Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 437 ggr
Qviq
0

Valpsjukefråga...

Denna fråga ställer jag av ren nyfikenhet, både Göran och låneillern balder är vaccinerade.

Om man har två illrar och den ena är vaccinerad mot valpsjuka och den andra inte, hur smittar det då? Kan den vaccinerade typ bära smittan latent i kroppen och ge över den till den ovaccinerade eller tvärt om? En fråga som jag undrat på länge och hoppas att någon kan svara på:D

"Chaos is a friend of mine."

Robinsnel
0

Vet inte..

Hur som helst är risken att få valpsjukan i sverige typ en på miljonen, så du behöver egentligen inte oroa dig för att ha en iller ovaccinerad. Man vaccinerar för att hålla viruset borta mest är vad jag lärt mig.

Faxlin
0

Ja den vaccinerade illern kan bara smittan med sig. Därav de hårda krav som finns idag med vaccinering. Illern kan även få det genom att vara utomhus, då det är samma sorts valpsjuka som hundar har, även om den anpassar sig till illerns kropp på plats. Men det smittar således mellan hund och iller. Anledningen till att vi har så få fall med valpsjuka i Sverige är att alla hundägare och de flesta illerägare är duktiga på att vaccinera sin djur.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Qviq
0

Okej tack för svartet… Känns bra att de flesta i sverige bryr sig om sina djur och förebygger sådant som valpsjuka…

Faxlin
0

#3: Ja visst är det underbart. Men tänk då förra vaccinet försvann och de inte ansåg att det var värt att ta hem ett nytt vaccin för det skulle kosta dem för mycket. Det blev dock lite annat ljud i skällan efter insamlingen med namn och efter ett samtal från SKK. Hundägarna vill inte att våra illrar smittar ner deras valpisar heller. ;-)

Audiatur et altera pars

sarae
0

Man kan faktikst själv bära med sig smittan hem till sina djur då den även är luftburen. Men som sagt, än är risken liten i sverige eftersom vi är såpass duktiga på att vaccinera, men den förekommer hos sälar samt hos minkar som vistas vid vatten där det finns sjuka sälar.

Smex
0

#5 Oj det visste jag inte att vi människor kunde också vara bärare.

Men vi skall inte klaga på sveriges djurskötsel. Vi tar hand om våra djur fruktansvärt bra gemförelse med andra länder.

Var det inte i Norge där det var rätt så många fall av valpsjukan?

AlbaStiffler
0

#4> oj, hur många namn samlades in. Smart idé att dra med hundfolket! :) När var detta, måste vart för 1-2 år sen va, innan det nya vaccinet kom?

Faxlin
0

#7: Ärligt talat så slog inte våra namnunderskrifter sååå hårt som SKK. Jag ringde ordförande för SKK och förklarade valpsjukeproblematiken. Han vet också att vi kan få med oss det hem, bara genom att gå där någon med valpsjuka har gått. Förklarade också att som uppfödare på hund och iller så får jag stooora problem. Och det kommer även andra hundfolk få.
Han konstaterade att de skulle ta itu med detta samma dag då de har större kraft bakom sig än vad vi har.
Och konstigt nog så dagen efter när jag ringde SVA så hade de bestämt sig för att ta hem ett nytt vaccin. ;-)

Audiatur et altera pars

JossanH
0

#6 visst är vi svenskar duktiga på att ta hand om de djur vi älskar och har som husdjur, men vi är extremt dåliga på att straffa de som misshandlar, vanvårdar och plågar sina djur…

Ja, i Norge är nog risken för valpsjuka betydligt större än i Sverige även om den är minimal där också..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

#9: Håller med dig att våra straff är rena skämtet. De skulle inte ens få kallas straff.

Audiatur et altera pars

Qviq
0

Håller du på med fildelning på nätet så lär du få hårdare straff än vad du får om du missköter ett djur. Som till exempel det första målet i sverige om fildelning där den åtalade dömdes till 16000kr i skadestånd och misshandlar du ett djur lär du bara få vilkorlig dom och någon tusenlapp i skadestånd… För jävligt…

AlbaStiffler
0

#8> Strong gjort av dig att ringa SKK, smart drag! *tackar för det*

Faxlin
0

#11: Exakt, snacka om idioti.
Fast det är klart du får högre straff om du förskingrar pengar från staten än om du mördar en människa också. Så visst ska vi vara sååååå glada över att vi lever i Sverige.

#12: Var en självklarhet att strida för våra pälsar.

Audiatur et altera pars