P-spruta
I england så använder de ett preparat som heter Proligestone/ Delvosteron för att ta honor ur brunst. Deras såkallade "jill jabs".
Det e ju allmänt känt att vi iaf i sverige har sett många biverkningar så som livmodersinflamationer, tumörer etc till följd av hormon sprutorna, vilket gör att många undviker det. Men tydligen skall det medlet de ger i england inte ge några särskilda bieffekter (mer än möjligt pälsavfall där sprutan gavs, samt viktuppgång, enligt studier är risken för pyometra 0.3%). faktum är att man i england knappt kastrerar honor i brunst, utan istället rekomenderar att ge dem en p spruta för att senare kastrera. Många uppfödare använder även denna spruta om de av nånanledning inte vill att honan skall gå i avel just då, och den enda bieffekten som de jag har pratat med iaf, har märkt är att efter ett par års användande så blir honans kull troligtvis mindre än vanligt. För övrigt är det här medlet liciensierat till b.la iller.
vad anser ni om detta?
hittar inte så mkt om just det här preparatet mer än att det är/var ett licenspreparat, och de finns ju inte med i fass…
Så, vad är skillnaden mellan det och det vi använder i sverige?

vadå som om man ger dom sprutan behöverman inte kastrera dom eller?`(är jag dum????)
#1 nja..det e snarare ett sätt att ta dem ur löp, tillfälligt, ofta blir de skendräktiga, och sen går i löp igen och behöver ofta fler än en spruta. Så det e inget man gör om man inte måste, särskilt eftersom de preparat som används i sverige har visat ge mycket biverkningar.. som inflamationer och tumörer.

ja min åsikt är att dom i england verkar veta mer fakta om illrar än vad vi gör så det låter kanon tycker jag=)
#3 fast samtidigt så finns det ju dem som inte har koll där heller…det finns vetreinärer som inte kan så mycket om illrar, och många av de som hållt på i många herrens år är även de inte särskilt öppna för nya ideer.
sen är det ju även så att statistiken kan ju vara lite skev oxå..eftersom säkert hälften av dem som fått p spruta varje år kastreras några veckor efter, vilket gör att de vare sig kan få livmodersinflamation eller livmoderstumörer….så jag vet inte riktigt.

det är väll bätre att kastrera diräkt än att hålla på me saker man inte är säker på, vem vet vad som kan hända

ja men det är ju bra för dom som avlar och vill att deras hona ska fp vila ett år om dom inte hittar en stereliserad hane som kan ta dom ur brunst för det är ju det bästa i såfall
#5 jovisst…men honan går i väldigt tidig brunst, eller om man vill vänta med att avla på henne tills hon är äldre så kan det vara bra att inte kastrera

jaaha nu fattar jag .. (pinsam va trög)

Skulle va kanon om det fanns här om det inte ger några biverkningar förståss.