ut o gå?
Nån som har nåt bra tips på hur man lär illern gå i koppel, gärna åt samma håll som mig??? :)
Tulo springer helst längst husväggar och i buskar coh försöker jag hålla emot i kopplet så han inte kan gå åt fel håll bara backar han tills selen åker av..
Han har inte varit ute nästan nåt förut så han är väl ovan, men nåt litet tips kanske finns? :)
Åker selen av så sitter den för löst.
Gå en liten bit i från, sätt dig på huk, kalla in (dra lite lätt i kopplet) och ge godis när han kommer. Träna sedan på att ta några steg bakåt och ge gotta när han följer efter dig.
Sara
jag går långsamt framåt och små-drar i kopplet, små ryck liksom, tills de fattar att det inte va farligt. Och sen går jag bara ut när det är mörkt. Eftersom de känner sig hotade när det är ljust :)

miley får också av selen men jag kan inte spänna mer för då sitter den jätte tait
när jag skulle lära dior gå i koppel så körde jag med samma grej som jag sett folk göra med hundar på tv. Går inte illern så håller man kopplet spänt och gör små ryckningar, går illern in ngnstns man inte vill att den ska gå in så gör man likadant. Och när illern går som den skall så ska man hålla så att kopplet "hänger" löst och illern känner att "nämen om jag gör så här så spänner inte kopplet och jag får ha en trevlig promenad". Typ
o så mkt beröm också så klart :P

Jag skulle inte rycka i kopplet, det känns som det blir en negativ sak.Jag letar upp en trygg illermiljö med mycket att kolla och int så öppet sen låter jag illrarna gå i sin takt, vill dom inte gå så tar jag upp dom och letar upp en ny plats och provar. En illerprommenad ska vara för att illern ska ha en liten upptäcksfärd och se något nytt

#6 Vi "rycker" i kopplet men absolut inte hårt så att illern dras med utan bara lätt så att man fångar uppmärksamheten. Inget negativt med det.
# 6 "Rycken" är lätta och bara för att få illerns uppmärksamhet.
Sara

#4 Måste bara säga, åhh vilken söt "sak" du har i knät, bäsis=D

#4 Guuuuud vad liten Dior var på bilden. Helt gudomligt söt =)
Ja detta blev då lite OT.
Men jag har också testat som man har gjort med hundar. Rycker lite då illern går åt fel håll. Har funkat bra på min första hona. Hon snurrar aldrig in sig i någon stolpe. då går hon bara tillbaka och tassar sen vidare.
Den yngsta har varit väldigt lätt att gå med för att hon traskar efter mina andra illrar.
OT som sagt men:
#11 jupp första dagen hemma. 280gram vägde den lille stackarn, iofs är han ju fortfarande liten, men han har ju haft massvikt på 1650gram innan kastrationen.

#11 huuga liten
när jag lärde bobby så fick han gå dit jag ville. ville han backa släppte jag efter några steg men sen fick han komma åt mitt håll. vägrade han så lyfte jag honom och satte ner honom några meter längre fram. nu är han sååå duktig att gå i koppel!!!! även bra på att springa eftr mig! =)