Frontline
vad är det för frontline vissa av er använder mot öronskabb, satt och kollade på apotekets hemsida nu och det finns ju flera olika?
och hur mycket droppar ni i öronen och hur ofta?
(intressant att höra från dom som använder detta som sägs vaar så farligt)

Jag kan inte hjälpa till när det gäller frontline tyvärr.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
man ska INTE droppa i öronen. Det innehåller alkohol, som när det avdunstar kan göra så att illern öra faktikst "fryser av"…vet att åsa eller veronica har en bild på det.
droppar man det i nacken så e det inte då farligt för dem, snarare obehagligt. men jag använder det inte jsut för att det inte alltid funkar och man ofta får använda flera pipetter i många omgångar…gilar inte att ge för mycket kemikalier till dem. Oftats e det så att det man sparar in på en skabb koll hos vet, får man istället betala i extra förpackningar medel när det inte hjälper.

#1 det är ingen fara=)
har slutat med frontline i öronen sen man fick veta lite mer hur det kunde påverka illern.
När jag fick tipset om frontline så skulle man droppa en till 2 droppar ner i hörselgången tex innan utställning så dom skulle vara garanterat skabbfria.
Tror vi tog första droppet 3 veckor innan, sedan efter 2 veckor och sista dagen innan, eller om det bara var 3 veckor innan och dagen inna.. mins inte riktigt då det var väldigt längesedan.
Nu använder jag frontline i nacken på illrarna under sommaren för att hålla borta ohyra och fästingar.
använder frontline för katt
Sajtvärd på Iller.ifokus
Har använt frontline en gång för längesen, mot loppor. Aldrig i öronen…

#4 Hur har reaktionerna hos illrarna varit när du använder det under sommaren? Hur ofta, hur många somrar osv.?

ja mot sommaren mor loppor och fästingar måste ju vara super
#6 dom har inte reagerat speciellt varken när jag haft det i öronen eller i nacken. Dom försöker inte komma åt det eller nåt. De springer på som vanligt ;)
Har väl använt det i 3 somrar kanske, ett par dropp per sommar. Det håller väl i 1 eller 2 månader ett dropp tror jag.. Har haft med mig illrarna till stugan och så under somrarna och där finns det massor med högt gräs och buskar och snår..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#7 Jag försökte få tag på ngn som framställde/jobbade med frontline för att ta reda på om jag kunde använda det på illrarna förra sommaren. För det står i brukanvisningen att det absolut inte får användas för kanin och veterinären kunde inte svara på den frågan.
Fick aldrig tag på ngn, så jag skulle inte använda det.
Och absolut INTE som en billig lösning för att slippa vetkonstader för att ta reda på om illrarna har skabb.
Lyssna på folk som har kunskapen och inte på plånboken ;)

#9 ja nej det är ingen fara kom bara på detta då jag va inne på skabb i förra tråden
#9 veterinären här omkring har iaf rekomenderat det mot skabb..
Sajtvärd på Iller.ifokus
här kan ni läsa på vet fass om frontline…som sagt det e inte gjort mot skabb.
och här är om stronghold:
Observera att det står appliceras som engångsdos mot öronskabb på katt.. Alltså borde vi kunna känna oss rätt trygga på två behandlingar va?

Frontline känns bra onödigt att använda mot skabb när Stronghold finns som är säkrare och faktiskt bättre. Men. Kan Frontline användas på illrar som jossan skriver på sommaren, i förebyggande syfte mot annat än skabb, utan risker?

Jag citerar fass.se länken ovan. "Detta resulterar i okontrollerad aktivitet i parasitens nervsystem, vilket leder till döden för insekter och kvalsterdjur."
Skabb är ett kvalsterdjur om jag inte är helt ute i cyklar, alltså borde frontline fungerar mot skabb. Vi har använt både frontline och stronghold, inte märkt någon större skillnad.

Jag har hört varningar om att använda frontline på tom så stora djur som hundar, så jag skulle vara försiktigt med att använda det förebyggande mot tex fästingar. Jag vistas varje år i extremt fästingstäta områden (vid kusten) där fästingarna är mycket farliga. Hundarna får 100-talt fästingar varje vecka som man får plocka innan de fäster. Men illranra har jag kanske plockat 1-2 fästingar/år av som har KRUPIT på dem, och bara 1 hade fäst sig en gång. Alltså anser jag att illrarna knappt får fästingar, och att risken med att använda frontline är större än den 1 fästing som fäst (på 7 år för 2 illrar). Därmed kollar jag bara illrarnas pälsar lite snabbt innan jag släpper in dem efter en promenad, och det räcker gott och väl!!!
Frontline är ett rätt starkt gift vad jag förstår, och man bör använda det sparsamt och inte i onödan. har bla hört om en labrador som tappade ALL sin päls efter att ha fått en kur emd frontline.
Nä, jag fortsätter anvädna Stronghold, och behandlar bara när jag VET att de har ohyra, inte förebyggade. Taskigt mot mina djur.

Okej. Jag har inte behövt plocka fästingar någon gång, och det är ju inget man vill göra heller. Och precis som du säger AlbaStiffler, så kan man ta det säkra före det osäkra. Men det är intressant att se hur vi alla har olika uppfattningar och i slutändan får man ju rå över sig själv.

#16: Nickar instämmande bortifrån mitt hörn av landet.
Audiatur et altera pars
kan säga att förra eller förrförra sommaren så var det extremt med fästingar. Plockade bort 3 st på en och samma iller efter en liten skogspromenad- dessa hade som tur var inte hunnit fästa sig ännu! Fick gå igenom deras päls efter varje promenad jag varit ute.
Vill även påpeka att de gånger jag använt frontline så har jag INTE använt en hel dos för katt utan de har fått en halv eller en tredjedel i nacken.
Tror dock inte att jag kommer använda det i sommar igen.. Som sagt, dumt att riskera, nu när det inte är ett sådant "mirakel-medel" som man fick lära sig för några år sedan.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Att dom inte tar bort frontline ur sortimentet och slutar med det helt då det inte alls är ett bra medel…

#20: Men det fungerar bra på andra djur. Illern är ju inte det enda husdjuret vet du :-)
Audiatur et altera pars

#21 är det inte lika farligt mot andra djur då? dom borde iaf underteckna att det inte lämpar sig för iller isåfall så det inte händer nån olycka=)

#22: De försvarar sig med att det inte står att det är gjort för iller på förpackningen. Visst är de smarta?
Audiatur et altera pars

#23 hmm..vilka idioter som inte står för att dom gjort fel och rättar till det istället*suck* Man märker mer och mer att man måste veta allt om mediciner och allt själv för att inget ska bli fel
#22, #23, #24 Kan ju förstå att dom väljer att bara skriva ut de djuret som medicinen verkligen är framtagen för tänk om dom skulle behöva skriva alla namnen på alla sorters djur som det inte lämpar sig för hade blivit en låång lista
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

#25: haha, så gör de ju i USA. Denna micro är inte till för att torka illrar, katter, möss, hamstrar, gerbiler, råttor, hundar, kaniner, marsvin, degus i. Ja kanske står fler med, men kommer inte ihåg alla nu :-)
Audiatur et altera pars

#26> *Flabb*
Jag jobbar som teknikinformatör och skriver dagligen såna texter, tex varningstexter. Dock till tekniska prylar och maskiner. kan lova att det inte är lätt att få med alla "dumma" saker man kan tänkas göra, snudd på omöjligt. Men av Legala skäl måste man ta med varningar som "tänk på att inte bära denna maskin på blöta eller lutande golv, då du kan halka" eller "tänk på att du kan snubbla på kabeln", allt för att företagen inte ska åka på gigantiska stämningar (fämst från USA).

#27: haha, men visst är det komiskt. Folk är bara sååå dumma ibland.
Audiatur et altera pars
#26-28 haha ja i Usa e dom fantastiska hur mycket skadestånd fick inte Mcdonalds betala för någon inte förstod att kaffet var varmt och brände sig? Eller hon som körde sin nya husbil ut på motorvägen gick bak och satte sig för hon hade ju farthållaren på, hon fick oxå rätt när hon stämde biltillverkaren för det stod ju faktiskt att man inte kunde göra så! :O ja jösses
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

#29, den där historien har gått så många varv att den har blivit helt fel med tiden. Om du söker lite på google får du fram sanningen med det varma kaffet på mcdonalds. Det var ju så att de serverade kaffet 90 grader varmt, medans alla andra serverar 60grader. LITE väl varmt kanske. Kvinnan försökte få betalt för sina sjukhusräkningar, men mcdonalds ville ge 5000kr. Sen blev de stämda och sluta dommen va väl runt 400.000 varav stor del gick till sjukhusräkningar.

#30 Usa är ju lite speciellt på så vis.. Bästa kompisens faster bor där och hon blev tvungen att stämma ett fik för hon ramlat på ett blött golv. Det är ju inte människorna som stämmer det är fel på utan systemet som tvingar fram alla stämmningar!

ja denna tråd handlar ju inte om mac donalds nu tyvärr.
men det åsa säger om att apoteket försvarar sig ja men det har ju lite med att göra på förpackningarna står det att det är gjort för hund och katt så använder man det på ett annat djur får man ju ta hela ansvaret själv tyvärr, det måste man fatta själv.
Iller_tjejen: man kan inte ta bort all medecine med mera bara för att den inte är för jusst iller…

#32 tänkte att den inte va bra för nått djur men det funkar tydligen bra på andra djur.

#32 ja det funkar bra på dom djuren det är skapat för alltså hund och katt

Det fungerar även utmärkt på iller. Att stronghold är receptbelagt och frontline inte är ju snarare bevis på att stronghold har fler biverkningar än frontline. Annars skulle ju även stronghold kunna säljas receptfritt.

#35 jo det var så jag skrev i ett tidigare inlägg oxå för många veterinärer tipsar ju om frontline och eftersom stronghold då är på recept måste det vara som sagt starkare
svarar jag i den här tården då.
Okej, då var det som jag misstänkte. SÅ att jag som har två illrar och en katt ska jag ha två kartonger till illrarna och en till katten?
man ska ju använda två pipetter på iller (vet ej hur många till katt) och då behövs det iaf två kartonger om du har två illrar. då har du ju oxå två st pipetter över isf. (om det är tre i varje som vi hade)
okej, tack så mycket :) då vet jag till nästa gång i alla fall :) jag ska också ringa panikslagen till vetten och hoppas att dem direkt skriver ut enm recept ;)