så nu kan ju "Skrikhals" få heta Crystal Clear. 

Japp vad skojigt. Då har alla Veronicas valpisar fått namn.
Cingo - Brun hane ska till ?
Contesse - Brun hona ska till Ammi
Crazy for you - Pastell hona ska till Åsa
Crystal Clear - Pastell hona ska till kent
Audiatur et altera pars
Nu var jag tvungen att registrera mig för att kunna svara på var Cingo ska ta vägen…han ska kmma till oss! Timon blir storebror! Är han go, Åsa?! Jag läääängtar till att få hem honom! Får snart träffa honom iaf, på träffen. Ska bli sååå kul!
Vad kul det var och se lite kort åsa. =)))) Vilket fint namn du har valt till din valp. Dem andra är oxå fina namn. =)))

#55: Ohh vad kul att se dig här inne. nu har vi alla syskonen samlade ju.
Han är sååå gosig. Har nyss suttit och haft individuellt gos med dem. Ohh, så mysigt.
Han är tung Cingo om man jämför honom med töserna. Och speciellt med Crazy som är minst. ;-)
Audiatur et altera pars
Ammi: Jag bodde på Scandic Järva Krog
Skönt att allt har gått bra med bebisarna Åsa, saknar dem så!!!
Kommer och hämtar dem imorgon =) om du inte har låst in dem och satt ut Mini på trappen….=)))
Amor vincit omnia

hehe, om det inte vore så att en sådan aktion gjorde mig osams med både dig och mini så skulle jag helt klart överväga det. De är ju sååå underbara.
Undrar lite om du märker om Crazy försvinner i morgon. jag menar inte så stor skillnad på att få tillbaka tre eller fyra väl? hihi
Audiatur et altera pars
Du får stoppa in dem innan jag kommer också ser du till så jag inte tittar efter om alla är där =))) Sean skickar du iväg mig fort som sjutton med en bra ursäkt…
Amor vincit omnia

Tackar för tipset Veronica. Men du tror inte det är någon chans att du kollar extra efter att ha tipsat mig om detta då. hihi
Audiatur et altera pars

Så söta dem är. =))) Önskar jag hade min valp NU. =)
Vilka gopälsar dom är. Kul att alla ägarna finns här inne nu!
Ammi

Ja, det är skojit. Måste vara extra roligt för Veronica också. ;-)
Audiatur et altera pars
Ja, det är det…..kommer ju garanterat att få veta hur det går för dem =))) Och jag vill se MYCKET kort!!!! =))
Dom är sååå söta….vet inte om jag vill skiljas från dem….=)
Ammi: Du ska se vad snygg Contesse har blivit!!! En fin mörk mask, mörka ben och ljus (nästan vit) underull (det lilla hon har). Hennes ansikte är alldeles "mjukt" i teckningen (enda sättet att beskriva det på……hmm….måste nog knäppa ett kort för att visa…….får bli imorgon). Du har tur att du valde henne innan Åsa såg henne…..då hade du blivit utan! 
Bilden är på ett av Kent och Kerstins husdjur 
Amor vincit omnia

Suzuki är en motorcyckel och helt tydligen en extremt vacker tjej. jag är ju lite svag för de riktigt mörka viltfärgade liksom. Tycker de är såå vackra.
Contesse ja, henne hade jag knipt om inte Ammi hunnit först. Fast hade blivit mycket jobb med två valpisar, för Crazy hade jag inte heller släppt. ;-)
Har i alla fall ett minne kvar efter de små bebisarna. Contesse reva på min nästipp finns ännu kvar. ;-)
Audiatur et altera pars
#66 Får väl säga att grabben gick sta och gifte sig vid rätt tidpunkt. Huga mig, om dom valt midsommar helgen, då hade jag blivit utan min lilla tjej. Intressant att både hon och Tets blivit väldigt mörka. Får väl tacka pappa Dunderklumpen, Stella är ju silver och Mini är DEW. Även om tjejernas bakgrund oxå bidragit.
Kom på en sak…Det är väl inte dags att kastrera Mini i år?
Stella blev ju kastrerad i samband med kejsarsnittet, så varken hon eller Kiara
finns ju i aveln längre. Vore trevligt med lite fler riktigt mörka tamillrar.
Läcker räka! Blev sugen, måste handla hem lite räkor nästa gång vi är till samhället.
#67 Suzuki är både bil och motorcykel. Samt en väldigt mörk snygg iller, visade det sig.
#68 Sahara var fint tecknad på kroppen och hade en snygg mask. Ska bli intressant att få träffa båda irl någon gång framöver.
Åsa: Contesse kanske lämnade ett minne för livet, på din näsa. ;-)

hehe, nejdå Ammi, en liten kärleksreva bara. Den försvinner nog. ;-)
Audiatur et altera pars
Åsa, det lät ju bra. Får väl se om den är kvar, när jag ska hämta hem henne. Tänkte få låna fikarummet över natten, när det blir dags, hinner ju inte T.o.Re. till färjan. Hoppas det går bra! ;-)

Det vet du att det gör. Du är alltid välkommen att låna fikarummet, det vet du.
Audiatur et altera pars
Detm kanske blir från fredag till söndag. Fick en idé, men det ser du mer om inne i "Illerträff i Gävle igen?" :-)
Ammi: Mini ska ha en kull till med Klumpen, ska spara en hona från den eftersom det inte vart nån över till mig i år
, fast det hade varit svårt att välja…….
På kortet här ser du Contesse och Cingo ovanifrån, se hur olika nyans de har i pälsen. Cingo har samma fårg som pappa medan Contesse är nästan vit.
Amor vincit omnia
Veronica: Vilka sötnosar! Nu längtar jag ännu mer!!
Färgen…hon är fin min lilla tjej och jag vill inte byta bort henne, även om jag kan erkänna att hon gärna fått haft pappas gulaktiga underull.
Ska bli intressant att se vad hon får för färger på sina valpar, när det blir dags att parar henne.
Har tänkt mig en mörk kille liknande Dunder, eller något åt svarta hållet om jag får tag i det.
Tror nog att du kan få brun och pastell om hanen bär på abino-genen. Klumpen måste ha den annars skulle det omöjligen ha blivit 2 pasteller i kullen. Men men, brunt är ju dominant så bli inte överraskad om det bara blir bruna valpar =))
Åsa och jag satt och disskuterade Minis valpars färger, det är egentligen ganska osannolikt att hon fick två bruna och två pastell. Det är ju bara mormor, morfarsfar och morfarsmor som är pasteller, annars är det bara brunt i hennes stam……chansen att Klumpen ska skicka över en albinogen till valpen är visserligen 50%, men sedan måste ju rätt gen komma från Mini också och då sjunker det till 1 av 3. Ska bli kul att se vad som kommer i nästa års kull, ska ju spara en tjej då, hoppas på en brun……liknande Contesse, men hur iallsindar ska jag lyckas skiljas från ev pastellvalpar om de blir lika söta som i år? Ja ja…nu pladdrar jag på bara
är ju mina första pasteller så det kanske blir annorlunda nästa gång!
Amor vincit omnia

hehe, ja det är ett elende det där med att välja valpisar. Jag är också på jakt efter en riktigt mörk brun hona nu. Så vi får se vad framtiden har för planer för mig. ;-)
Men det ser ut som om man skulle kunna ha fem illrar i avel och ändå bli blåst på valpisar tyvärr. Men det måste bara bli ett bättre avels år nästa år.
Audiatur et altera pars

#68 åååh så sööööööt den ääär :D

#79: Visst var hon en söting.
Audiatur et altera pars
Veronica: Jag kommer, om möjligt, att använda en hane utan albinogener. Får se om jag får tag på en egen avelshane redan till nästa år, eller måste låna en.

Ja visst är det lustigt det där med hanar. Själv ska jag hålla ögonen öppna redan på IT efter passande killar. ;-)
Fast Dunder ser ut att bli lånad av mig nästa år.
Audiatur et altera pars
Jo, hanar har en tendens att bli ett bekymmer, om man inte är ute i god tid. Det gäller att hålla ögonen öppna.
Ja, jag behöver då inte bekymmrar mig…….har ju både Dunder och Mini!
Amor vincit omnia

Hmm, fuskigt det där med att ha allt ordnat för sig. Fast jag har ju Beldin också. ;-) Så jag ska kanske vara tyst. hihi
Audiatur et altera pars
Så länge grabben är okastrerad ska du nog va det. *S*

*Asg* Tänk att jag glömde bort våran egen lilla stinkbomb. hihi
Audiatur et altera pars
Hur är det med grabben? Är Malin nöjd med hans uppförande och allt annat han kan hitta på?

Han mår bra grabben. Malin är så nöjd så. Han är ju hennes lilla pussgris.
Audiatur et altera pars
Pussgrisen Beldin. *S* Krama om Malin när hon vaknar.

Ja kanske när jag hittar henne. Hon är borta. Ska ut och söka efter henne igen nu. Denna gång med moped. Hittar jag henne inte blir det polisen som får hjälpa till 
Audiatur et altera pars
#91: Nej, vad säger du. Håller tummarna att allt går bra. Tänker på er.
Men va i hela fridens dar säger du! Jo jag kan läsa…

Nu är dottern hemma igen. Gick bättre att söka med moped. Då hörde hon mig. Har just nu en unge som försöker skylla på att mamma inte sa när hon skulle komma hem. Motfrågan blev, hur länge får du max vara ute? 21 svarade en skamsen dotter, som nu kryper till kojs för att få föra en bättre diskussion med sin mamma i morgon när mamma har hunnit svälja oron och ilskan.
Tack för att ni orkar lyssna på alla tokigheter som händer mig.
Ni är guld värda.
Kram Åsa
Audiatur et altera pars
Ingen fara, alla behöver vi någon som lyssnar ibland. Vi likaväl som du. Skönt att hon är hemma igen.

hehe, ja det kanske är så. ;-)
Audiatur et altera pars

japps… :D awiiie 11 dagar kvar tills Gääävlee =D
Gud vad skönt att malin är hemma igen. Förstår att du blir riktigt orolig när hon försvinner så där. Det var ju inte en kort stund hon missade med utan med några timmar.

Exakt, och även om vi bor på landet nästan så finns det ju aldrig några garantier för att man inte kan råka illa ut liksom.
Så det här är mamma rollens baksida, att vara orolig.
Audiatur et altera pars