Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 207 ggr
MimmieM
0

Hur gammal?

De säger att Zeke är född förra sommaren. Men jag tycker lillkillen ser äldre ut. Jag har läst någonstans att man kan ta något prov typ ryggmärgsprov. Och fastställa illerns "exakta" ålder.

Vet någon vad ett sådant prov kostar?

AmmiG, Åsa?? Någon??

Carpe Diem

Madde
0

Det var något jag inte hade hört talas om. Men om man kan göra det så är ju det ett framsteg.

Tycker det är en intressant fråga. Någon som vet?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Faxlin
0

Oftast så kan en skicklig veterinär se detta på tänderna på illern. Tänder ljuger inte. Dock kan ju dålig kost och sådant spela in. Men de duktiga veterinärerna brukar se sådant ändå.

Att ta ett ryggmärgsprov för att fast ställa åldern, är dyrt och en onödigt farlig risk för illern.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Madde
0

Tack åsa för ett bra svar. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

MimmieM
0

Hmm.. tänder låter mer troligt mjo..

Blev bara lite misstänksam då jag pratade med tjejen som hade honom innan. Hon sa att Zeke var lika stor i Januari då de hämtade honom. Dvs när han var 6 månader.

Och Oliver var mindre i januari än vad han är nu..

Carpe Diem

Faxlin
0

Ja, det låter ju lite lurt. men låt en veterinär kika på bissingarna så kan de svara bättre.

Audiatur et altera pars

MimmieM
0

ska ju till vetten imorn för vaccination och pälskoll då han fortfarande kliar sig. Inte lika mycket, men det är bra att ha de gjort.

Får kolla om de kan lista ut någonting. Kommer ändå älska hoom även om han är en gammel farbror.. :))

Vem vet.. kanske en lite käpp skulle sitta på sin plats :P En tandpetare eller så!

Carpe Diem

Faxlin
0

haha, jag ser det framför mig att han kommer stapplande stödjandes mot en tandpetare. hihi
Hysteriskt skojigt inne i mitt huvud i alla fall. ;-)

Audiatur et altera pars

MimmieM
0

Du och ditt huvud Åsa hihi*

Carpe Diem

Faxlin
0

*Asg* Ja du skulle bara veta vilka filmer det spelar upp för mig ibland. hihi
Inte konstigt att folk tror jag är tokig ibland kanske ;-)

Audiatur et altera pars

MimmieM
0

Åsa!! Tror??

Carpe Diem

Faxlin
0

*Asg* Okej, fel ordval. Vet skulle det ju vara. hihi

Audiatur et altera pars

sarae
0

storleken på illern e nog inte så bra mått vad gäller ålder….jag har träffat tex 2 illrar som vid 4 månaders åldser var större än min ganska stora hane på 2 år…..så jag personligen tror inte det har så stor betydelse vads gäller ålder…

MimmieM
0

inte bara de.. han ser sliten ut. Men de kan också ha att göra med hur han var hållen. Sedan är de ju individuellt såklart.

Vill bara vara helt säker, för min egen skull. Och så måste man ju tänka på att evt. börja pensionsspara åt grabben ;))

Carpe Diem

Faxlin
0

Nej fast såvida de är okastrerade så borde de ju ha vuxit lite mer än upp till 6 månader. Men man kan bli hemma blind och inte uppmärksammat att illern har växt också. För vid den åldern drar de ju inte iväg så mycket på längden längre liksom.

Audiatur et altera pars

MimmieM
0

hmm.. kan vara så också.. Jag är lite hypokondrisk med mina snorvalpar är jag rädd!

Carpe Diem

Faxlin
0

"snorvalpar", snälla MimmieM, du kan inte kalla dem snorvalpar. Stackrarna kan ju få men för livet. hihi

Audiatur et altera pars

MimmieM
0

De har jag med.. hihi*

Knallar glatt runt med min blåtira som Zeke så gladeligen skänkte mig. Idag är den lila. Har hela dagen fått skydda min sambo från att bli betrodd som en kvinnomisshandlare :))

Så jag får nog kalla dem lite vad som helst för att kompensera upp de. Dessutom så sover de nu :P

Carpe Diem

Faxlin
0

Okej, hoppas de inte kommer in och tjuvläser bara. Det gjorde mina en dag då Elin gav dem ideén att köra bil. Så innan jag visste ordet av hade de tagit bilen ensamma hem till Elin;-)
Farligt med läskunniga illrar. De kanske hämnas genom att bajsa på din kudde. ;-)

Audiatur et altera pars

MimmieM
0

Oh.. säg inte så! Nog för att de kan va skit trötta ibland, men jag får se till så de inte går över styr.. hihi*

Carpe Diem

Faxlin
0

*Asg* skittrötta. Ja undrar om jag också är det. För nu har jag hysteriskt roligt. Och r övertygad om att restrerande medlemmar kommer boka plats åt mig på ulleråker efter denna kväll när de får läsa det här.
Tänk, Madde kanske tar ifrån mig mina skrivrättigheter tills jag blir normal. Förstår du hur länge det skulle ta? Jag skulle aldrig få komma hit igen. hihi

Audiatur et altera pars