Skillnad efter kastrering ?
Tänkte bara fråga :
Blir det någon skillnad på illern efter kastrering ?
Är det farligt att inte kastrera dom ?
Har hör många säga det…
Ska nämligen kastrera båda honan o hanen nästa vecka…
Jobbigt när båda är brunstiga och kan inte låta bli varanndra…
Samt hälsoskäl …

jag vissa blir lungnare.. vissa blir vildare.. killar börjar lukta mindre efter kastrerin..
Honorna kan får en blod sjukdom som jag inte vet va den heter men dom kan dö av dej var jag hört..om man inte kastrerar

ja, jag har hört samma..
det bästa är att hålla dom okastrerade så länge man står ut. Är dom på varandra nu så bör du ha dom separerade. Om de inte är i brunst så kan hanens försök få honan att gå i brunst vilket innebär att du måste kastrera henne tidigare än annars.
Man har kopplat samman binjuresjukdomar med tidig kastrering så det bästa är alltså att stå ut så länge man orkar..
Om honan börjar löpa och inte tas ur löp (tex genom kastrering) så kan hon alltså drabbas av anemi som innebär att hon kan dö.
Sajtvärd på Iller.ifokus
just det- oftast så lugnar både hanar och honor ner sig efter en kastrering. Vissa illrar blir väldigt stressade under brunsten.
Det som skiljer sig mest med att kastrera en iller om man jämför med tex en katt är att illern tappar i vikt efter en kastrering, vilket brukar vara precis tvärt om gällande katter.
Sajtvärd på Iller.ifokus

jag tror hon e i brumst… vulvan har precis börjat o växa o han har blivit könsmogen precis.
Han e typ 8 månadr o hon 6…
vet inte riktigt hur jag ska göra, hehehe
Vänta ett tag eller klippa nu…
samtidigt känns det elakt att ha dom i sär oxo…
Dom verkar ha jätte tråkigt o alla nya leksaker som jag köpt bara skiter dom i :(
Vad händer om hon redan e gravid då ?
Då går det väl inte o kastrera ?

va bra ! min hane ser ut som en boll ! :)
Honan e lite mager tycker jag.
Ska till veterinären nästa vecka o ge dom alla slags sprutor o vitaminer som finns :)

va bra ! min hane ser ut som en boll ! :)
Honan e lite mager tycker jag.
Ska till veterinären nästa vecka o ge dom alla slags sprutor o vitaminer som finns :)
#5 Som det låter behöver du en tid för att kastrera din hona snarast. Då tar de också bort eventuella foster ja. Om du inte får en tid inom närmsta veckan kan det nog vara en god idé att separera dem tills hon är kastrerad.

ja, jag har dom sepererade nästan hela tiden nu…
Jag tar bort honom direkt han försöker lägga sig på henne…
då är det bara o beställa tid nu då …
Tar honom på samman gång oxo…
Kul nu direkt efter jul, 2000 fattigare ;)
ja, ha dom inte ihop över huvud taget nu skulle jag säga.. Om hon inte redan är eller blir gravid så kan hon gå ur löp och bli skendräktig vilket innebär att hon kan ta saker till valpar istället och då kan humöret bli ganska otrevligt på dom små…
Är hon redan i löp så föreslår jag kastrering så fort du bara kan!
Sajtvärd på Iller.ifokus