Värmeslag
Det är varmt nu. Otroligt varmt. Var försiktig så att era illrar inte får värmeslag. De är små djur som blir uttorkade snabbt. Kör ett nyp test i nacken med jämna mellanrum. Så kan man förhindra att de dör av värmeslag.
Tänk på att de ska ha möjlighet till nnågot svalt ställe helst så att de kan få ta igen sig. Undvik att gå på promenader under de varmaste timmarna åtminstone inte utan att ta kallt vatten med er. Om ni märker att illern börjar kännas varm och slapp är det ett gott råd att doppa deras tassar i kallt vatten. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag har en balja på ballkongen men ingen vill bada i den. Låter den stå iaf utifall någon skulle vilja ta ett topp. Annars sprutar jag ner mina med vattensprutan för det har dom inget emot =)

Det är en smart lösning. Då har de i alla fall möjligheten. Att hjälpa dem med vattensprutan är inte heller dumt om det är så att illern inte tar det som en bestraffning vilket vissa illrar gör. Det viktigaste är att man håller koll. Inte alltid förstår de sitt eget bästa nämligen.
Audiatur et altera pars

Kan inte tänka mig att dom tar det som ett straff då dom gärna står kvar och blir blöta när jag sprutar på dom *hihi*

Nej inte dina pälsar nej. Men det finns ju nååågra andra pälsar runt om i världen. Finns faktiskt några av dem som hatar blomsprutan. hihi
Audiatur et altera pars

Haha nä det finns bara tre illrar i världen och det är mina =)
Nädå men jag visste inte om du syftade just på mig eller om du menade rent allmännt när du sa att dom kunde ta det som ett straff så jag svarade =)

hehe, jag menade rent allmänt. Bara så att inte alla tar efter dig och gör samma sak utan att tänka sig för hur deras iller uppfattar saken. ;-)
Bara tre illrar i heeela världen. Vad trist, undrar vad min mullrar säger omdet.hihi
Audiatur et altera pars

jätte bra att du skriver ut det här Åsa inte alla som tänker på det, va ute på en tripp i solen med mycket bil åkande sommaren 04 med mina kompisars iller och vi märkte direkt vad påverkad hon blev av värmen vi åkte och badade i en liten sjö och det va riktigt häftigt att se en iller simma, hon tyckte det nog va riktigt skönt i det svalkande vattnet, jag med för den delen =0)
Har en vattenbalja på köksgolvet till mina, den är ofta använd av hela gänget. Synd att Peter hade med sig kameran till jobb idag. Hade annars tagit en massa foto på dom, för dom hade så kul där

Ohh, men hoppas du har kameran hemma någon annan dag när de busar i vattnet. Sådant är så mysigt.
Audiatur et altera pars

Det enda som Max kan tänka sig att blöta ner är sitt huvud… Tog med honom till sjön och tänkte doppa hans tassar men de åkte snabbt upp mot kroppen och vips så satt det en iller i min nacke… så långt från vattnet som möjligt…
Tänkte fråga en annan sak också, Max han kliar sig ganska mycket (tycker jag) är det vanligt? Vi var hos veterinären för en vecka sen och han blev vaccinerad och så kollade de öronen och pälsen och de sa att allt var bra…

Har han tappat all vinterpäls? Att tappa den kan orsaka att det kliar på dem och då blir det mycket extra kliande liksom.
Audiatur et altera pars
Jag måste ju säga att här hemma har vi en balja på golvet dygnet runt och ändå har criss blivit dålig.
Så jag tror det gäller att vi som är matte/husse att se till att vi doppar tassarna i alla fall i vattnet. Eftersom dem svettas där.
Vi fick ju erfara att en iller kan få värmeslag utan att ha haft illern ute. Vilket jag aldrig trodde att den kunde få. Men ack vad fel jag hade.
Tack och lov löste det sig ju men en annan gång hade det kunnat gå riktigt illa.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Så ledsen att jag inte reagerade på att det kunde vara värmeslag första gången vi pratades vid Madde. Svårt att förlåta mig att jag inte tänkte på det på en gång. Jag vet ju att de oftast får värmeslag inomhus. Speciellt nu i denna värme.
Audiatur et altera pars
Jo men du kom ju på det ca 1 minut efter att vi la på och jag satt då på msn. Så vi kom ju på det rätt snabbt ändå. Men vi gjorde ett ultraljud på criss i alla fall för att vara på den säkra sidan. =) allting löste sig ju så inget att oroa sig över. =)

mm, det löste sig denna gång ja. Skönt är det i alla fall ;-)
Och att han redan börjar må så mycket bättre är super skönt att höra.
Audiatur et altera pars
Men det är för att jag har fått i honom mat och vatten. Utan det vet jag inte vad som skulle ha hänt.

Framför allt vattnet är ju viktigt. Och att ni höll honom sval.
Audiatur et altera pars
Vi hade en blöt handduk som vi hade med i bilen. han låg i mitt knä och när vi gick in i bilen var det säkert +50grader i bilen. Tur att AC:n är sönder. Men tack och lov med något blött så löste det sig i alla fall.