Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 849 ggr
[jenkass]
0

Kastrering, när?

Börjar bli dags för Tuuva tycker man snart då hon är 8 mån. nu… Sist vi kastrerade Toxi var vulvan "stor som en halv vindruva" som man säger… Men vilket är att föredra? Ska vi vänta ut det så att vulvan är stor eller går det lika bra att kastera när den "håller på att växa"?

Theres
0

Veterinärerna här omkring sa mellan 6-8 månader… de ville inte ha dem i brunst ens.

golf.ifokus.se

[jenkass]
0

här kvittar det för veterinärerna… men jag tänkte vad som är bäst för illern… ?

skrollan
0

det ville dem inte ha hos oss heller, men när jag fattade vad "blåsan" var för något blev det akut och dem var helt enket tvugna efter att ha rinht runt och kollat att jag inte ljög för dem. Usch , hata animale i södertälje!

sarae
0

personligen väntar jag helst tills de gått i brunst, för det är ett tecken på att illern är "fullvuxen" så att säga och färdigutvecklad. Tycker inte man kan gå på ålder, precis som med människor, det finns dem som utvecklas sent och dem som utvecklas mycket tidigt.

[jenkass]
0

#4 nej jag menar inte att man ska gå på ålder, men när den har börjat växa…. eller ska man ta det när den är helt "färdigväxt" om ni fattar…  för vulvan har börjat växa liiiite på henne men den är ju inte lika stor som den var på toxi när vi kastrerade henne (som en halv vindruva)

TottsiGirl
0

Fick oxå reda på att veterinären här omkring ville att honor skulle kastreras innan brunst, men jag tänkte vänta med Fiona tills hon är som sara säger redo eller fullvuxen vad man nu ska kalla de hela… Hon är i dagsläget 9 månader och visar inga tecken på brunst alls

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

sarae
0

#5 jasså hon har bröjat brunsta, ja då kan ni kastrera henne direkt.

[jenkass]
0

#7 ok, för det va det jag undrade, om man måste vänta "tiden ut" då den är så stor som en halv vindruva… eller om man kan göra det direkt då den börjar växa… Då är det dags å ringa vetten då ;)

sarae
0

#8 yup det kan göras direkt ;)

Guteillern
0

En orsak till att en del veterinärer föredrar att kastrera honorna när dom inte är i brunst, är att det blöder mindre. En annan fördel med att ett djur inte är i brunst vid kastrering, är att hormonbalansen inte påverkas lika mycket.

Nackdelen om illerhonan inte är i brunst, är att 'paketet' som ska tas bort är mindre.

skrollan
0

hur vet man att man ska kastrera om man inte ser att honan gått i brunst? Går man på månader då som honan är?

sarae
0

#11 själv skulle jag vänta tills honan visar tecken på brunst..ju senare desstå bättre som sagt.

skrollan
0

Okej, då vet jag :) trodde det bara gällde hanarna.