bra tips?
Nån som har nått bra tips till badning, badade tim idag , eller ja… Han badade mig.. kalabalik .. la i en leksak i badkaret… haha.
Men nu, är det någon som har några bra tips så att badningen går lite smidigare i framtiden?
Testa att bada honom i köksvasken nästa gång. Dom flesta av mina föredrar att bli badade där då det är mindre, enklast är att bara låta vattnet rinna och och skölja av illern under kranen. Sen är det bara att ta schampo och löddra upp det och sen skölja av detta, klart. Sen är det bara att torka av. Jag har 7 illrar, av dessa är det bara 2 som älskar att bada i karet med lite leksaker. Dom andra vill inte bada där, så dom tar jag alltid i köksvasken där dom känner sig lite tryggare eftersom jag då hela tiden håller dom så att dom inte kan kasa iväg. Så testa och se om det går bättre där, vill du så kan du ju fylla vasken med vatten. Men gör jag det så rymmer mina lättre, också får jag inte av allt skum från schamponeringe då ju detta går ut i vattnet igen.

Båda mina illrar har haft tillgång att plaska i vatten under sin uppväxt vilket har gjort båda till små blötdjur! Så jag har inga som helst problem med att bada dom. Du kan ju prova med att ha "vattendagar", då ni har lite vatten i diskhon/badkaret och övar! Ge Tim något gottis medan han är där och lägg ner en leksak :)

Tja, eftersom mina illrar kanske badar max 2 ggr per år så har jag inte några direkta tips ;) Alla hatar det och tycker matte e pest. men eftersom det är så sällan det händer (en iller ska inte badas för ofta) har jag faktikst inte brytt mig om att öva fram smidigare sätt ;) jag tar helt enkelt ett fast tag om illern och badar den i diskhon…sen torkar man upp allt vatten spill med en jätte mopp ;)

Mina badar inte alls ofta, typ en till två gånger per år med schampo. Så jag har inte så bra förslag att komma med. Brukar själv se ut som en dränkt katt efter att jag har badat hela gänget.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag brukar låta mina vila på underarmen när jag blöter dem, det gör att de känner sig säkrare. Sen drar jag ner styrkan på strålen när jag ska schamponera democh då vågar de stå själva (behöver båda händerna;))
Mvh Jenny
skollan badar kanske en gång om året och det är väl till jul ;) Men i sommras badade hon ihuvidet i sjön:) Men groggie brukar stå i badkaret med vatten upp till lagom höjd så att står fast och stadigt. Sedan håller jag en arm om honom samtidifr som jag shamomnerar honom.

Jag gör precis som #6. Se till att ha ljummet vatten, dvs lite varmare än fingervarmt. Är det för kallt så fryser de och sprattlar mer… Men självklart inte heller för varmt.
Jag tar illern i handen så att den kan klamra sig fast på min arm, sen duschar jag den istället för att doppa den i vatten. På detta sätt känner sig iaf mina tryggare och behöver inte känna rädsla för att bli "dränkta" som de ofta verkar tro att de ska bli i upptappat vatten. Då blir iaf mina skräckslagna… När jag har dem på armen, så ligger de oftast helt still och kan tom njuta ibland av vattnet och värmen,,, om än något skräckblandad njutning. Mina illrar gillar inte att bada badkar, utan bara att plaska i vattenskålen…

försökte bada lite smått idag.. slutade med panik, illern kommer upp ur badkaret, matte ramlar i plurret. Det första tim gör är att å och gnugga sig mot mina skor.. smutsiga skor… .
tur att det inte händer så ofta då:)
Mina badar sällan men när det händer så står jag i duschen och så bär Patrik in en o en till mig. Dom hatar det men är lugna och man kan hålla dom ordentligt.

#9> Bada honom i duschen eller i handfatet istället och ha honom på armen, sådär som jag beskriver i #8! Då blri de mycket lugnare… :)