Råttproblem + iller???
Hej!
Jag ber på förhand om ursäkt om detta är en helt galen förfrågan, det handlar då om okunskap och inget annat! Inte förrän jag hittade den här sidan fick jag veta att folk i Sverige har illrar som husdjur!
Jag har sett åtskilliga youtubeklipp på väldresserade (?) illrar som används som råttjägare i USA.
Jag börjar nästan ge upp här. Vi har råttor (japp råttor, inte möss) i husgrunden.
Jag undrar om det skulle vara möjligt för oss att låta illrar göra jobbet och utplåna populationen gnagare.
Vi har haft Nomor ute x flera, de letar efter springor o ber oss täta osv, jag lovar, vi har gjort allt och lite till (utom haft illrar här). Wifi-råttfälla, mesigt gift som dödar inom 5-6 dygn för det är det enda lagliga, slagfällor, betesfällor. Vi har haft problemet i 6 år. Gammalt hus, råttorna bodde här innan oss. Vi har genom åren tagit kanske 35-40 råttor i fällorna totalt, men vi hör dom fortfarande i krypgrunden och rädslan finns hela tiden att de ska gnaga av nån elkabel eller liknande. Är för trångt i krypgrunden för en människa att ta sig hela vägen pga omfattande rördragning.
Jag beställde till o med nåt extraordinärt starkt råttgift från Storbritannien, eftersom det inte finns att få tag på här, meeen det fastnade givetvis i tullen och skickades tillbaka.
Vi har 2 katter. Dom är helt värdelösa.
Tacksam för hjälp!
Bor i Mantorp, 20 min söder om Linköping.
#0: Nomor?
Illrar som är jakttränade eller hybrider kan nog fungera utmärkt som råttjägare. Själv skulle jag aldrig låta min pussgurka jaga vildråttor…
Jag kan även tipsa om jakt-, gryt- och vinthundar. De är ypperliga råttjägare. Även dobermann är lite galna i att jaga råttor…
Sedan måste ni ta reda på vart exakt råttorna kommer in och förhindra detta. Annars blir det inget slut.
Jag har själv haft samma problem fast med Stor Skogsmus och nu äntligen i år är jag helt fri från dem då jag lyckats täta EXAKT det ställe de kom in. De hittar in genom att lukta vart andra möss/råttor gått in, samt genom att några även är födda på stället och hittar dit.
Om du hittar det stället där de går in och ut - de går förmodligen ut och jagar mat och kommer sedan in i gryningen eller något - så kan du ställa fällor där och göra det svårt för råttorna att ha snabb och enkel åtkomst.
Jag rekommenderar inte gift, det kan påverka rovdjur och om råttorna dör inne eller under erat hus blir det en otrevlig lukt.
Det finns en intressant yt-snubbe som testat alla mus-och råttfällor som finns, kanske kan ni få lite tips från honom också
https://www.youtube.com/channel/UCYbru-MPO1xjes4FVn61JUQ
- Redigerat 2025-01-21 09:30 av Grodan