Binjuresjukdom
Att en iller har binjuresjukdom behöver inte bara synas genom pälsavsaknad på svans/bakropp/rygg.
När jag åkte in och öppnade upp Dexter så hade han endast haft pälsavsaknad på svansen under varje sommar men fått en fin och tjock vinterpäls till varje vinter igen- precis som mina andra illrar.
Fenomenet "sommarsvans" är något som dyker upp på var och varannan iller under sommaren. De tappar päls på svansen och får vanligen blackheads som ser ut som små svarta prickar i huden där pälsen lossnat.
Frågan är bara VARFÖR illrarna drabbas av sommarsvans? kan det ha med hormoner att göra?
Jag vet nog inte om en enda okastrerad iller som fått sommarsvans förutom vissa högbrunstiga hanar men det har ju även det med hormon-nivåer att göra…
Kan detta ha ett samband med binjuresjukdom?
Känner flera personer som inte sett mer pälsavfall än sommarsvans som öppnat upp sina djur och fått plocka bort en sjuk binjure.. (handlar om minst 6 illrar)
Likheter med alla våra djur har varit pälskvaliteten, den har varit lite glesare på tassar och på några av dessa illrar (tex Dexter) så har huden nästan lyst igenom lite för att pälsen har blivit tunn. Jag kände personligen ingen skillnad på pälsen utan såg istället att den såg tunnare ut pga att man såg skinnet.
Likaså har muskelmassan minskat över ryggen på de illrar som opererats för binjuresjukdom.
När jag skulle operera Dexter så hade han precis fått ut en fin och tät vintersvans och veterinären verkade nästan lite tveksam till operationen då han såg ut att vara i mycket bättre skick än de andra, men det visade sig ju att alla av de som opererades hade problem med binjurarna (3 illrar varav en var min).
Vilka erfarenheter har ni av binjuresjuka illrar??
Sajtvärd på Iller.ifokus

Binjuresjkuka illrar har jag minimal erfarenhet av. Men sommarsvansar har jag stor erfarenhet av. Min äldsta iller blev 7 år och hade sommarsvans från det hon var ung och frisk iller, säkert redan från första året. Även min andra iller som blev 5 år hade sommarsvans, dock något tjockare, men även den från ung ålder. Dessa växte ut så fort hösten kom.
Dock verkar det som om att när svanshåren INTE växer ut på svansen på vintern så bör kan oroa sig. Sådana var fallet sista året med båda mina gamla illrar. ingen fick tillbaka håret på vintern och snart dog de (cancer i lever på ena samt insulinom som spred sig till ev binjurecancer på den andra illern).
jag har själv ingen egen erfarenhet av binjuretumörer. Men visst tror jag att det har ett samband med sommarsvans. Eller, ja kanske inte tumörerna från början, men iaf binjurarna. Binjurarna är ju ansvariga för hormonproduktionen, och under brunstsäsonegn (vår/sommar) så ökar ju könshormonproduktionen även hos en okastrerad iller. Frågan är om kastrerade illrar är mer drabbade eftersom de inte får "utlopp" för hormonerna på samma vis som en okastrerad, och detta då utlöser pälsavfall? Jagh har iofs sett riktigt hemska fall av sommarsvans hos okastrerade illrar oxå (detta även hos illrar som utfodras naturligt).
Men säg att binjuretumörer främst uppkommer pga tidigkastrering, första tecknen är pälsavfall. Hur sjutton skall man kunna förhindra att illern får binjurar? Titta på usa, rent statistiskt så känns det som att 9/10 illrar över 3 års ålder har binjuresjukdom, oftast insulinom i samband med det. Och vad är detta för illrar, nästan alla är marhall eller pathvalley illrar och alla har blivit kasterade innan 5 veckors ålder. Att din iller får binjuretumörer i usa är ingen möjlighet, det är en självklarhet. Även där har nästan alla illrar sommarsvans.
Men om man tittar på sverige. Här försöker vi inte kastrera förräns tidigast 6 månader, just pga detta b.la. men ändå uppstår binjuretumörer. Så självklart borde vi kastrera mycket senare än så, om äns alls. kanske efter första brunsten? Det känns lite fel oxå att när man kastrerar djur, så tar man bort deras förmåga att föröka sig, men könshormonerna fortsätter ju att produceras nästan som vanligt. Jag spånar väldigt snurrigt här…men vad skulle hända om man på nått sätt minskade ner produktionen av vissa könshormoner redan vid kastrering (självklart behövs en del för tillväxt osv osv)? Vet ej hur å vet ej varför..men det känns som att dessa könshormoner är boven i dramat för sommar svans. vet inte vad jag babblar om här men jag fortsätter ;)
tittar man på tex england så finns knappt binjuretumörer hos de illrar som då inte kommer från djuraffärer etc. Tittar man på dem som hållt på med illrar i många herrans år så vet de knappt vad vare sig insulinom, eller binjuretumörer är. Men där hålls deras illrar utomhus, i naturliga ljus och temperatur konditioner, och de utfodras även helt naturligt samt kastreras ej. Går de ej i avel används V-hane eller P.spruta.
Så det är ju mycket som påverkar binjurarna, dels kastrering, värme, ljus och säkerligen utfodring oxå, eftersom en bra kost bidrar till hela djurets välbefinnande.
Dt hade vartit intressant att få fram lite statistik om vilka illrar som fått binjuretumörer (vilken ålder, när de katrerats om det haft sommarsvans, kost osv osv) samt info om antal illrar med sommarsvans. Minkänsla är att det är fler hanar än honor som får binjuretumörer. Är jag helt fel ute? det kan ju bara vara slumpen oxå.
Någon som vet om det är vanligt att sätta in melanin implantat i sverige? och hur bra det funkar?
hur påverkas en iller osm fort båda binjurarna bortopererade?
#1 men det är ju just det här med att pälsen på de illrar som mina bekanta har opererat för binjuresjukdom (likaså Dexter) har haft sommarsvans där pälsen vuxit ut som vanligt under vintern. Alltså inga problem med pälsen mer än att den sett lite tunn ut på sina ställen. Detta gäller alltså minst 6 illrar i 4 olika hem. Jag känner mig inte alls trygg i att de får sommarsvans även om den växer ut igen. Alla mina illrar har haft sommarsvans sen första eller andra sommaren…
#2 Utav dessa illrar jag nämnt ovan har det varit 4 honor och 2 hanar.. Så jag har inte märkt någon skillnad där. Tror du att det kan bero på att man kanske vanligen kastrerar honorna aningens senare än hanarna då de inte luktar och kissar på samma vis som en brunstig hane? Sen så är det väl betydligt fler hanar som går i brunst före honorna och kastreras därför före?? Har dålig koll på det..
Mycket spännade teorier.. tror jag förstod det mesta iaf :)
Vad gör ett melanin inplant? Förklara gärna!!
Bild: Så här såg alltså Dexter ut nån vecka före operationen. På bilden är han alltså binjuresjuk.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag tror helt klart att illrarnas sommarsvansar har med hormoner att göra även om det kanske inte är några tumörer med än gång. Så att operera en sommarsvansiller utan att det syns nått på ultraljud skulle jag inte göra men helt klart hålla koll.
Det här med blackheads har jag funderat ett tag på… Att det är BH som orsakar håravfallet tror jag inte på men eftersom hårsäckarna är "tomma" så är det lättare att "saker" - vad nu BH är - fastnar där. Min Funny har nämnligen BH nu oxå och hon medicineras mot binjuretumörer nu.
Funny hade sommarsvans först i år men även gles päls som gav mig indikation på binjuretumör.
Jag har haft 2 illrar (Funny och Trazan) med känd binjuretumör men de har faktiskt inte haft sommarsvans innan. Dock har båda magrat av ordentligt.
# 2 Vad är melaninimplantat?
Binjurarna är helt försumbara och kan opereras bort utan att illern får problem med det.
Sara
Förlåt! menade självklart melatonin implantat ;) Används främst i usa men även i delar av europa…var nästan säker på att jag hört om det i sverige med. Hur sonhelst så är det ett implantat som utsöndrar melatonin hormoner. Ni kan läsa om det här b.la annat http://www.miamiferret.org/fhc/melatonin.htm
glömde….så ok om binjurarna är helt försumbara…vad skulle hända om man opererade bort dem i sanband med kastrering? *bara funderar*
man får inte heller glömma att det inte gäller tumörer när man talar om binjuresjukdom.
#2 att illrarna i england inte lider av varken insulinom eller binjure sjukdomar kan helt klart hänga samman med deras levnadsförhållanden men man får även ha i tanken att de förmodligen är långt ifrån lika duktiga som de flesta i sverige på att besöka vetrinärer och obducera våra djur. Vad de dör av vet vi inte.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#9 nej det är ju helt sant!

Paula har skrivit mycket om det sambandet. Jag ar helt overtygad om att sommaesvans ar pga begynnande binjureproblem.
# 9 Vad menar du med att det inte är tumörer?
Trazan hade en stor tumör i sin binjure.
Sara
#12 Det kan handla om förstorad eller överaktiv (tror jag) binjure också.. Förr kallade man problemet för binjuretumör- nu säger veterinärerna binjuresjukdom då det inte alltid är tumörer som orsakar problemen.
#11 Oja! Jag med!
Sajtvärd på Iller.ifokus
# 13 Ja det behöver inte vara tumör men det kan vara det.
# 8 Att operera bort binjurarna är ett ganska stort ingrepp för en iller och kostar dessutom runt 8000-10000:- samt att den ena binjuren sitter vid en stor blodåder och är svår att få bort.
Sara
#14 jo så mycket vet jag faktikst ;) men jag bara spånar rent teoretiskt hur det skulle påverka illern…..om nu binjurarna är försumbara….är det inte lite som våran blindtarmen då?
#14 oj, nu såg jag att missat ett ord i inlägget om tumörerna- skulle stå att man inte får glömma att det inte ALLTID är tumörer… :) Sorry
Sajtvärd på Iller.ifokus
Blindtarmen har ju ingen fuktion alls medan binjurarna har funktion. Vet inte riktigt hur det skulle fungera med hormoner och sånt vet bara att veterinären sa att binjurarna kan de leva utan, när Trazan opererades.
Sara
Jag fick allt de här med binjuresjukdom helt suveränt förklarat för mig i ett mejl för nåtdrygt år sen. Hur kroppen funkar alla detaljer, olika typer av binjuresjuka länkar till forskning och allt de här som sarae är inne på. Men nu kan jag bara inte hitta mejlet *j-klarns* annars hade jag kunnat fråga om jag fått lägga upp det här. Fick förklarat vad som händer när man tar bort binjurarna och o som jag minns var det att vissa illrar behöver medicin hela livet, vissa bara ibland och andra inte alls. Dom måste stå under kontroll, kan bli livshotande. Här är i alla fall en bra länk:
#18 ooh det hade verkligen varit intressant at läsa!
Vi får la försöka få tag på paulas arbete o bli lite klokare…