Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 167 ggr
[Catteklina]
0

Kastrera Balder!

Jag har börjat få lite nojja och vet inte hur.
Kastrerade kaninen idag, tyvärr vaknade han aldrig upp igen.

Min iller, Balder, ska in och bli av med sina kulor om två veckor (siste januari), men shit så nervös jag är nu för det! Jag har aldrig haft problem med det innan, men efter dagens händelse blev jag riktigt skraj.

Är det en väldigt stor risk att kastrera en iller?
Vet om att är honan blev kastrerad så sov hon inte så länge, utan vaknade en kvart efter operationen var klar. Inga problem där. Men jag är så rädd för att förlora en till vän genom samma olycka :/

-Catarina

Faxlin
0

Beklagar så din förlust. Och jag förstår att detta har gjor dig mer rädd. Men det är inte ofta det går fel vid kastrering på iller. Det är ingen garanti visserligen. Men chansen för att det går bra är så mycket större än risken för att det går illa.

Kramar om i din sorg

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sarae
0

Nej usch va hemskt! beklagar sorgen!

På iller så är det väldigt ovanligt med komplikationer, särskilt på hanar. Så risken är oerhört liten att något går fel. Men visst, det finns alltid en risk när man söver smådjur. Jag har kastrerat många illrar och aldrig ens varit orolig. Men se till att gå till en illerkunnig veterinär och prata med dem innan

Norrskenets
0

Usch så hemskt=´(*tröstkramar*

tycker du fått bra svar av ÅsaF och sarae

[Catteklina]
0

Tack alla!
Tack ÅsaF och sarae för bra svar :) Men blir ändå lite orolig när något sånt händer. Min veterinär är jätte duktig, hon har kastrerat många illrar, ringde och pratade med henne efteråt, men förhoppnigsvis går det bra. Kan inte hjälpa mig att jag oroar mig så mycket. Vill bara deras bästa.

Tack igen!

Faxlin
0

#4: Klart man blir orolig. Det är alltid jobbigt att söva sitt djur. För sövningen i sig är en risk. Det som hände dig nu ör självklart oron större. Absolut inget konstigt med det. Det vore nog konstigare om du inte var mer orolig efter det som hänt.
Men försök att tänka på att det kommer gå bra. Intala dig det.

Kram igen

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Robinsnel
0

Kaniner är nog tusen ggr känsligare än illrar mot sövning…

FerretCrow
0

#0 åhh jag beklagar verkligen sorgen. och jag förstår absolute att du blir orolig. skulle jag vare du skulle jag kanske hittat en annan vett som jag känner mig mer okej med. men sen är det som dom skriver ovan det är inte ofta det händer något med iller sedan är ju kaniner känsligare.

[Catteklina]
0

#7 Tack för din omtanke!
Det är ju det, denna veterinären är den jag litar på mest! Jag har varit hos många andra veterinärer med mina djur, men aldrig stött på någon som lyssnar och förstår en bättre än vad hon här gör :) Dessutom är hon och hennes man super duktig med djur :) Men tyärr händer det olyckor, kaniner är ju väldigt känsliga för stress och sådant. Vi tror att det har varit något dolt fel på kaninen, med dens hjärta så det var därför han inte klarade av det :( Känns svårt, kan knappt förstå vad som har hänt…

Vi får hålla tummarna för Balder, ska intala mig att allting kommer gå bra! :D