Gulorange svans
Taras svans har blivit gulorange. Lite morotsfärg över den. Vad kan det vara? Det är mest oranget nästan vid svansroten sen är den lite gulaktig på resten av svansen.
Morotsfärg
Kan du få det på bild tror du. Hur är färgen på magen och sidorna?

#1 min sambos iller när han va liten blev gul sen innan den gick bort..vad betyder detta?
vill inte skrämma dej sofiemanne, men jag har undrat detta ett bra tag nu.
#2 Det beror lite på var det gula finns. Misstänker att din sambos iller, blev gul i huden över större delen kroppen. Stämmer det?
Mvh ammi

ja hon va mycket gul över magen..sen spridde det sej till större delen av kroppen. det satt i huden då..inte bara pälsen
sofieManne: För att du inte ska bli orolig…Jag tror inte det nedan är orsaken till det gula Tara har vid svansroten/svansen.
Nisse: Du undrade i #2 vad den gula färgen på din sambos iller betydde.
Den troligaste orsaken, är att levern hade slutat fungera. När så sker, sprider sig en gul färg över kroppen. Detta pga att blodet inte blir renat som det ska. Symtomen börjar vid magen och sprider sig vidare över kroppen.
Jag vill INTE påstå att detta är orsaken till att din sambos iller dog, för det går aldrig att fastställa orsaken till något med säkerhet, utan undersökning. Men det är en troligt orsak, med ledning av din beskrivning.
Mvh Ammi
Ska åka med henne till veterinären imorgon bitti.
sofiManne: Det är inte ovanligt att svansarna och ibland hela illern kan vara gul i pälsen på det viset din bild visar.
Här på ön brukar dom använda tre olika benämningar på illrarnas färger: Brun, Gul samt Vit. Oftast är det en reaktion på fiskämnen i fodret, här på ön matas de flesta illrar med fisk, av den orsaken finns det många Gula illrar här, dessa är egentligen vita till färgen.
Okej kan det komma så sent en sån reaktion? Hon har ju aldrig vart gul förut och hon äter samma foder.

Det kan också vara så att hon har oinbjudna gäster som gör henne lite gul. ;-)
Eller så är hon bara smutsig.;-) Har du testat att bada svansen?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
ja jag bada henne i dag och tvätta den. Jag kolla efter svarta prickar men jag såg inga.
sofieManne: Att jag nämnde fodret, var för att det är den troligaste orsaken till att det finns många gula illrar här på ön.
Att illrar som går på torrfoder blir gula, skulle kunna bero på fiskingredienser, men kan även ha ärftliga orsaker, utan att vara skadligt. Har sett några vita tomtar, dom såg riktigt fräsiga ut! Vita med gul tomteteckning.

Busan brukar också vara lite gul i svansen. Det syns mest när hon "burrar upp den"… Brukar gå bort vid bad!

Exakt, därför undrade jag om hon hade badat svansen. hihi
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Det är inte alltid morotsfärgen försvinner vid bad. Ibland kan den gå bort om man badar en eller flera gånger, men ibland blir den kvar iaf.
Idag har vi pratat med veterinären. Hon trodde Tara va i brunst. Men vi sa att hon kastrerades när hon va 7 månader. Men det kunde tydligen bli så iallafall. Kan det stämma?
Jo, det skulle kunna vara möjligt. Det finns ju kastrerade honor (och hanar) som visar brunstbeteende ibland.

sofiemanne: Angel (pappan) brukar bli gulaktig i pälsen runt sommartiderna, det är inget fel på honom, men han älskar att ligga i solen bara. så jag tror inte det är något som är fel på tara då angel brukar bli gul/skitig på sommarna..:D
Den gula färgen som Tara har, har jag sett på många illrar. En del har haft den över hela kroppen, därför har vi Bruna, Vita och Gula illrar här på ön.
Inte har dom varit sjuka heller, så det finns säkert en naturlig förklaring till det.