Snipp snapp..
grattis får man väl säga ;) Lyckliga dig!
Grattis dig och beklagar förlusten Bus :p Får man fråga vad du får betala lite nyfiken då ja oxå börjat få en brunstig herre där hemma..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Är så glad att jag har en liten hona bara, som inte alls har börjat komma i löp. Hon har börjat lukta starkt.
ÄR SÅ LYCKLIG!!! =)
700:- kostar det här i Alingsås. De är lite knepiga med priser för när jag ringde så skulle det kosta 750:- och när jag frågade idag 700:-
Sara

480 i Kalmar :P
golf.ifokus.se
ligger mellan 600 och 660 på majorna i gbg. men de lär väl ha gått upp nu *suck*
610 trestads djurklinik men dom ville ta honom redan nu och han e ju bara 5 månader :O och sen ville dom ta Fiona INNAN brunsten tycker de låter lite underligt
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
det e inte ovanligt att veterinärer vill kastrera honor innan brunsten, oftast dem som inte är så haj på iller, pga den ökaderisken. själv tycker jag nman ska väntra tills de gått i brunst för att vara säker på att honan är "mogen" så att säga.
Jo de hade ja oxå tänkt göra dessutom kostade en hona 1200 på samma ställe så de blir nog att ta de någon annanstans ändå när hon är redo för detta.. Men Harley kanske jag går dit med vi får se blir han inte värre än såhär som brunstig så kan han få vara de ett bra tag till.. :)
Nu är Busen hemma några gram lättare.
Sara
och allt gick bra hoppas jag?
Jajjamänsan. De kollade efter öronskabb (hade ingen) + tog den pyttiga tandstenen han hade oxå.
Sara
gjorde dem det på samma summa som kastreringen?
men vad är skillnaden då, är det dosen hur mycket dem får för hur länge dem blir sövda? För skrollan hade dem kvar på animalen tills dems ängde just för att hon skulle hinna vakna. Under tiden ringde jag som en idiot och frågade om hon hade vaknat hela tiden för att jag ville vara där.
Ska man också såna fall vänta hos vetten ett tag efter han vaknat upp efter operationen som med vaccinationen?
#15 olika doser för olika djur. Mycket beror på vikten, men sen reagerar all djur olika på narkos. Dessutom är det ett mycket mer komplicerat ingrepp på honor än hanar, så det tar längre tid, och alltså behöver illern vara sövd längre.
Veterinären bör inte skicka hem djuret innan de har vaknat upp ur narkosen ordentligt. Så det e ingen fara att ta hem dem direkt när man kommer.

#15> Finns olika sätt att söva en iller. Ska man göra ett lättare ingrepp (inte operation) så kan man bara söva den, tror de kallar det sedering då. Detta innebär i princip bara att illern sover, vilket även betyder att gör det för ont så kan de vakna upp, dvs tvinga sig själva att vakna.
Ska man däremot göra en oeration tex eller något som gör ont så ger man dem en narkos, (typ "knark-sövning"). Av denna sover de som stockar och är inte kontaktbara. Kan nog vara i narkos rätt längre, men såklart ju kortare destå bättre. Många ggr (alltid?) ger man uppvakningsspruta för at få ur dem ur narkosen.
Minns jag rätt?! *inte veterinär, bara veterinärbesöks-stammis*

usch ! jag måste oxo göra det snarast…
Mina håller på som 2 tonåringar..
Honan kostar 1000 o hanen 550 kr…
Perfekt nu efter jul oxo ;)
Okej, men då kan vi åka när an vaknat upp hos vetrinären. Det är som att kastrera en katt, dem får en spruta att vakna upp, och när dem är liute groggie så brukar man få ta med dem hem på en gång.
då betyder det alltså att det är olika stora doser honor och hanar får beroende på hur långe det tar för dem att vakna upp?
tack för informationen!:)
# 14 Öronen kostade inget men tänderna fick jag betala 175:- Men han hade inte alls mkt, tyckte bara det kunde göras när han ändå sov.
Sara
Okej, jag hoppas att han kollar skabben då i alla fall. Säga att han borde göra en "grundkoll" innan han kastrerar för samma preis ;)
Ja, det tycker jag du ska fråga.
Sara