Torrfoder?
Jag ger mina illrar, enligt förra ägarens tips, Royal canin för kattungar, och den påsen hon rekomenderade mig att fortsätta köpa är på 10 kg och kostar runt 500kr!
Nu är det ju så att min budget klarar väl det om det bara vore illrarna som åt den maten men nu äter ju självfallet katterna också den, och ratar den mat som dom ska äta ute på dagen och äter upp den direkt för illrarna på kvällen!
Finns det nått billigare foder, och som katterna inte blir lika feta av (det är stora katter) eftersom jag kan inte ställa ner kattmaten på golvet för då äter ju illrarna den och om jag ställer in kattmat så inte illrarna når den så äter ju katterna ändå hellre deras…????
HJÄLP :S
illermat är fet och ska vara fet för illrarnas skull. Det bästa torrfodret på marknaden -tycker jag- är Totally ferret. Testat att ställa maten under en lägre möbel, tex byrå elelr någonstans där katterna inte kommer åt!??..eller bygg ett "illerhus" med ett rör son ingång så dina katter inte kommer in?!

#1 bra idee tycker du borde testa det att bugga ett hus med röret
min åsikt är att ju mer man sparar in på foder desstå mer kommer man få betala i veterinär vård…men testa att ge specifikt illerfoder som totally ferret eller vitalin

#0: Som #1 redan sa. Illrarna behöver den feta maten. Så att på något sätt ställa maten på ett ställe där katterna inte kommer åt vore nog det bästa. En plastback med små hål i eller något med rör. Illrarna hittar snabbt rätt på maten och katterna kommer inte åt den.
Katternas mat kan du ställa på diskbänken de lär sig snabbt hoppa upp där och äta.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

ja och sen kan man ju tilllägga att man kan inte hitta så mycket billigare mat som är bra för en iller tyvärr

#6> Smurt!
*insämmer med samtliga föregånede talare* Inte snåla på kvalitén vad gäller fodret. Snåla hellre in på din egen mat… *sagt med glimten i ögat*
50 kr/kg är väldigt billigt foder må jag säga. Det billigaste illerfodret ligger väl på iaf 75 kr/kg. Hur som helst är du säkert mest intresserad av vad illergrabbarna och dina katter mår bäst av (och då kan du nog få räkna in lite kycklingvingar i foderbudgeten).
Men jag ska försöka sätta ditt argument i lite perspektiv åt dig:
En illerhane äter ca 60 gram torrfoder per dag har jag för mig. En månad har 30 dagar.. 120 (två illerhanar) * 30 = 3600 g.
Med ett kilopris på 50kr (rc kitten) blir det en månadskostnad på: 180 kr.
Köper du ett dyrt men lättillgängligt foder som ANF ferret (ca 110 kr/kg) får du en månadskostnad på 396 kr.
En påse frysta kycklingvingar kostar ca en tjugolapp (1 kg), och jag vet att timon och sebbe älskar det. Det är en investering som kan bespara dig stora summor iom att de tar bort tandsten väldigt bra. Tandproblem blir alltid en dyr historia hos veterinären.
Sätt detta i relativitet till din egen matbudget (Som borde va iaf på 1500?) så kanske det inte känns så "dyrt" längre.
Vad som kostar med illrar är veterinärbesök, för sjuka blir de i regel förr eller senare. Det finns många här inne som fått lägga 20-30 000 på sina sjuka illrars vård utöver vad försäkringen täckt.

Vi har löst det så att kattorna äter uppe på bänken i grovköket och illern får sin mat i buren, en öppen hundbur där han får sin mat. Kattorna vill inte gärna gå in där.
Funkar bra hos oss, även hunden har sin egen mathörna och de låter "oftast" varandras mat vara.
hemma hos oss äter katten på köksbänken och illrana precis unde rköksbänken (ett hål för att kunna ha diskmaskin) Katten äter din mat, men kan ta en litet efterrätt och det är illrarnas torrfoder. Men jag ger dem även kycklingvingar, och det måste jag ge dem i buren eftersom katten äter upp dem annars innan illrarna ens sett att dem finns framme. suck.

#1-10 Tack så mycket för alla bra tips!! Jag ska genast hem och konstruera nåt smart! (hur ska man tillaga kyklingen? ska man ge den fryst?)

#11: Kycklingen ger du rå och upptinad.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#12 Okej :) det är inget risk att dem skulle så salmonella då eller nått sånt?
#13 inte i sverige…( eller ja, dolk ger kyckling till illrar världen över uten större problem).sen är illrar mycket mindre känsliga för de bakterierna,

# okej va bra =)