Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 215 ggr
Aelsklinn
0

Stackars Frenja!

Hu, nu känns det inge bra…

Vi var och kasterade Frenja i mitten av november. Allt gick bra med operatinen och såret läkte fint som det skulle. Men hon var lite svullen om stygnen (som dock så fina ut). Detta frågade vi naturligtvis om:

Veterinären som tog bort stygnen sade att det kunde bli lite svullet när de inre stygnen löstes upp, men det kunde också bli bråck (ett hål i magmusklerna som tarmarna hänger ut igenom), men det var tydligen väldigt ovanligt…. Så då tänkte vi inte mer på det.

Dagarna gick och vi kände på Frenjas lilla svulllna bulle och vi kunde känna stygnen där inne. Allt verkade vara som det skulle, utom att svullnaden aldrig gick ner…

Idag kände vi på magen igen och stygnen är helt borta. men det känns som att hon har ett stort hål i magmuskelplattan! Gråter Tänk om det gör ont! Eller har gjort jätteont! Vi tyckte för ett tag sedan att hon var lite trög i magen och hade problem med att bajsa. Vi höll koll och gav laxerande om det ev. var något stopp i magen. Nu förstår jag att det troligtvis är på grunda av bråcket som hon inte kunnat ta i ordentligt…

Min stackars, stackars lilla gumma! Det känns inte bra alls just nu, och man kan inte undgå att klandra sig själv. imorgon ska jag ringa veterinären med en gågn på morgonen, och bara hålla tummarna för att det är ett eneklt ingrepp som kommer att behövas.

ViktorMarina
0

Usch, stackars tjejen! Men klandra inte er själva, ni har ju gjort allt ni kunnat och hållt bra koll på henne.. Man kan tyvärr inte förutse allt, även om man skulle vilja! Hoppas, som du säger, att det är ett relativt enkelt ingrepp och att tjejen får bli bra snart!

Aelsklinn
0

Jo, men det känns ju som att man borde ha varit mer misstänksam i och med svullnaden. Så dumt att man så gärna vill lite på precis allt vad veterinären säger!

Frenja blev ju sydd med inre stygn som löses upp invändigt och stålstygn utvändigt. Är det någon som vet om detta verkligen är lämligt för iller? Ingen av de andra illerägrare jag känner har fått dessa stygn på sin hona, utan mjuka stygn. Kan det vara felbehandling?

ViktorMarina
0

Vi fick också sådana stygn på aiia, och det gick jättebra iaf! Men om det är lämpligt till iller vet jag inte, har inte funderat på det eftersom det gick så bra för oss..

Guteillern
0

En hona jag haft, fick en allergisk reaktion på de utvändiga stygnen (den typ som ska plockas bort). Efter den händelsen sys mina illrar alltid med invändiga stygn.

cannaydia
0

#2 min Heily som kastrerades på Gotland syddes med sådana stygn och det gick jättebra. de används oftast ståltråd till honkatter som kastreras för att de puttar katten på nosen när de ska dit och "bråka". Min andra hona fick invändiga stygn som kroppen själv tar upp så slipper man plocka stygn :-)

…dok aldrig fått någon varning av veterinären vid kastrering att bråck kan förekomma…

Aelsklinn
0

Idag var vi hos veterinären med Frenja. Hon har mycket riktigt bråck och ska opereras igen på måndagen. Det verkar inte vara något stort ingrepp dock. SKÖNT!

Vi ska också ta urinprov för att kolla sköldkörteln. Hon kliar sig enormt mycket nämligen och man kan inte se några förändringar i päls eller hud. Så vi ska skicka in ett urinprov. Detta test är dock sällan utfört på iller, utan mest på hundar, så vi ska få urinprov från Frenjas bror också att skicka med som referens. Jag hoppas verkligen inte att det är något! Hu, inge kul när ens familjemedlemmar är trasiga… Gråter

ViktorMarina
0

#6: Skönt att ni fått komma till veterinären och att det inte verkar som ett stort ingrepp! Och det lät intressant med urinprovet.. Vad tror de att det kan vara för "fel" på sköldkörteln som har samband med att hon kliar sig?

sarae
0

nämen lilla tösen! tur att veterinären iaf informerade er om risken för bråck! har hittils inte hört ån som gjort det innan.