Jobbigt
Jag funderar på att omplacera Monty, han och Martin går verkligen inte ihop. Han är det enda jag och Martin bråkar om, Monty vägrar gå på låda sen han blev kastrerad. Så golvet har blivit förstört på flera ställen för han går och gömmer sig och vi ser det inte. När Martin kommer hem på helgerna är det första han gör att kolla överallt i lägenheten om jag hittat allt bajs. Och har jag inte det så blir han på jättedåligt humör. Martin blir så stressad så fort Monty går ur rummet och han inte ser vad han gör. Så han går efter honom hela tiden för att se att han inte bajsar nånstans, vi kan inte se på film eller nått för att han blir på så dåligt humör och blir stresad. Jag kan inte få honom att gå å sätta sig på nått annat sätt än att stänga in Monty ett tag.
På julafton såg han Monty gå å bajsa i hörnet och sedan sprang han n under soffan och Martin blev så arg att han slängde undan soffan över halva vardagsrummet bara för att få tag på Monty och stänga in honom.
Jag mår fan dåligt av att de inte går ihop. Det är som att Monty bara jävlas med honom. Martin kan sitta i timmar vid lådan och sätta Monty där gång på gång, och Monty fejkar bara och till slut så rullar han ihop sig och sover i lådan.
Jag har försökt i 8 månader att få honom rumsren. Är så frustrerande för han är så go anars, han leker med de andra illrarna nu, gosar ner sig på sina kuddar och hängmattor. Skulle kännas hemskt att ta honom ifrån det livet. Han funkar inte med några andra illrar. Och vill inte att hans ka bli ensam iller. Och vill inte behöva ha honom instängd bara för att få Martin att lugna sig. Vill inte riskera mitt förhållande, Martin var ändå här först, och det är hans lägenhet som blir förstörd.
Måste skriva av mig lite, vet inte vad jag ska göra. Jag tänker förska ett tag till,s ka ta upp valphagen och så får han vara i den. Måste få honom att fatta. Men stänger man in honom så kraffsar han, och det gör Martin ännu mer tokig. Han har börjat tycka att det är jobbigt att komma hem bara för att Monty är här :(

Oj, vilken frustration jag skulle känna. Dock vet jag inte om det är Marin eller Monty som behöver uppfostran?! Nä men allvarligt, han har ju valt dig, och dina illrar kommer med på köpet, då får han väl gilla läget och stressa ner lite. Visst, det suger att golven blir förstörda, men hitta lösningar på det, lägg tidningar överallt där han går och strunta i lådan om han åt minstone går på tidningarna… kanske?!
Nä, själv hade jag nog sett lite varningslampa, för om illern är go i övrigt och inte har några större skavanker så känns det som om Martin borde kunna gilla honom ändå. om han nu hänger upp sig på såna "småsaker" så kanske han behöver slappna av lite själv, eller så kanske han bara blir värre med tiden och hänger upp sig på andra saker som inte är Montys fel…
Känner ju inte din kille, men som du beskriver det så känns det som om han håller på att explodera. Har du pratat med honom om vad han tycker, tycker han att ni ska ge upp monty? Speciellt med vetskapen att han antagligen blir en ensamiller i nästa hem, och kanske inte får ett "bra" hem… hmmm, svårt det där, iom att jag vet hur pass seriös du är. Man vill ju inte gärna ge upp någon man ändå fäst sig vid och som har potential när det gäller djur.
Hade kanske lite tur att min kille tog oss alla, illrar och tjej, bajsar och pinkar och smutsiga kläder på golvet… hahaha… Men jag skulle sett varningslampa på killen min om han inte gjort det. Bättre kanske att se den nu än när man skaffat barn tex. Som sagt, du känner din kille bäst och vet vad han klarar eller inte klarar, så du får fundera lite till… :) Lycka till hur som helst!
Tycker att albastiffler skrev mycket bra. Jag håller med om de med varningssignalen, men som sagt, du vet och känner martin bäst!
Men om martin vill att du ska omplacera Monty, vet han då hur ledsen du kommer att vara över detta och vad det förmodligen kommer att ge för konsekvnenser för dig att behöva pmplacera en av dina älsklingar?
Lycka till och hoppas det ordnar sig!
Martin är världens snällaste, han älskar Boston och Kentucky, men har aldrig gillat Monty. Martin var ju här först, och jag tog hit Monty utan att fråga egentligen, och han har haft ett jäkla tålamod, är först på sista tiden han har börjat tröttna, och sagt det själv att han inte vill ha Monty kvar, pga av att han inte gillar personen han blir i närheten av Monty. Han vill inte sabba förhållandet heller, men han har sagt att vill jag inte så får han väl bita ihop.
Men blir ju ändå en dålig stämmning. :(
Ni skulle se honom tillsammans med Kentucky och Boston, eller tillsammans med råttorna, de är hans bebisar. Men har har noga aldrig lekt eller gullat med Monty, de gillar inte varandra. Så ser det inte som nått illabådande, bara dålig personkemi. Man kan inte komma överens med alla. Han låter mig skaffa vilket djur jag vill, men känner mig taskig när jag et att han mår dåligt i sitt eget hem pga av spänningen mellan honom och Monty.

mmm, förstår verkligen. Superknepig situation. Finns det som sagt inga lösningar som han kan gå med på, som tex det jag sa om tidningar? Plastmattor på de ställen han slarvar på? Med tiden kanske Monty skärper sig, eller åtminstone blir något bättre.
Usch aldirg roligt med en dålig stämning. Men Martin mår ju inte bra nu får att han blir som en annan person i montys närhet, men du kanske inte kommer att vara dig lik utan monty i din närhet, pga av saknad, sorg och alltid annat som man förmodligen får.
Lycka till än en gång!
Jag skulle kunna tänka mig att omplacera Monty, om jag kunde vara helt säker på att han får det bra. Men han måste omplaceras via svenska illervänner, eftersom det rä därifrån han kommer. Så det är de som bestämmer vart han hamnar. Och det känns lite jobbigt, jag får ju komma med förslag, men skulle kännas bättre om jag fick sköta det själv. Välja nån och sen att de gör nån koll på människan. Jag har svårt för att lita på andra männsikor. Och skulle vara jobbigt att tappa kontrollen :( Inte veta vart han är, om han har det bra. Inte kunna ta tillbaka honom om det inte funkar.
Funderar på att låna ut honom en stund och se hur det skulle kännas, hur det skulle bli här hemma. Se om det går att få honom att gå ihop med andra. Han trivs så bra med mina illrar. Men de som vart på besök har han velat döda.
Men det där med plastmatta var en bra idé, vill lägga klinker i köket och hallen också, så attd et inte tar skada av fukt. Nu har vi parkett överallt. Men omplacering är ändå sista alternativet. Ska förska få det att funka först. Om jag bara kunde få honom att gå på låda.
Måste bara skriva av mig lite.
På vilka villkor köpte du iller?
Var det sagt då att du skulle lyckas få alla dina illrar 100% iga på lådan? Jag tycker att det är ett svek att omplacera ett djur för att det inte har gått som man vill när det kommer till ngt en van illerägare känner till - att det kan vara väldigt knepigt att få dem rumsrena.. Sen att du vill men att din kille inte vill det spelar ingen roll i situationen.
Din pojkvän kan tänka på ett helt annat sätt än Monty och borde skärpa sig. Tillsammans kan ni hitta lösningar. Men att din kille "slängde undan soffan" för att han blev så arg?? Kan han inte kontrollera sig så borde du nog omplacera alla illrarna så ingen kommer till skada.
Har ni tänkt på att Monty kanske är skiträdd för Martin? jag påstår INTE att han skulle ha varit elak mot honom, men för att ett djur ska känna sig tryggt så behövs kärlek och ledarskap från ägaren. Monty kanske är livrädd för att sätta sig på låda för att han blir så på passad när han blir satt där?
Du vet vad det innebär att vara illerägare Velsan.
Du slapp betala hyra eller hur? Lägg ner dem pengarna på att investera i ett plastgolv och lägg över parketten.

ja men känner du ingen som har illervana men är utan iller och kanske har mycket tid som verkligen kan ta monty på uppfostring ett tag? då slipper du ju omplacera honom och du kan som du sa låna ut honom till en person du känner och litar på?
Jag kan tyvärr inte tvinga Martin att tycka om ett djur. De andra två är inte 100 procentiga heller, men Martin tycker om dem ändå. Men han och Monty har aldrig gillat varandra. Martin är inte elak mot Monty, och Monty är inte rädd för honom. De kommer bara inte överens. Sen förtstår jag att han blir frustrerad. Och han slängde undan soffan för han kom inte åt Monty annars.
Det har inte mest med typiskt illerbeteende att göra, utan bara att Martin aldrig har tyckt om Monty. Han är fruktansvärt tålmodig. Och vill inte riskera mitt förhållande för en iller, faktiskt. Jag ska testa nya grejer. Men funkar det inte kommer han få flytta. Martin tänker jag leva mitt liv med, och då får man kompromissa.
Sen att lägga plastmatta överallt kan jag ju glömma :P Martin älskar sin lägenhet och kommer inte ge upp ekparketten. Som sagt så vill jag klinkra, och är i köket det är värst. Vardagsrummet har klarat sig rätt okej.
Jag kan ju inte bara begära att han ska anpassa sig, jag får också offra saker för förhållandet tyvärr. Men jag hoppas att jag ska hitta ett sätt att lösa det på.

ja jag kan tyvärr bara säga att jag förstår dig mycket då jag fick omplacera nora och dede för att personkemin mellan dom och mig inte fungerade och är det så illa att det inte går att komma med en lösning är det sista att omplacera

Det kan vara så enkelt som personkemin. Då kan man inte göra något åt detta. Och vid sådana tillfällen kan det vara bättre för djuret med en omplacering.
Lycka till.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

precis som åsaf säger så kan det vaar så enkelt jag försökte på alla sätt och vis komma överens med mina töser men det gick inte men min syster som aldrig tidigare hållt på med en iller kunde göra allt med dom. men mig attackerade dom bara dom såg ungefär. och detta mådde inte nora och dede bra av så dom har det bättre nu i gävle. och det var jobbigt att omplacera men jag mår bra nu efter när jag vet att dom har det bra=)
MM personkemi är ju det jobbigaste problemet enligt mig, allt annat kan man jobba med. Men Martin är min viktigaste familjemedlem och jag vill inte att han mår dåligt, jag mår också dåligt när jag vet att han går runt och försöker dölja att han är stressad.
Kanske Monty ändå skulle trivas som en bortskämd ensamiller, ha äslkar det goda livet och att bli kliad i nacken. Men skulle ju va kul om han kom överens med andra illrar.

#15 men känner du ingen kompis som du litar på som kan ta honom då?
hehe alla har redan fullt hus med illrar :P Och som sagt omplaceras han så är det inte upp till mig.

ja det är inte roligt att ha ett sådant kontrakt=(
om ni kommer överrens om att klinka köket då och ha en avspärrning där så kanske ni kan ha monty där den mesta tiden där det inte gör något om han missar. eller så kanske ni kan spärra av till vardagsrummet på nåt vis så Martin slipper känna sig så stressad när han är hemma.
Alltså jag förstår faktiskt martin lite i det här också… Skulle själv ha svårt att leva med illrar som bajsar och kissar överallt så att golven blir förstörda. Jag har varit envis gällande lådtränandet för det är en så viktig del för mig för att illrarna och jag ska trivas ihop och kunna leva i full harmoni.
Jag vill kunna leva med mina älsklingar OCH ha en fin och fräsch lägenhet som är lika mycket deras som min. och så har jag det nu.
Visst jag skulle aldrig kunna omplacera mina djur för att jag träffat en kille samtidigt som situationen blir lite annorlunda om det är killens lägenhet och där han var i förhållandet innan illern kom in i bilden..
Skittufft. har själv levt i ett förhållande där killen blev väldigt stressad över Triton då han bet upp ttrådar i hans nya, dyra soffa.. Vi fick dock själva bukt med problemet då Triton själv slutade med sitt bitande… dock fortsatte han bita lite pojkvännen i tid o otid, men det tollererade han som tur var.
Sajtvärd på Iller.ifokus
vi har testat att ha avspärrat i köket, men det blir så obekvämt. men så gäller det att spara ihop pengar till at klinkra också.
Varför går Monty inte ihop med andra illrar än dina?
Sara
Tänk bara på att fogen man lägger mellan klinkerplattorna inte är tätt man ska ej ha för mycket fukt som innehåller amoniak. Det funkar om man lägger en fuktspärr under klinkern så som man gör i badrum men det blir ganska dyrt om man ska lägga det i hela huset/lägenheten. Tänk också på att lägga ett glaserat golv som inte har en porös yta!
jag vet inte varför, han har träffat på tillräckligt många för att bevisa att det stämmer. vet inte om det har att göra med att han umgick med mina medans han var brunstig och sedan efter kastrering, han har liksom vant sig vid dem. Men alla andra åker på stryk. Är de han träffat på hittills, vet inte hur han beter sig hemma hos nån om han kommer dit utan de andra.
så fort han fattar att det är en ny iller så är det rakt på oavsett om det är hane, kastrerad eller okastrerad, hona eller valp. Jag hoppas ju att han funkar med andra i ett annat hem också, men är osäker.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10109491
Menade inte att ni skulle lägga plastmatta i hela lägenheten. Kolla in den här plastmattan, är till för att lägga i kökslådor och är väl 1,5m lång typ. Köp några såna, lägg framför lådorna eller vid de väggar där han går. Behövs det kan man lägga tidningar ovanpå dessa, om man vill vara extra säker…
Mattan finns i olika färger (bla genomskinlig) så den syns inte så mycket, och är iaf snyggare än kissfläckar på parketten. Denna matta kan kanske köpa er lite tid, att lära honom gå på lådan. :)
Hur gammal är Monty? :)
Nä men ceciliaolucifer tyckte att jag skulle lägga i hela lägenheten.
Monty är väl kanske 4 år eller nått. De vet inte riktigt eftersom han e från en djurpark.

En variant for honom kanske ar att forst vara ensam ett tag och sedan fa en kompis. Det blir sakert ett uppskattat sallskap da.