skaffa iller!
Hej!!
Jag har länge funderat på Att skaffa iller och nu har jag äntligen övertalat mamma!! Jag har läst massa om dom, på datan, böcker och massa på iller iFokus ^. Nu undrar jag bara, Måsste man köpa en med stamtavla?. Eller är det Jätte viktigt?. Har hittat en iller kille som jag jätte järna vill ha :). Men han har inte stamtavla, sen så kan han bitas. Ska jag avstå från han då? eller är det något problem om han bitts?, asså det händer inte så offta sa dom. Sen så har jag hittat en annan. Det var med en kille, utan stamtavla men jätte go å allt!. men vill hällst ha denj första då den är närmast och allt. Snälla skriv vad ni tycker :)! 

åkt till båda och träffa dom och se vad du tycker.
Om någon av dom känns rätt. Stamtavla är inte så viktigt om du inte skall avla med honom. Viktigaste är att dom båda är vac och har en försäkring.
Är det omplaceringar eller valpar? Du kan ta dem utan stamtavla, så länge du inte tänker avla på dem. Alltid bra att det finns människor som öppnar sina hem för omplaceringar!

bitningen tränar man ju bort.. så det är ju inget,,, stamtavla är inte alls viktig .. som ettan säger om du inte ska avla så är det inte viktigt.. som jag läste att du nu har övertalat mamma då harjag förstott att du bor hemme och om det är din första iller är det väll lite val om man ska avla så jag tycker att stamtavlan spelar ingen roll.. för avla tycker jag inte du ska göra om det är din första iller

Tycker du ska åka till båda och se vilken som passar bäst överens med kemin mellan er, inte välja den hanen som är närmast just för att det är kortast att åka. Stamtavla är absolut inte viktigast men kul att ha och veta hur stammen är i hälsa osv. Lycka till och hoppas du hittar "rätt" iller för er!=D

Att en iller har stamtavla visar att uppfödaren är seriös och skriver ner vilka djur som illern är släkt med. Så anledningen till att man har stamtavla är för att veta t.ex. hur länge släktingar levt, om de blivit sjuka, om det finns nåt som påverkar hur illern mår och är. Jag tycker att om man köper en valp bör man stödja uppfödningar som för stamtavla och avlar på sunda och friska illrar.
Men är det omplaceringar så är det ju inte så mycket att göra åt saken, då är ju redan aveln gjord, valpen född och nu behöver den byta hem. Därför är det helt upp till dig själv hur mycket eller hur lite du känner dig bekväm med att veta om din iller.
Åk och träffa illrarna och ägarna och se vad som känns bäst! Och tveka inte att fråga här inne om det är nåt du funderar över.