När ta bort maten?
Vet att detta har tagits upp redan, men jag hittar inte inläggen.
Har beställt tid för kastrering till min illerkille och frågade när jag bokade tid hur länge jag kan ha maten framme. Men hon som tog emot tidsbeställningen visste inte riktigt, utan tyckte han kunde vara utan mat hela natten.
Han skall vara hos veterinären 8:30, hur länge kan jag ha maten framme?
Dem ska fasta i 3-4 timmar eftersom det är ungefär så lång tid som det tar för maten att komma ut igen när dem har ätit.

Ta bort max fyra timmar innan… Sjalv tyar jag bort ca tre innan man ska vara dar eftersom de far vanta ett tag hos vet oxa.
När vi skulle kastrera Frenja fick vi rådet att hon skulle fasta i 12 timmar. Men detta är alldeles för länge för en iller! Så vi åkte hemifrån kl 8 (hon skulle lämnas in mellan 8 och 9), och kl 6 på morgonen gick jag upp och tog bort maten. Jag tänkte såhär: En illers tarmsystem rensas ur på ca 3-4 timmar. Om hon lämnas in kl 8.30 blir hon troligtvis opererad tidigast kl 9. Då har det gått 3 timmar sedan hon fick möjlighet att äta. Om de opererar senare än det så har hon ju garanterat inget i magen. Jag tor nästan att det vikitgaste är att de inte får fasta för länge.
#0 är han fullt frisk? Så 4-5 timmar skulle jag säga!
gäller det både tjejer och killar att dem ska fasta dessa timmar?
stackars min tjej när jag kastrerade henne, visste inte om att han skulle fasta, men hon fick ändå sitta från morgonen ca 9 till eftermiddagen innan dem kastrerade henne i en liten bur! =(
#5 det gäller alltid när de ska sövas.