Putsning/tvättning?
Jag fick höra att illrar inte skulle vara renliga djur, att de ville rulla sig i lort så som vissa hundar gör, och att de inte sköter sig själva annat än att klia sig när det klias..
Men min iller putsar sig verkligen i ordets fulla bemärkelse!
Är han normal eller fåfäng? ;) Har en video, men han "kommer inte igång" riktigt förän efter typ 30 sek..
Paulina

De är väldigt renliga av sig. Snarare undantag om de är skitiga någonstans.
Manilla rengör alltid allt, såfort hon fisit så rengör hos sig själv i rumpan o samma om nån av de andra illrarna fisit. Väldigt fräsch tjej jag har….

Yoshi tvättar sig nästan aldrig. Han brukar tvätta mig istället. Men Rocky har iaf vana att tvätta sig i ansiktet med tassarna sådär gulligt =)
Skulle nog säga att de är renliga. Iof så ålar de sig gärna ute men putsar sig gör de ofta.
Sara
är nog väldigt upp till illern själv hur den är som iller…
Jag tycker att mina killar är ganska så duktiga på att putsa varandra, (verkar tvätta varandra mer än vad de tvättar sig själva) och så är de ju så "duktiga" och torkar rumpan mot golvet när de har varit på toa..

Mina honor som jag hade förr putsade sig aldrig. Endast då de var nybadade och ville putsa sig torra. Så i de 7 år jag hade dessa såg jag alrig dem putsa sig, vilket var rätt smidigt med tanke på att de därmed aldrig fick hår i halsen.
Men sen när jag fick Stiffler så såg jag at han putsar sig kanske 3 minuter varje dag… Leo är mindre renlig, han putsar sig nån gång i veckan om han tycker det behövs…
Dock har jag aldrig märkt att en iller vart skitig… int emer än om man vart ute i leran och då har man ju själv sköjt av dem. Sen kan det ju behövas en tvätt några ggr/år. Men det är max varannan, vartredje månad som jag badar dem, och då oftast om de själva skitat ner sig i typ lera.