Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 601 ggr
Lenore
0

Byte av sand

Vi har haft kristaller i illrarnas lådorna hela tiden men nu vill vi byta till vanlig sand. Köpte Ever Clean men odjuren grävde bara ur lådorna hela tiden. Det var bara Ludde som förstod att det inte var en sandlåda och gjorde sina behov där men Nintendo och Grumme bara fortsatte att gräva ur dem (trevligt med sand och bajs över både golv och illrar Skrikandes ). Hur gör vi för att byta eller är det omöjligt?

FerretCrow
0

Har du provat att blanda dessa två?

Lenore
0

Vet inte om det hade varit så bra att blanda kristaller och vanlig sand. Kristallerna ska ju suga upp fukten och sanden ska ju klumpa sig.

FerretCrow
0

#2 ja men Thyra hade dessa kristaller när hon kom och vägrade gå på sanden då blandade jag ut så pass att hon såg att det var lite sand i det då började hon gå och denna blandning hällde jag helt bort efter 2 dagar

Lenore
0

Okej. Hur mycket sand och kristaller hade du i blandningen?

FerretCrow
0

#4 ja jag hade inte alls mycket en och en halv centimeter i lådan och hälften av varje sort så att säga, detta var ju som sagt bara för att få henne att gå på det

Lenore
0

Okej. Får testa. Är bara så äckligt när dem börjar gräva ur lådan när där ligger bajs i. Bajsig sand både på illrar och golv. *blä*
Hoppas att dem fattar att det inte är någon sandlåda. Ska fixa en sån snart så dem har någonstans där det är okej för dem att gräva.

LiindaLarsson
0

när jag böt sand åt min iller från vanlig sand till kristal så lekte hon bara i det,,, men om man tar lite avföring från golvet eller från nått annat ställe och sätter det i den nya sanden så förstår dom att det är toalådor

FerretCrow
0

#6 jo det är ju inte mysigt direkt men prova det kan ju funka som det gjorde här.

#7 ja men tyvärr gräver ju hennes illrar även om det är bajs i lådan

Robinsnel
0

Provat träpellets?

Lenore
0

#7 Som det står i första inlägget "Det var bara Ludde som förstod att det inte var en sandlåda och gjorde sina behov där men Nintendo och Grumme bara fortsatte att gräva ur dem", så har jag redan gjort det men det funkade inte.

#8 Värt ett försök iaf!

Lenore
0

#9 Vill hellst inte ha det. Har hört att det ska lukta? Sen verkar det vara svårare att rensa lådan också. Vill gärna ha Ever Clean. Till katter är den megabra (dem har den hos mina svärföräldrar)så jag vill gärna ha den till illrarna.

LiindaLarsson
0

#8   #10  nu behöver inte vara dryga och fräsa försökte ju bara hjälpa till..:( hojja

Lenore
0

#12 Jag fräste inte. Jag citerade jag bara det du missade. Inget illa menat.

LiindaLarsson
0

spreja citron brevid  lådorna då?? det kan funka…fast det ska balndas med vatten.. men jag blandade lite toalett och vanlig  förr :(

Fruttisen
0

#11 Jag började med sand, men blev fanimej vansinnig efter en vecka! Det spelar ingen roll att man är städoman, är sandkorn ÖVERALLT ndå. Bytte till träpellets- mycket bra! Luktar minsann inget och är lätt att sopa tillbaka i lådan när nån enstaka ramlar ur. Mina bajsar/kissar alltid i samma hör, så är inga problem med att städa.

Lenore
0

#14 Funkar tyvärr inte det heller. Hade rengöringsmedel med lukt av citron som vi tog bort bajsen med men hon fortsatte att bajsa där. :(

#15 Samma problem med kristaller. Dem finns ÖVERALLT. Blir dock trött på dem för dem blir äckliga så snabbt. Sand vore perfekt.
Så pellets luktar inte något? Kanske bara jag som fått det för mig då. Funkar det inte att byta till sand så ska jag nog testa pellets! :)

FerretCrow
0

#12 jag har inte heller fräst eller vare dryg skrev bara att du nog missat att läsa det

LiindaLarsson
0

aj då det funbkar på min men du kanske har en riktig vilde du :)

Lenore
0

#18 Hon är grymt envis :P

Pandae
0

Vår ena iller gräver utav bara H**** ifall vi bara bytar sandsort, det bästa knepet vi gjorde en gång var att låta henne gräva och sen sopade vi aldrig i sanden igen (för de va nog de hon gillade att vi kom rusandes o sopa i sanden) så efter ett tag slutade hon (kan ju vara värt ett försök..även om de inte känns helt mysigt:/..)

Annars vet jag nog inget bra sätt:/

Lenore
0

#20 Ska testa att blanda först. Annars får vi se om dem kanske slutar att gräva efter ett tag. Ska försöka fixa ihop en låda som dem får gräva i då kanske dem slutar att gräva i toalådorna. :)

Pandae
0

#21 låter som en bra ide=D
hoppas att det kommer gå bra =)

ifall det är jobbigt med att ha sand på golvet så har ever clear en sandsort med större korn, då hamnar inte riktigt lika mycke utanför(vi använder den) tycker de är kanon =)

Lenore
0

#22 Okej tack för tipset! Ever Clean till katt är iaf megabra. Tror det funkar jättebra till iller också om vi nu får stopp på grävandet. :)

sarae
0

har själv varit helfrälst i ever clean..men sen efter mycket om och men och mycket tvivel testade jag pellets. å blev helfrälst! Det luktar verkligen ingenting! å man slipper sand på golvet. visst, det tar längre tid när man ska tömma dem ordentligt, men jag skaffade en furba låda och använder bara silen, när jag tömmer alla lådorna. Tar väl en 15 -20 min att tömma 8 lådor. Att rensa dem med spade varje dag går lika snabbt som med sand. Jag e djupt impad iaf ;) å mina blev dessutom mer pricksäkra på lådan efter det!

Lenore
0

#24 Läste lite på katter ifous och där verkade många skeptiska till pellets. Dem tyckte att det luktade. Vem ska man tro på? :P

sarae
0

#25 pellets funkar nog inte så bra för katt..deras urin luktar mkt mer, sen har ju katter behovet av att gräva ner avföringen, det har inte iller. Vet många illerägare som har katt, men de väljer pellets till illrarna å sand till katterna.

Lenore
0

#26 Hmm okej. Ska testa det om jag inte får rätt på deras grävande. :)

Faxlin
0

Jag tycker evercleen är överlägsen allt :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

UlrikaD
0

Jag kör pellets till illrarna och everclean till katterna. Pellets är klart bäst till illrarna, men till katterna funkar det inte för de kissar ju så mycket mer så allting blir spån på en kvart. Dessutom så är det svårare att gräva ner bajset i pelletsen. Något som ju illrarna struntar helt i.

skrollan
0

#29 hur delar du upp med lådor och mat till illrarna och katterna? här hemma äter katten lite av illrarnas mat ibland, lite godis för henne :) Men hon går inte på lådan, men har gjort. då delade dem.

UlrikaD
0

Jag har en avsats in till köket som bara katterna kommer över. Där har jag deras mat och sand. Med 8 illrar i huset tycker jag att katterna behöver en plats som bara är deras.Flört Men katterna tar sig ju ofta en smakbit av illrarnas mat men hoppar över när de ska gå på lådan för pellets är äckligt att gå på.

Mikaela_B
0

#27  Men när de gäller pellets till katter, vet du om det är någon speciel pellets som dom pratar om?? Finns ju ganska många olika varianter av pellets ute i butikerna och alla har olika användningsbarheter, den folk använder till illrar antar jag i många fall är den som smular sönder?? Om man har toalätter till dom som är anpassade för de då.

Annars är den traditionella "toalätt" pelletsen/ströt populärt till katter, vet ej varför, men den luktar skit mkt om man använder till katt. Därför har jag den till mina gnagar djur och Evere Clean till illrarna, men funderar på att byta till pellets, då jag är såååå less på all sand över hela golvet!

Och min stakars brun i badrummet klarar nog inte så mkt mer sand ner där, eftersom att ever clean har en tendens att bli sementliknande gegga som täpper igen avloppen :P Dock annars väldigt nöjd med ever clean!

www.blueberryhedgehogs.com

skrollan
0

hehe okej ;) vi har avsatt in till vardagsrummer istället eftersom golvet där inte klarar av groggies revirpölar :) Men det öppnas in dit när vi är hemma och ser till dem.

Mikaela_B
0

#33 mina älskar badrummet, dom är inte instängda, men de är stället där dom sover,äter, och gör sina behöv, INGEN annanstans i lägenheten passar :P så därför lider mitt stackars badrum extra pga kattsanden :P

www.blueberryhedgehogs.com

skrollan
0

#34 hehe, härligt ;) Här hemma stänger vi in till badrummet eftersom vi har nysatt klinker och kakel. men de fick vara inne där ett tag till det började lukta avlopp konstigt nog så att man höll på att spy.
Då hade de kraffsat bort "gägget" inte silikon, något mjukare som inte torkar som det runt toalett och handfattsröret ner i golvet. Fy f*n vad det luktade kan jag lova! shit :)

Dessutom så fort vi råkar ha öppet någon sekund, borstar tänderna eller något och glömmer dörren, så springer gorggie in och kissar ut en lite pöl, spelar ingen roll om han kissat precis innan på lådan! Sedan går han glatt därifrån. Dumma iller! suck.

Dem tycker om pappas toalett med värmegolv annars ;-)