Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 372 ggr
DG
0

Iller + fågel = ?

Nu har jag träffat ny kille och är härligt nykär =P

Problemet är att han har fåglar, 2 nymfer och en undulat. Vi är mest rädda att mina illrar kommer äta/försöka äta upp hans fåglar.
Jag spenderar mycket tid hos honom då jag bor fortvarande hos min ex och det skulle vara skönt kunna ta med illrarna ibland så dom inte behöver vara ensamma hemma. Men som sagt, vi har inte vågat testa.

Jättetacksam om ni har nån bra förslag eller nått :)

Faxlin
0

Ja, jag har heller aldrig testat. Eller jo vi har haft underlat samtidigt som vi haft iller. Men då har underlaten stått säkert uppställd med sin bur där illern inte kommit åt. Så det har liksom aldrig varit några problem. Men jag tror nog att illrrna skadar fåglarna om de får chansen.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

DG
0

Hans fåglar flyger inte fritt så mycket utom dom är i buren. Buren är ganska hög så frågan är om illrarna kan klättra upp eller inte.

Vi får väl helt enkelt testa, eller ha illrarna i annat rum.

Andra saken är att han e smått allergiskt mott allting pällsigt :( Vi ska testa med illrarna nån regnig dag och se om han reagerar. Dock är han allergisk mot fåglarna också och det har gått okej.

Madde
0

Men vad kul att du har gått och blivit kär DG. =) Hoppas att det med fåglarna löser sig och hans allergi.

Fast när vi skaffade xander fick jag en reaktion men idag går det bra och ha iller. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

DG
0

Han är jätteförtjust i illrarna i bild iaf, dock är han lite rädd att dom biter =P Vi ska ta någon regnig dag och umgås så han får känna av lite hur det känns.

PeterJenna
0

Jag hade en iller när jag var lite också och samtidigt som jag hade honom så hade jag även en Nymfparakit och en rosehuvad dvärgspapegoja. Det gick suveränt ihop (på tal om det nu blev jag sugen på att skaffa fågel igen). Fåglar är dessutom sällsynt illrars naturliga föda, nog tror jag säkert dom kan försöka sig på en om det är en verklig matbrist i det vilda.

Men du behöver inte oroa dig så länge inte burarna står på golvet för illrar är ju ändå rätt så nyfikna och gillar ju att leka med nya saker vilket kanske inte fåglarna skulle uppskatta. Men rent överlag så fungerar dom bra ihop.

PeterJenna
0

Dessutom ett litet tillägg, jag hade även fåglarna löst och papegojan brukade sitta i min famn eller på axeln och Skeeder brydde sig aldrig om honom…visst han var fram och snokade men han var totalt ointresserad, som som sagt man kanske inte ska utmana ödet för mycket =).

leo-
0

ramlade in på ett program häromveckan som just då handlade om kungsfiskare. Det var två honor som slogs på liv och död  i vattnet och när dom kom in till strandkanten hoppade det fram en mink och tog den ena

så lita inte förmycket på dom även om en parakit kan nypas ordentligt så är den kaxigare än vad som är bra för den (hade en hund som blev bortjagad från matskålen av en nymfparakit)

Micke

DG
0

Tack för alla svar :) Jag tror vi kommer hitta en bra lösning till det hela när vi vågar bara testa. Först och främst vill vi testa hur hans allergi är.

Men vad som än händer så vet han att jag kommer aldrig göra mig av mina illrar utom då får vi helt enkelt lösa det på annat sätt.