Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 693 ggr
Mangafreak
0

Kotetsu 2 veckor :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då har Kotetsu fyllt två veckor… vem hade kunnat ana att han skulle komma så här långt?

Ett collage som visar den ändring han har gjort under den här veckan finns här också, fast det undre av tvåveckors korten är lite missvisande, ljuset och blixten på kameran gjorde att han ser ljusare ut än vad han egentligen är…

Växer gör han, så att man nästan hör hur det knakar… han har gått upp till 84gr sedan igår kväll!! Det är en ökning med 12gr!

Färgmässigt så är han garanterat en mörk kille, brun eller viltfärgad. Han har också börjat visa tecken på att kanske ha tomteanlag… han har en liten halsfläck men det är svårt att avgöra på tassarna vilken färg de kommer att få :) Så det återstår att se när han blir lite äldre.

Ska skicka in lite fler foton från idag här nedanför :)

Kramar Carola & Kotetsu

Mangafreak
0

Han har börjat få tänder!!!

Det är ett suddigt kort och tanden syns lite otydligt, men när man kollade så såg man två hörntänder i nederkäken :)

Mangafreak
0

Ett kort på Kotetsu och hans mamma Stella, här kan man verkligen snacka om färgskillnad :)

Mangafreak
0

Kotetsu i mina händer, han var en trött liten kille när det var dags för kvällens vägning :)

Mangafreak
0

Kotetsu liggeroch snuttar på mamma Stella, visserligen blir det inte mycket mjölk som kommer från henne… men snuttandet är viktigt ändå… dessutom är han ju så underbart gullig :)

Mangafreak
0

Ett till kort på Kotetsu och Stella, hon är en stolt mamma och hon har all rätt att vara det också. För Kotetsu är en riktigt vacker kille

Det var alla kort för idag :)

/Carola

DG
0

Jättesöt :)

Weazel
0

Han er blitt så stor!

[Luna]
0

Va duktig du är som tar hand om honom så här bra. Jätte fin är han.
Kram

AmmiG
0

Då sitter jag och väntar på att det ska bli dags för sista matningen inatt. Det är ett matvrak, han tar för sig av hela yttersta spetsen på ml-sprutan. Begriper inte hur han kan få plats med den den lilla munnen.

Fyller sprutan med 1 ml åt gången och det försvinner snabbt ner i magen. 3,5 ml åt han kl. 23.oo och det var inte många droppar som kom utanför. Är förvånad över att två små tänder kommit alla redan, men det känns rätt kul när sprutan tar i dom.

Mangafreak
0

Jo han har börjat äta betydligt mer nu… imorse vid 05 åt han lite drygt 4ml :)

Faxlin
0

Så fina bilder du fått på honom. Både ni och Stella har all anledning att känna er stolta.
Sista kortet på honom med Stella det tyckte jag var oerhört vackert.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

klarsferrets
0

mm instämer vad Åsa skrev jätte fina kort . han ser så nöjd o belåten ut och även mamman .

AmmiG
0

Jag vet vad han vägde imorse. Ikväll räcker det nog inte dubbelt brevporto, när Carola väger honom. hihi

Faxlin
0

haha, det är ju underbart. Älskar att följa hans utveckling. Så skojigt att han överlevt.

Audiatur et altera pars

Mangafreak
0

Något är fel… jag skulle redigera min kommentar, men det publicerades som en ny kommentar istället…

/Carola

Mangafreak
0

#13 Tyvärr mamsen, men dina förhoppningar räckte inte till riktigt :)

Kotetsu vägdes vid 20.00 och vågen landade på 92gr!

Ikväll var han en riktigt kelgris också, jag fick flera pussar av honom :) riktiga pussar med en lång liten tunga :) mamma blev vittne till det, men hon hann tyvärr inte hämta kameran

Kramar!

Faxlin
0

Gaahhh, vad sött. Det kittlar så mysigt när de slickar på en så. hihi

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Nähä, jag som var säker på att grabben skulle passera 100 gr vid kvällsvägningen, men nu blir det imorgon istället.

3,5 ml. stoppade han iaf sig vid 23.oo, efteråt satt jag och klappade honom och han somnade i handen.

Stella är inte lika vaktig mot mig, som hon var sist hon hade valpar. Då nöp hon till mig, så fort jag stoppade in fingrarna hos henne. Nu försöker hon inte, men håller ett vakande öga…så jag petar inte på valpen, innan jag flyttat bort henne från buren.

Faxlin
0

Kan kanske vara bäst det. De reagerar olika honorna som får valpar. Kiara kom alltid om jag ropade oavsett om hon hade valpar eller inte. Och jag fick titta och peta på valparna utan problem. Ska bli kul att se hur Bella är, ja om hon inte luras  vill säga.

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Apropå Bella…verkar hon kunna tänka sig att dela med sig av magens innehåll snart? Undrar givetvis hur det är med båda tjejerna. :-)

Faxlin
0

Ingen av tjejerna vill dela några bebisar med sin matte. Jag får vackert gå här och tråna efter dem. ;-)

Audiatur et altera pars

Mangafreak
0

Kvällens vikt landade på 102gr! WOW, killen växer…

Nu har han hörntänder i både över och underkäken, man ser dem tydligt men det är svårt att få med dem på foto, i alla fall med våran kamera… *suck*

Skickar med ett collage på hans små söta tassar… inte så bra foton men jag kunde helt enkelt inte låta bli :)

Kramisar

Faxlin
0

Ohh, vad kul att det går så fort med hans vikt.

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Då har Tets fått 23.oo målet, 4 ml "slevade" grabben i sig.

De 3,6 första ml gick snabbt åt, sen somnade grabben till några sekunder, innan han vaknade och åt upp de sista 0,4 ml.

Det är jobbigt att äta, han sov igen innan jag han lägga ner honom till Stella. Eftersom vi prövar om det går att öka tiden mellan måltiderna till 4 timmar, så ska jag lyxa inatt och försöka sova till nästa matning kl 03.oo. Natti natt!

Faxlin
0

natti natti Ammi. Tror verkligen att du behöver det.

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Jo, skulle nog det. Frågan är om jag lyckas somna eller somnar 02.55, för att vara än tröttare när klockan ringer 03oo. Vi får väl se då hur det gått. Försök sova lite du med!

Faxlin
0

Jadå jag ska självklart sova en timme eller så jag med i natt ;-) Du vet ju hur jag är. hihi

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

4 ml åt han upp vid detta mål oxå. Ska leta mig tillbaka till sängen och fortsätta sova.

Åsa: Hoppas du har somnat nu och får sova hela natten.

Faxlin
0

hehe, Åsa har inte somnat än. Men gläder sig åt att grabben äter bra. ;-)
Hoppas du lyckas somna om i alla fall. ;-)

Audiatur et altera pars

Mangafreak
0

Idag har varit en intressant dag, blandade lite barnmatspuré i mjölkersättningen… Kotetsu gjorde lite grimaser för den annorlunda smaken, men han åt i alla fall. Så nu har vi börjat vänja honom vid barnmatspuré, och om några veckor är det dags för honom att gå över på vanligt foder istället för mjölkersättningen… kan bli en intressant händelse :)

Kvällens vikt landade på 110gr! Vet du Veronica, jag börjar fundera på vad det är för monster jag har här hemma egentligen :) Han är trots allt bara 17 dagar gammal :)

Kramar Carola & Kotetsu

Faxlin
0

#30: *Asg* Som Veronica och jag sa till Ammi, en julgris. hihi

Audiatur et altera pars

Mangafreak
0

Hurmph! Han är ingen julgris! Han är bara storvuxen!

*asg*

Mamma skrattar så att hon viker sig dubbel och klagar över att hon har ont i magen :) Rätt åt henne :P

Faxlin
0

*Asg* Ja definitionerna är många. Men om ni fortsätter så här kommer han skrämma alla andra illrar på IT, de kommer tro att han är en grävling. hehe

Vad bra att jag kan glädja Ammi lite, ett gott skratt förlänger livet har jag hört. hihi

Audiatur et altera pars

Veronica
0

#32 Nej nej….jag och Åsa hörde tydlligt av Ammi att han skulle gödas…så då blir det en julgris i illerpäls =)))

Amor vincit omnia

AmmiG
0

#33 Tyst med dig…annars kommer -eM- och hämtar honom. Hon ville ju ha en grävling!

#32 Fullt att skvallra, vet du inte det? *ASG* Tänk på att jag och Carola ska bo inom samma väggar…

Veronica
0

Så hon märker inte att du ger honom mera mat då *asg* tor hon börjar bli lite misstänksam när det står barnmatsburkar i kylskåpet helt plötsligt =)

Amor vincit omnia

AmmiG
0

Hon kommer säkert att bli misstänksam nu iaf… Förvånad 7,7 ml åt han nu vid 23oo !! Kan inte tänka mig någon annan förklaring, än att Stellas mjölk är helt slut nu. Det var inte en tvekan att ta sprutan och tömma den, jisses så här matglad har han inte varit på hela tiden. Hoppas han inte får ont i lilla (?) magen.

Faxlin
0

haha, du ser då Ammi, det blir en liten gris av honom. Skönt att Stellas mjölk har räckt så här länge i alla fall. Det innebär att han fått den viktiga råmjölken i alla fall.

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Råmjölken fick han när hon började få mjölk, men det har kommit väldigt liten mängd från spenarna, mot vad hon hade förra gången. Antagligen pga att hon snittades.

AmmiG
0

Märktes kl 03oo, att han ätit mer än vanligt målet innan. Nu orkade han äta 1,3 ml. Nästa måltid tar Carola hand om.

Faxlin
0

Hoppas det bara var tillfälligt att han åt mindre. Inte bra om det håller i sig.
Ser fram emot informationen om hur mycket han åt.
Ja, råmjölken kommer direkt i början. Att Stella har mindre mjölk beror antagligen på att det bara är en valp som diar. Det är nämligen svårare för honan att få igång mjölkproduktionen då. Oftast så får de inte igång den alls om det bara är en valp. Så ni har haft tur i oturen att det funnits lite åt honom så pass länge som det fanns.

Audiatur et altera pars

Mangafreak
0

#33 Grävling??? Och jag som trodde att det var en järv Flört

#36 Barnmatsburkarna har jag ju varit med och köpt… så jag blir nog inte alltför misstänksam… ännu i alla fall…

#41 Imorse vid 07 åt han rätt rejält igen, 5,4ml närmare bestämt…

Kram på er era retstickor *s*

Faxlin
0

hehe, Kram tillbaka. Skönt att han åt bra igen nu på morgonen. ;-)

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

#41: Nog hade vi tur allt. Trodde aldrig hon skulle få igång mjölken, när dagarna gick och inget hände.

Mangafreak
0

Idag kommer kvällsvikten in lite senare än vanligt :) Valde att ta min kvällspromenad innan jag skrev in den… hunden uppskattade det i alla fall :)

Kotetsus vikt landade ikväll på 118gr….

Kramisar från oss!

Faxlin
0

Japp, det blir en julgris. Nu vet vi det. hihi

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Han åt endast 2,5 ml vid 23-målet, men det är ju lite pure inblandatså maten är ju lite kraftigare nu…vilket märks i andra änden.

Faxlin
0

haha, japp så kommer vi till bajspratet igen. Tror vi illerägare är experter på det. hihi
Ja, att maten är kraftigare gör ju att det krävs mindre för att bli mätt. Får se vad vågen säger i morgonbitti. Ser fram emot det. hihi

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Bajspratet ja, kan du gissa vad grabben gjorde ikväll? Förutom att han lassa ur sig när han skulle få mat.

Vi får nog vänta till kvällen. Carola brukar ju bara skriva ut den vikten.

Faxlin
0

Nej, jag kan inte gissa vad grabben gjorde ikväll. ;-)

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Han var i toalådan och Stella hade ett väldans besvär med att hämta tillbaka honom. Tror visserligen inte att han var dit pga behov, det lilla han ev. lämnat försvinner i spånet. Men han har tagit sig dit.

AmmiG
0

Sicken kille! Han åt 1 ml, gjorde sina behov och åt 2 ml till. *S* Klarade mig precis från att bli blöt i handen.

Faxlin
0

hehe, vilken liten spjuver. ;-)

Audiatur et altera pars

Veronica
0

Vilkn duktig kille! Min har inte en aning om vart bajslådan är =) De puttar ut baken bredvid bofilten bara =)

Amor vincit omnia

Faxlin
0

Men det är väl duktigt att de puttar ut baken utanför filten i alla fall. hihi
Man får vara glad åt det lilla Veronica. hihi

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Frågan är väl om han hamnade där för att använda lådan eller var på upptäcktfärd och trillade i. Tror ju mest på det sista *S*, men nu vet han var den finns. Nu måste vi komma ihåg att sätta dit honom, innan vi matar i fortsättningen.

Mangafreak
0

Han gjorde ifrån sig på lådan efter att jag hade satt honom i den, innan jag matade :)

Nu ikväll vägde han 124gr, han har gått upp 6gr sedan igår kväll :)

Kramar från Kotetsu och mig

Faxlin
0

skönt att höra att det stadigt går uppåt med grabben.
Kramar tillbaka från oss här hemma

Audiatur et altera pars

-eM-
0

JAG HÖRDE NÅGOT OM EN GRÄVLING!?!?

Faxlin
0

*asg* Jasså du lyckades höra det ända ut till dig? hehe
Tyvärr så skulle de ju ha sin grävling kvar där ute på ön. Annars lät det som en lämplig grävlingskandidat tycker jag. hihi

Audiatur et altera pars

Mangafreak
0

#59 DET ÄR MIN GRÄVLING!!!!  :)

Fast jag hade för mig att det var en järv förstås…

Faxlin
0

Nepp, han är  en grävling. hihi

Audiatur et altera pars

-eM-
0

Hehe, -viskar- Fick just precis klartecken på att jag har en grävling som väntar på att bli så stor att han kan flytta hit.. Skrattande

En släkting till Malolo & Wilma faktiskt.

Faxlin
0

Vad skojigt -eM-, GRATTIS!! Vem kommer han ifrån?

Audiatur et altera pars

-eM-
0

Hihi, allt är hemlis än. Ni får nog veta tids nog. Måste komma på ett riktigt bra snowboardnamn först :D

AmmiG
0

Snowboards…mutter, kunde du inte haft ett tema som jag kan komma med förslag till. *S*

AmmiG
0

Då har Tets fått ma, 4ml tyckte han var lagom denna gång. När vi gosade efter maten, la han upp en riktigt rejäl rap. När Tets är mätt och belåten är han väldigt pussig av sig. Som tur är har han inte börjat tugga på oss ännu. :-)

Första barnmatsburken (135gr) har tagit slut. En del går ju till spillo, eftersom han inte äter upp den mängd som vi blandat till.

Faxlin
0

Skojigt att läsa om honom. rapande illrar är nog de enda djur som är söta när de gör det. hihi

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Inte är det många som är söta när dom rapar. Det syns lite mer tänder i munnen så jag är glad att han inte tar i hårt ännu. :-)

Faxlin
0

hehe, ja det förstår jag. men det är samtidigt en härlig tid det med. När man ska lära dem att inte bitas. hihi

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Härlig, nja, jo lite…men det går massor med plåster. Man ökar på försäljningssiffrorna rejält där man handlar. Tänderna sticks när han snuttar på läppen ;-)

Faxlin
0

hehe, ja visst går det åt lite plåster, men det är det värt. hihi Jag är nog lite knäpp kanske, men jag tycker till och med om den tiden.

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Visst är det en underbar tid och man kan ju minska åtgången plåster lite, om man smörjer in händerna med Wick-salva.

Faxlin
0

Fusk ju. hehe

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Men ett bra sätt att minska smakproven på händerna. :-)

GizmoGirlie
0

Han e grymt fin Carola..

Vad kan man tro han blir för färg?

Faxlin
0

Carola är ju inte inne så jag kan svara att han blir viltfärgad. ;-)

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Åtminstone har jag förstått det så. hihi

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Det stämmer Åsa. Vi följde våra nya rutiner så det blev toalåda före maten. Tets åt 3 ml vid detta mål, eftersom den förra burken tog slut, så fick han slottspuré. En smak som verkade tilltala grabben. Efteråt blev det mycket kel.

-eM-
0

Ammi: Gå in på wwww.burton.com där finns alla brädor jag väljer mellan
:)

Mangafreak
0

Jodå, han blir viltfärgad. troligen en ganska mörk kille också :) Han har en halsfläck, eller snarare en lodrät rand, på halsen.

Tassarna är jag fortfarande osäker på vad de blir för färg :) De var ljusare förut men nu tycks de ha blivit mörkare…

Veronica
0

Har läst någonstan att om knogarna på tårna är mörka så blir tassarna mörka även om resten av tassen är ljusare =)

Amor vincit omnia

Faxlin
0

Blir inte grabben en tråd i dag? Typ "Kotetsu 3 veckor. ;-)

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Åsa: Det är imorgon, han blir 3 veckor…då ska det även fotograferas lite.

Faxlin
0

Generadhehe, ja du ser vilka mattekunskaper jag har. hihi
Kan inte ens räkna rätt på en vecka. Undrar om jag måste sätta mig och räkna om det här med Bella.

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Inte så lätt att räkna rätt alla gånger. Vi hade fått det till att Kotetsu skulle vara 19 v, vid IllerThriller och inte få delta. Nu visade det sig att han faktiskt är 20 veckor, så Carola kanske ställer ut honom.

Faxlin
0

Vad skojigt. Vet inte alls hur gammal min lilla Crazy är då, men jag hoppas hon får ställas ut;-)
Jag är så usel, kan inte ens räkna till sju. hihi

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Jo då, hon är en vecka äldre. Har inte bestämt mig för om jag ska ställa ut Contesse el. bara låta henne följa med och få erfarenhet. :-)

Faxlin
0

Om du inte ställer får min tös mindre konkurrens. hihi

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Det beror på om dom slår ihop färgerna i juniorklassen eller ej. Contesse är ju brun och din tjej pastell. ;-)

Faxlin
0

Vet jag väl. hihi
Fast det kanske inte blir tillräckligt många pasteller och då hamnar de ju ihop med de bruna. Och vi har ju töser båda två. *fniss*
Skämt och sido, svårt för en såå ung tös att komma någon vart, har aldrig någonsin varit med om att vi haft en så ung valp med. Så det vore lite skoj. Min tös ska ställas i alla fall. Så jag åker ner med alla fyra. ;-)

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Oh, det kunde jag inte gissa. *S*

Det händer att både färger och kön får konkurera, om det är få anmälda. Fast det är ju inget okänt, det heller *L* Däremot tror jag det blir tillräckligt många anmälda, för att inte behöva slå ihop. Kan ju alltid hoppas.

Jag har för mig att det förekommit några, som nått 20 veckor samma vecka som utställningen. Iår kan det iaf bli så, om Carola ställer Tets.

Mangafreak
0

Har kommit tillbaka från kvällspromenaden… och tänkte ge er kvällsvikten på min lilla grävling :)

Ikväll vägde han 130gr.

Imorgon börjar en ny tråd i hans liv… imorgon blir han tre veckor :)

Kramar Carola & Kotetsu

AmmiG
0

Och Tets har ätit 23-målet, det blev 4 ml.

Det kliar i tänderna. Han har börjat tugga lite på sprutan, utan att försöka äta. Likaså tuggade han lite på min läpp när vi gosade efter maten och de små tansingarna har börjat "stickas".

AmmiG
0

En hungrig liten kille kl 03oo, 6,5 ml.

GizmoGirlie
0

Men ÅsaF e han inte lite mörk för det då? tycker han är jätte mörk o fin

Faxlin
0

#96: haha, vad har jag skrivit nu? Tycker också grabben är mörk och fin (trotts att jag kallar honom grävling). Men jag fattar inte vad han är för mörk för? Hjälp mig, små händer, svårt att fatta just nu. hihi

Audiatur et altera pars

GizmoGirlie
0

#97 Att han är viltfärgad.. e alla mörka viltfärgade då?

Faxlin
0

Ja, han är ju brun/viltfärgad alltså så kallar jag honom viltfärgad. Men jag hade lika gärna kunnat sagt att han är brun. Någon annan variant på hans färg finns liksom inte.
Och är det en mörk iller i Sverige så är han viltfärgad/brun beroende på vilket av orden man väljer att använda.

Audiatur et altera pars

GizmoGirlie
0

Aha okaj..

tyckte det va så fint att han var så otroligt mörk..

Faxlin
0

Han är otroligt fin det skriver jag med glädje under på. Fast jag måste ju bara få retas liiite med Ammi och Carola. ;-)

Audiatur et altera pars

Mangafreak
0

Självklart får du retas.. och vi retas ju gärna tillbaka också :)

Faxlin
0

hehe, ja ni gör ju det. ;-)

Audiatur et altera pars

gameover
0

fast på bilderna tycker faktiskt jag att han ser ut som en black sable. Fast jag är kan inte sånt, men han är ju så mörk.

Om ni googlar upp namnet så är titta på första bilden på dom två valparna väldigt lika Kotestsu. :>

Fast nu när jag såg andra bilderna på dom valparna så ser man att dom såg annorlundare än vad han gjorde, elle räääh, jag vet inte :P:P

gameover
0

soorry, glöm det jag skrev Räcka ut tunganGenerad

Faxlin
0

hehe, inte lätt med valpar och deras färger. Dock är det väl så att vi i Sverige inte har alla färger att tillgå. Så vi är fast med Viltfärgad, Pastell, Albino, Svartögd vit och någon MC.

Audiatur et altera pars

gameover
0

jojo, men ssschh åsa, vi hade ju glömt det ;P

Faxlin
0

haha, vi skrev ju samtidigt ju. hihi

Audiatur et altera pars

gameover
0

hahaha, ja det gjorde vi :D

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.