Flytt städning! Illerdoft...
Väldig märklig rubrik, haha. men de är så att ja och pojkvännen är på väg att flytta. Ev snart. (hoppas jag).
Hur har ni gjort när ni flyttat?? Städat på ngt speciellt sätt?? För när jag städar här hemma tycker ju JAG att de luktar gott, men folk som hälsar på kan ju ändå känna att de luktar iller!!
Och hur har ni gjort med nedbajsade lister?? Vill ju verkligen få bort allt!!!
De har ju även bajsat på balkongen, där har jag nött bort färgen av allt torkande :(
Skulle vilja veta vad ni gjort för att få lägenheten att verka så fräsch och ny som möjligt!!??
Väldigt tacksam för tips :)

Jag hade väldigt mycket skurmedel när jag moppade där lådorna har stått och tycker jag fått bort lukten. Tror att mycket av lukten i lägenheten sitter i möbler och sovfiltar mm.
När det gäller lister/tapet så var det inga större problem för oss, Jag fick bort i princip allt med starkt rengöringsmedel och lite vit färg på väggen :)
Jag var jättenojjig över att få anmärkningar men de sa ingenting så det måste ju betyda att vi fick bort det mesta..

Bona parketten med golvpolish…
Använd en spisskrapa för att skrapa bort ev skit som fastnat på golv eller på lister, se upp bara så du inte repar eller skaver bort lack/färg.
Annars är det väl ett fräsht rengöringsmedel som gäller…

#1 tackar :) ja men de är ju de spm är problemet att man skaver av färgen :( har skavt av färgen på både lister och kablar! Funderar på om bör måla dem?? eller är de sånt som de ej bryr sig om när de besiktar??
#2 oki
Sedan en anna sal som jag undrar över är: fönsterbrädor?? Kan man verkligen få sånna rena?? min mamma hade samma problem i hennes lgnht, men de sa aldrig något om det. På dem i köket är de fula ringar efter att blommorna stått där, sedan i rummet är de mest fläckar efter illerkiss. Har så klart torkat fönsterbrädorna flera gånger, men fläckarna består. Antar att det har ngt med fukten att göra!?

På visningen av min lägenhet var det folk som vände i dörren på grund av lukten. Trots att jag vädrat i en månad och städat som en galning… låg lite kiss under en vägg som jag inte kunnat städa under. Helt sjukt. Men jag fick den såld till ett jättebra pris ändå :)

#4Villken tur du hadde :) Tur är väl att vi inte ska sälja våran lgnht ialf :)

Fönsterbrädor går inte att få helt rena! Det blir alltid märken efter krukor och liknande.
Jag har bara haft trälister så vet ej hur det fungerar.. Det är svårt dessutom att säga någonting generellt när det gäller besiktningar. Vissa verkar knappt bry sig medans andra är supernoga.
Men sen får man också tänka på lägenhetens standard. Var det sunkigt eller superfräscht när man flyttade in? Var det superfräscht kanske man får fixa lite med lister och så. Hyresvärdarna får ju räkna med slitage.
jag har fönsterputts på listerna och så anvnder jag enh diskborste till det.
det finns luktrenare på dom flesta butiker sen kan du ju ladda upp med ett gäng wounderbaun granar bakom elementen *s*
#8 haha wunderbaum bakom elementen!!! 

#6 oki. nä, det var verkligen inte superfräscht!! Det är ju ingen NY lgnht precis. vi fick nya tapeter bara annar är väll de mesta gammalt här inne!! Hoppas inte att de är allt för nya!?
Imorgon ska vi iväg och kolla på den nya lgnht :) *HAPPY*
#7 diskborste?? för att gnugga då eller?? fattar ej riktigt hur du menar. haha. ursäkta mig! men ja är lite trög…
#8 jasså det var ngt nytt. sprider sig lukten bättre om man sätter dem bakom elementet??
japp =D sen syns dom inte heller *s*

Städa ordentligt med staka medel, torka av allt men ättika och moppa golvet igen, funkade när jag bytt rum, det luktar INGET från illrarna där inne.
Lycka till!
kunde man inte ställa in ättika eller vaniljsocker (för det var väl det?) som suger åt sig lukterna?
juste, när vi flyttade sist så använde jag typ ett helt packe svinto på både golv och lister för att få bort "otrevligheter". 

Tackar så mycket för alla tipps :) Får hoppas att de blir flytt snart :)
sen blir de roligt med att städa som en galing och möbler in och möbler ut….. haha.

Jag använde WC anka till att skura allt när vi flyttade, inga anmärkningar alls!!!! Gillar dock tipset om dolda doftgranar, hi hi. Lycka till med flytten!!

jag använde allt möjliga starka medel till hörnen där lådarna och tidningarna har varit. Satt på alla fyra och skurade och skurade. Torkade sen bort det och sniffade runt på golvet för att känna någon sorts doft. Efter cirka en timmes skurande så kände jag inget.
Vädrade ut en hel del. Hade en månad på mig att städa ut lägenheten innan någon annan skulle flytta in så jag hann fixa lägenheten en hel del innan.
Men använd ltie doft saker ett tag innan du lämnar lägenheten. Tror att det kommer funka. =)
#0: Hmm jag har ingen bra erfarenhet av att flytta. Flyttade nu i september och det slutade med att de fick byta ut hela parketten i storarummet. Vilket innebar att det hela gick på 8000kr som de tyckte att jag skulle betala.
Men jag lyckades få ner det till en månadshyra på 4000. Vilket var jobbigt bara det med dubbla hyror i några månader.
Men för min del så påstod de att det det hade gått ner i golvet och det enda som gick att göra var att byta ut allt.
Hoppas att ni slipper det problemet.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Ska flytta nästa vecka har hyrt städhjälp, men är jätte nervös för besiktningen. Inge kul att behöva betala en massa bara för att lämna stället, jag tycker personligen inte att det luktar kiss men jag kanske är van =/

#18 ush vad hemskt!! :( tur att det ej är parket golv här ialf. det är endast plastmattor överallt. Villket jag tycker är superbra, för de står emot illerkiss o bajs mkt bra! =)
Suck* det var tydligen 1 person före oss som hade tittat på lgnhten :( men de hade tydligen sagt ja men sedan hade de ej hört av sig!?? Då tycker jag att vi borde få den som säger JA och säger att vi kan skriva på direkt!! Så önska mig lycka till!!

#20 Oj, oj hoppas ni får lgh då!!!
Vi flyttade själva här i april o då anlitade vi flyttstädning, en liten etta så det gick inte på så mycke o då var det värt det!
Men som sagt det med doftgranar bakom element var ju kalas bra, bara dom inte kollar o ser dom

Kan medela att det gick åt skogen med den lägenhet :(
Men nu har vi en ny på gång :) YES! Kontrakte ska skrivas imorgon, tror jag!?
Fick idag veta att de tydligen har börjat med ngt nytt, så de kommer alltså och för kontrolerar lägenheten innan man flyttat ut!?? Någon som varit med om detta?? Snacka om att jag fick litte smått panik när man fick höra det?? Någon som vet vad de kollar då?? Som jag uppfattade det, så kollar de dörrar, lister m.m

#22 Jag har fått lägenhet kontrollerat 2 ggr när jag flyttad, så tror inte det är så nytt. Det ena gången va 2 år sen och andra förra året.
Fick städa om en galning innan men fick inga problem som tur är.
Men den här lägenheten har illrarna förstör golvet på sin rum totalt så det måste bytas :(
Kommer bli dyr kalas när vi ska flytta…
jag har ekparkett i hela lägenheten förutom i badrummet och jag har märkt att det inte krävs speciellt mkt för att parketten ska resa på sig. Men jag har alltid varit snabb och tack och lov så är det inga problem med golvet ännu.
Sen har jag kattlådehus vilket gör att väggar och lister blir helt oåtkommliga för illerbajs. Framför lådorna har jag en matta som samlar upp kattsanden. Där hamnar även "olyckorna" så i det här hemmet är parketten räddad 
jag har aldrig haft bekymmer vid flytt eftersom mina illrar går på lådan som dom ska. Nu har jag slipat trägolv i Tvrummet men där har det än så länge inte hänt en enda olycka och här har vi bott i 3 månader nu…
Sajtvärd på Iller.ifokus