Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 770 ggr
Alley-Pang
0

Spya

När jag kom hem från skolan idag, runt två så märkte jag att Yoshi spydde. Han har spytt runt tre-fyra ggr och jag har gett honom paraffinolja, men han kräks ändå. Nyss bajsade han, väldigt lite men man kunde ändå se spår av oljan så jag tror inte att det sitter fast något i magen (hoppas!!)
Nu ligger han i sin korg och sover. Några ideer om vad det kan bero på? Vad borde jag göra nu?

Ceciliaolucifer
0

Jag skulle ta mig ett varv i hemmet och kolla om han kan ha fått i sig något som inte är passande. Ngt som en iller egentligen inte borde äta. Det kan hända att han har tuggat i sig något och det är inte alltid så att paraffinoljan hjälper.

Kolla om han är uttorkad. Nyp tag i nackskinnet och se ifall det sjunker ner igen. Tar det några sekunder så har han vätskebrist.

Äter han? dricker han?

Allmän tillståndet?

verkar han hängig? ovanligt trött?

Ceciliaolucifer
0

Kolla under exempelvis soffan, sängen om han kan ha spytt mer än vad du har sett eller märkt.

Alley-Pang
0

Jag kan inte hitta fler spyor. Han är ganska trött och hängig, lite uttorkad. Men nu har han druckit en hel del vatten och fick lite äggula. Borde jag åka till veterinären, eller kan jag vänta ett tag till? Han bajsar ju lite, lite och man ser spår av paraffinoljan i det.

Robinsnel
0

#3 Är han uttorkad och trött är det rätt illa. Men om han druckit bra nu och fått i sig äggula skulle jag nog avvaktat lite o se om han piggnar till. Men håll koll på honom! När de visar sig vara dåliga är de mycket dåligare än man tror, tyvärr.

Alley-Pang
0

Jo, precis. Det känns så otäckt att lille korven inte mår bra =(
Jag har kollat runt i lägenheten men hittar inget som han skulle kunna ha ätit på. Så jag får väl helt enkelt vänta och se..

LinLin
0

Han kan ju ha fått helt vanlig magsjuka också.

Alley-Pang
0

ja, vi får verkligen hoppas att det är magsjuka och att det inte är något som har fastnat..

Smex
0

magsjuka är väl värre än att det skall vara något i tarmen. Men eftersom han har bajsat lite så tror jag inte att det har fastnat i hans tarm.

Alley-Pang
0

Jag trodde det var tvärtom? När de har magsjuka kan de ju iaf bli friska på egen hand med vätskeersättning och vila, men om det fastnar något måste man ju operera, iaf i västa fall.

Ceciliaolucifer
0

Att något blockerar tarmen är det absolut farligaste som kan hända en iller.

Har han fått behålla något han har ätit? försöker han fortfarande kräkas?

En iller har alltid förmågan att bli som sjukast när djurklinikerna har stängt. Kolla upp närmaste mottagning OM du måste åka in.

Har han bajsat något?
Håll koll på allmäntillståndet. Gå på din magkänsla.

Pröva att massera magen lite och försök att få i hnm vätska. Blir han hängigare skulle jag åka in.

OM du åker in och det inte är någon som kan iller. Så begär en kontraströntgen för det har räddat livet på många illrar. Be dem att vätska upp hnm och ge hnm B vitamin.

Stackars er :(

Alley-Pang
0

Han har spytt en gång till och jag har gett honom vätskeersättning. Han är fortfarande väldigt hängig och jag tror vi får åka in till veterinären med honom =(

Ja, det ska jag komma ihåg, tack!

Robinsnel
0

#11 usch då :(

Vi håller tummarna för honom!

sarae
0

#11 ja det låter som en bra idé! kräv att de gör ett ultraljud på honom direkt och vätskar upp honom!

Ceciliaolucifer
0

Håller tummarna jätte hårt!!

skrollan
0

håller alla tummar och tassaR!!

Madde
0

Jag föreslår en kostrast röntgen. För på benjamin upptäckte de inte hans saker i magen förän de gjorde en konstrast röntgen hos den andra vetrinären som han var inne hos.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

AlbaStiffler
0

Hur har det gått för pojken?

Faxlin
0

Jag håller också stenhårt på en kontraströntgen. Med en vanlig röntgen kan man missa saker. Och det kan om man har otur sluta med döden. Att veterinären verkar vara ovillig till att ta en kontraströntgen får inte avskräcka en som ägare. Man måste stå på sig. Om inte annat får man förklara för dem att det finns illrar som dött därför att man inte upptäckt det med vanlig röntgen. Och de som har klarat sig med nöd och näppe bara för att man har gjort en kontraströntgen hittat saken och opererat bort den.

Håller tummarna att allt gått bra med honom.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Alley-Pang
0

Jag kan börja med att säga att allt har gått bra! Vi åkte in till veterinären efter mycket paraffinolja och masserande, men på vägen dit bajsade han (såklart) i buren och i bajset såg jag något som såg ut som en bit pyttipanna! Det lugnade mig en del, men jag ville ändå kolla så att allt var okej.

Vi kom fram och jag tjatade om en kontraströntgen, vilket jag också fick. De såg att avföringen rörde sig långsamt, men det som stoppade upp allt var borta. Nu äter han igen, och springer runt som vanligt. Vi köpte en filt, en ny låda, ett brickunderlägg och en tunnel som lite tröst till honom ^^ Allt i rosa såklart :P

Ceciliaolucifer
0

Skönt att höra! Ibland när dem har ätit saker dem inte borde så kan det sluta riktigt illa när det sätter sig och blockerar tarmarna.

Glad för eran skull :)