Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 672 ggr
Trissan
0

Extra tillskott för iller?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, jag undrar nu vad ni ger era illrar utöver torrfodret.
Har hört ngt om BARF ? Jag ger min iller Hulda äggula ibland och kyckling är en favorit. Potatis gillar hon oxå.
Är det ngt jag kan köpa för att ge henne extra vitaminer? Tänkte på köttfärs? (HAHA, inte från ICA) , ngt jag kan ge henne?
omega 3 kanske? Jag har fiskolja hemma i små glänsande tabletter med oljan inne i den glänsande oragga grejen. kan jag ha sönder den och ge henne? elr måste jag köpa ngn speciell sort för djur?

Tacksam för svar :)

På bild: Hulda som undrar vem som är i spegelbilden

sarae
0

här får mina Vitab (b vitamin complex), laxolja, immunpulver, benmjöl, plaque off, linfröolja, solrosolja, olivolja…lite då och då.

Rått kött kan du ge, gärna tex kyckling vingar, hjärta, lår etc. Färs kan man ge, men det ger inte så mkt i näringsväg eller vad gäller tandmotion. Du kan ha sönder sånna tabletter å ge.

Trissan
0

olivolja har jag hemma nu, hur mkt ska jag ge isåfall?

sarae
0

#2 inte mer än några droppar - 1/2 tsk skulle jag säga, blanda gärna med solrosolja…inte för mkt å inte för ofta

Trissan
0

nu har jag olivolja och solros ojla bredvid mej, jag blandar det och ger till Hulda då ?

torchi
0

Potatis låter inge vidare, för mycket stärkelse och fibrer…

Trissan
0

ger henne inte det i mängder, bara ur handen ngn bit efter midagen. Om jag ger henne det i skål springer hon och gömmer potatisen i alla hörn som finns och helalägenheten luktar gammal potatis. inget vidare. Men då tänker jag på att inte ge henne det .

torchi
0

#6: Ok, i små mängder är det säkert ok (är ingen foderexpert…). Om du tycker att potatisbitar i hörnen är äckligt, tänk då på att ha gammal kycklingvinge och leverbitar överallt…Förvånad

All respekt till er BARFare men personligen går det över min gräns för vad som är ok i en lägenhet där man själv ska bo…som tur är hatar mina illrar kött!

Trissan
0

Får väll ha dem under uppsikt om jag ska köpa BARF åt som vilket jag förmodligen kommer att göra ngn gång.

torchi
0

#8: Lycka till! Det var någon här som hade en jättesmart lösning (Var det kanske Sarae?) som hade byggt ett "kötthus" så att illrarna inte behövde springa iväg för att gömma maten.

sarae
0
Trissan
0

hihi, vad gulligt :) lägger du maten fär då? stannar dom där och äter?

sarae
0

#11 nja det beror på, köttet serveras därinne, och är det bara ensom äter brukar den stanna därinne…är de 2 får de inte plats så en drar iväg med maken

Trissan
0

okey okey. fint du gjort af. :) funderar på att göra en toa låda av nästan sama typ.