Tips för dåliga magar?
Jag var hos veterinären och gjorde en hälsokontroll på Gonzo, min 3,5års gamla iller. Vet. sa att allt ser bra ut, han är ju lite smal men inte mager sa han. Gonzo väger 1040g, vilket inte är så mkt men han är ganska liten till växten jämfört med min andra tjockis. Vi tog ett blodprov, bara för att checka av. JAg tycker att hans avföring är lite lurig, ibland är det helt osammanhängande hårt, nu idag är det sammanhängande, smalt och ganska löst. Vad gör man med dessa krångliga magar? Finns det några tips som ni kan ge för illrar som är lösa respektive hårda i magen? Vad ska man ge dem att äta vid dessa tillfällen? Hans hälsotillstånd är som vanligt, jättebra.
Jag tänte på ifall avföring har att göra med insulinom eller binjuresjukdom??
Han har inte ätit ngt konstigt? Tänkte om du har gett honom ngt som han inte brukar få.
Mvh Jenny

ne,han har inte ätit ngt konstigt, bara ferretfoder.
däremot har det var en jobbig vecka för han med vterinärsbesök, jag bad vet. att kolla analöppningen, klämma o ha sig men han tyckte att det så fint ut. kan det vara stress?

Du har inte bytt foder nyligen eller så?
Har ingen aning faktiskt. Jag vet att när mina pälsar har varit hos min kompis nga da´r och sen kommit hem så har de blivit ganska lösa o magen. Mne det har oftast gått bort efter ngn dag…
Kan han ha satt i sig ngt som du inte vet om? Foderbyte? Miljöbyte? Spånar lite…
Mvh Jenny

#4 och #3, nej inget foderbyte…. han verkar ha lite svårt att äta, han äter jättegärna illergodiset från illertorget.se, men det är mjukare konstistens än vanligt illerfoder. Finns det ngt tips på mjukare illerfoder? han äter ju illerfoder också, men han verkar äta lite svårare….
Men har du kollat hans tänder?
Mvh Jenny

Vad kör du för foder nu? Märke?
Kanske kan du testa ett annat, vissa illrar funkar på olika foder.
Men jag skulle tro att alla torrfoder är ungefär lika hårda.
Jag tipsar om Vitalin som ju är illerfoder, samt Orijanen Kattfoder. Båda är bra. kanske rent av att du kan testa Orijanen som inte innehåller massa kolhydrater (som man ju kan bli dålig i magen av).
Vill du få dem lite lösare i magen kan du ge 1-2 tsk laktosFRI grädde på morgonen, då blir de något lösare men ändå inte dåliga i magen.

Att det skulle vara stress tror jag inte på… stress känns som ett överreklamerat magåmomma som illerägare skyller på. Har aldrig sett en iller bli stressad och därmed få dålig mage under min tid, då har det vart någon annan anledning typ att de ätit något dåligt.
Du kan ju testa att ge honom laktosfri yoghurt, tex en tesked om dagen i några dagar. Det kan hjälpa till att återställa magens bakteriflora.
Sen kan du även ge honom A/D burkmat, (finns hos veterinären) ett par ggr om dagen,det är skonsamt mot magen och kan kanske hjälpa till att få ordning på det.
Fick du svar från blodprovet? inga konstigheter?

#7 och 8# jag bad veterinären kolla hans tänder o han sa inget om dem, kollade på dem just nu och de ser fina ut. Jag ger mina pälsar vitalin och ANF. Orijanen? vart kan man köpa detta märke? hos djuraffären?

#9, jag har inte fått några svar på blodprovet ännu.. väntar o väntar, men jag gjorde detta i onsdags, kan ta sin tid. jag ska testa A/D burkmat och lite laktosfri youghurt. Jag vill bara inte att han skall få näringsbrist… så det är därför jag e orolig…. tack så jättemkt =)
jag är lite nyfiken till vilken veterinär du går till? vi bor ju i samma stad ;)
#8 Varför skulle en iller inte kunna bli dålig i magen av stress? Jag blir dålig i magen av stress, både lös och hård. Hästar kan få diareé av stress, även hundar. Så då borde väl illrar kunna bli det oxå. Jag är ingen expert emn det verkar logisk enligt mig….
Mvh Jenny
illrar BLIR dåliga i magen av stress. det kan all djur bli. Särskilt illrar eftersom de har rätt känsliga magar.

Jenkass, hej! bor du också i Borås? Jag går till blå stjärna smådjursklinik i Göteborg, vart går du? var i borås bor du? :)

#13> Nog kan de säkert bli dåliga av stress,men det känns som om det är lite överdrivet uppdramatiserat i illervärlden. Jag har välrdens mest stressade iller hemma (krafsmongot Stiffler) och han är aldrig dålig i magen trots att han stressar flera timmar varje dag. Men men… Tror många "skyller" sin illers dåliga mage på stress lite för lätt, när de inte hittar en annan anledning. :)
#10> Orijanen finns på de flesta katt och hundbutiker!
#15 vi brukar gå till blå stjärnan i borås eller till wendell i viskafors… nu bor vi på sjöbo men ska flytta ut på landet snart.. ;)
#16 Men alla kanske är olika känsliga, precis som människor
Mvh Jenny
#16 jag kan lova dig att jag inte skyller mina illrars taskiga magar på stress för att jag inte hittar något annat…men faktum är att varje gång mina illrar är ute å reser (till landet, smesterhem, träffar osv) blir de ofta taskiga i magen en halv dag eller så trots att de inte träffat andra illrar, trots att de inte ätit något konstigt eller bytt foder osv osv…de beteer sig inte heller som sönderstressade vrak, men magen hamnar klart i obalans.

#7, 10: Fodret heter Orijen (inte orijanen, tänkte så du inte frågar efter fel) och det finns till både hund och katt, den sorten du vill ha isf är Orijen Cat. Det är ett jättebra foder, med 45% protein om jag inte minns fel, och bra råvaror.. våra älskade det, när de fick det!

#20> *senil* :-)
#19> Ok, om du säger det så… :) Men hur kommer det sig att ALLA dinna illrar är stressmonster när mina aldrig sett röken av stress-mage trots att jag haft många stressade illrar? Alltså, menar inte att ställa dig mot väggen, men det väcker min nyfikenhet. Hur kan flera illrar bli så stressade att de får ont i magen? Vore mer logiskt om 1 kanske ibland blev stressad, men inte att alla alltid blev det?! Känns snudd på troligare att det ändå är något annat då, tex att de inte ätit mat lika regelbundet som tidigare, eller något sådant?!

Man kan ju bli dålig i magen om man har ändrade matvanor, tex äter mer sällan/oftare eller om man rör på sig mer/mindre än vanligt…
#21 nej, det är inte alla som blir det, rickie blir det jämt, även stitch och buffy känner oftast av det…de andra brukar inte reagera så mycket. Så det varierar mellan alla. Tror inte att de har ont i magen eller så. men "stress" (egentligen fel ord, men nya intryck eller vad man nu skall säga…jag menar alltså inte stress som hos oss människor) kna göra så att magen inte smälter maten ordentligt, och därför blir avföringen anorlunda.
Här e lite länkar om det….finns massvis med mer om du söker.
http://www.miamiferret.org/fhc/vomiting.htm
Changes in the environment, stress, diet or water supply can cause diarrhea. Make sure to have your ferret on a high-quality diet, such as Marshall Premium Ferret Diet, and stick with it. Donâ€TMt switch brands. Some ferrets have a hard time adjusting to a change in water. If you are traveling, take a supply of water from home with you. (http://www.petlvr.com/blog/2005/12/ferret-vet-tips/)

#24> Intressant. Men det där är ju lite som jag säger, att det inte beror direkt på stressen, som vi människor upplever den, utan på tex vattnet, att de ändrar sina matvanor osv… och detta pga att de kanske inte har tid/ro att äta som normalt och därmed blir dåliga i magen. De är ju rätt logiskt.
*läser lite mer*
#25 jo precis..det e det jag menar med att ordet "stress" kan vara lite fel eftersom de´t för oss människor innebär främst att vi ränner runt som skållade råttor. Å det e ju inte så jag menar med illrarna.

#26> Jo, det är det jag menar med att folk lätt skyller det på stressmage att deras iller mår dåligt. För det mesta syftar de då på att man "rännt runt massa". Stressmagen uppkommer nog hos illern för det mesta om den inte haft samma rutiner som den är van vid. Alltså är det ett bättre råd till de som anar "stressmage" att kolla vilka faktorer som orsakat detta, tex annan mat/oregelbundet matätande, dåligt vatten, som antagligen är troligare orsaker…
Sabbade vi tråden nu Sara… hehehe?!
#27 troligtvis hehehe
Jo det e ju olika faktorer som spelar in. För mig räknar jag in alla faktorer som innebär att illern inte har det precis som den är van vid hemma inom stress ramen. Tex. att transporteras, träffa nya illrar, ny miljö, annan mat, andra rutiner etc.