Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 755 ggr
bnoffan
0

Saknar tänder..??

Jag har inte tänkt på det innan men Daisy verkar sakna lite tänder. I underkäken mellan huggtänderna har hon bara 1 ynka liten tand.

Hon är otecknad och viltfärgad men döv. Så jag började såklart fundera ännu mer på vad som kan finnas bakom henne. För visst är det väl så att en dålig avel kan ledia till defekter på tänderna? Har hört om illrar med extra tänder bl.a.

Illercafe
0

Med tanke på att du inte sett det innan så kan hon ju ha tappat tänderna 
Det kan ju beror på så mycket annat än avel…Maten tex.

bnoffan
0

#1 Hm. Jo men antagligen har hon haft det sedan vi tog dem bara att jag inte tänkt på det. Får ta och kolla igenom gamla bilder.

Men kan det bli så att de får färre tänder iom avel? Om vi pratar rent allmänt.

Robinsnel
0

#2 Ja. Ex har de flesta ur miltons kull en dubbel tand mellan de övre huggtänderna. Alla jag pratat med iaf.

Illercafe
0

# 3 En extra tand kan vara genetiskt och för ca 10 år sedan valde man bort att avla på de illrar med extra framtand.

Allt kan ju vara genetiskt men man får inte glömma att väga in miljön vilket man oftast gör tycker jag, men med tanke på att alla Miltons syskon har det så är det ju väldigt troligt att det är genetiskt.

Illercafe
0

Vissa egenskaper kan ju ligga latent under flera generationer och i en viss kompination dyka upp.

cannaydia
0

Då dina tjejer var hitteillrar dvs funna lösa i naturen kan de varit något som hon dragit på sig då. Min Göran rymde för 2sommrar sedan och återfanns 4dagar senare med en avslagen huggtand som han dragit på sig då…min ena hane tar tappat sin ena huggtand helt, och det vad då inte medfött;-) (men hur han lyckasde är ännu en fråga)…

bnoffan
0

#6 Det är inte huggtänderna som är borta utan tänderna mellan.

AlbaStiffler
0

Hur 17 kan hon äta då? Är hon mager, eller klarar hon av att äta tillräckligt`?

sarae
0

#8 det använder inte de små tänderna till att äta utan det är mest de bakre tänderna som används då

bnoffan
0

#8 Hehe de klara man sig utan. Daisy är snart rund som en boll ;)

AlbaStiffler
0

Aha, det var de där minitänderna hon saknade, läste lite slarvigt och tänkte att det var flera av de små tänderna i hela munnen (dvs av alla de som inte är huggtänderna)… Man kan ju undra vad just dessa minitänder är till för från början?! Nån som ahr en gissning?

[tiiia]
0

hur är det eg, har illrar "valptänder", jag hittade nämligen en väldigt liten tand i sängen när vi bodde i vår gamla lägenhet, katternas borde det inte ha varit för de är ju 2 och 6år gamla. Funderade på om det var diors ?

holtz
0

#12Prada, Diors syster, har en extra framtand bland de små mellan huggtänderna upptill, som Robin pratar om… Så vem vet?! :S

Robinsnel
0

#12 Jepp illrar har "valptänder" eller mjölktänder, har för mig de byter dem vid 6-8 veckors ålder.

skrollan
0

Då ska dem tappa dem innan man får hem iller? Pappa sa att blunda hade kvar sina ett ganska bra tag efter under tiden vi hade henne. Hur gammal var hon när hon kom till carla och nina, någon som vet?

[tiiia]
0

#15 då är det mkt möjligt att dior tappade en hos oss, fick hem honom när han var ca 8v + ngra dagar.

Robinsnel
0

#15 Jag vet att blunda och hennes syskon blev sålda alldeles för unga. En syrra till blunda var sex veckor när hon flyttade hemifrån.

Guteillern
0

Det varierar mellan individerna, när dom tappar mjölktänderna. Dom flesta byter någon gång mellan 8-12 veckor.

Illercafe
0

#3 Sen kan ju en extra tand beror på att dom inte tappat sin mjölktand som dom ska så man bör kolla med veterinären innan man sätter det som genetiskt och så att illern inte får några framtida besvär. :)

Illercafe
0

# 0 Har du kollat så att det inte är en inflammation som täcker dom andra tänderna? *bara en tanke*

bnoffan
0

#20 Hon ser inte alls irriterad ut i tandköttet eller så. Jag ska till veterinären och vaccinera snart så ska be dem kolla efter men tror ej det..