kycklingen är serverad
haha söt ungarna! även här var det bara huvudet som dög att äta för stunden..så pippin åkte in i kylen igen efter att de hade lekt lite med den ;)

hej vad har du fått tag i hela små kycklingar?
alla som säljer reptil foder har billiga små kycklingar. schecka med morströms reptil foder, fuser006@hotmail.com. repti.net även bönder kan man fråga
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#5 du bor i kungälv va? Göteborgs zoologiska har! enda stället jag sett det på hittills i gbg
#5 som sarae sa så köper jag ifrån Göteborgs zoologiska. Dels för att jag jobbar där då :P
#7 haha hela kycklingen va borta tillslut så jag behövde inte frysa in den igen =) det var riktigt smaskens enligt Piff, men maja tyckte bara om huvudet och halsen :P hon vill bara ha mössen :P
Piff upptäckte benen på kycklingen och dom va ju bäst enligt han :P tog 2 sek sedan va dom borta :P haha
www.blueberryhedgehogs.com
#8 ska göra ett nytt försök här idag..men molle vill bara gömma den i vardagsummet..å jag e inte så het på tanken att få en huvudlös kyckling i min säng ;)
#8 haha :P mina släpar in den i badrummet *tack gode gud* där är de lätt att torka rent, dock så släppar dom in den i sitt tält *suck mer tvätt*

okidoki
då ska jag ta mig dit o köpa. skulle tro att monstret här hemma skulle gilla sånt.
#11 kom på fredag eller lördag ;) Då jobbar jag ;) brukar stå i kassan från 12-13 tiden och fram tills vi stänger :P

är du där nu på fredag? hur länge har ni öppet då isåfall? 
#13 Japps börjar jobba klockan 11 på fredan ;) Vi har öppet till klockan 18

Är det inet smart att stänga in dem i badrummet när de äter då? Så kan de kladda bäst de vill… :)
#15 precis! tycker att det funkar super bra i badrummet :P
#15 mina illrar får inte vara i badrummet. sen äter de inte på fasta tider, utan tar sig en köttbit när de känner för det

är det bra att ge dom döda möss och kycklingar!! om jAg köper en lite mus unge kan man ge den till sin iller ???
#18 visst kan man ge dom de, men det är inget komplett "foder" så det är inget man skall ge bara utan som "tillskott" med sin vanliga mat.

#18 och då köper du frysta och inte en levande;) Kycklingar och möss är BARF mat. Själv har man jagat i helgen så pojkvännen och hans brorsa fick varsin tjäder tupp så man har nu tjäder hjärtan, lever, magmuskler och snart fyra stycken rejäla "kycklingvingar";)

så man kan altså ge råttor och möss?? hur fungerar det? äter dom allt eller sparar dom magen osv? eller är det bara kladd?
är kanske makabert men levande? natuligast men hemskt.. någon som testat?
# 21 japps, möss kör jag med men har även givigt råtta. Mina äter upp hela. Men har märkt att de varierar mkt på iller till iller.
Jag har givigt levande faktiskt, dock lekte dom mest med de så föredrar fryst.

Jag skulle aldrig klara av att ge mina levande föda… Skulle få panik och tycka så synd om ex musen.. När min sambos mammas katt hade fångat en lite sork och hon lekte med den framför näsan på mig så var jag tvungen att "rädda" den >.<
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
#23 mjo, men ja kände så oxå när dom bara lekte, var lite brutaalt enligt mig.. Men annars har ja inga problem att ge levande, dock har jag ju haft mkt reptiler innan som fick levande så kan ju bero på de också…
man får faktikst inte enligt lag ge sina illrar levande föda. Men frysta möss etc ä kanon för dem. Ger man dem pinkisar eller daggamla kycklingar så räknas det inte som ett komplett mål (skelettet är för under utvcklat, så det innehåller för lite calcium etc). Men ger man vuxna möss, eller fuzzies hela så kan det räknas som ett fullgott mål mat. Alla vitaminer osv ingår. Super bra mat för en iller! de äter upp rubb och stubb

så om jag köper en liten mus ska ajg tina den eller ge den fryst??
#26 tina den i lite varmt vatten, då brukar de flesta illrar tycka den e godare. men det finns även dom som äter dem frysta ;)
#5 kan man frysa in dem igen om du inte äter upp det? :o

Ozzy vill inte äta musen, så hur lurar man i honom den?
#29 har du testat att doppa den i lite laxolja? jag penslade lite lite laxolja första gången som mina skulle få fryst och då gick det ner =)

han sprang och gömde den lite över allt men så fort han kände smaken så gjorde han en massa grimaser, han verkade inte tycka den var god iaf. testade även med ägg o vetegrodsolja men nix. får la testa o ge den andra fryst.
#31 haha okej :P vad massa olika saker vissa illrar gör då när dom får kött :P många springer och gömmer de över allt medans min kletar det längst väggarna :P

#25 den lagen gäller väl bara matnigng publikt?? eller gäller det bara iller?? nyfiken

#25 den lagen gäller väl bara matnigng publikt?? eller gäller det bara iller?? nyfiken
#34 nja jag vet faktikst inte hur det är, reptiler skall du tydligen få lov att ge levande till, men inte rovdjur. Har däremot inte läst lagen själv. Det finns andra här inne som har bättre koll på det
Det är för närvarande fullt tillåtet att ge levande på så vis att det inte finns nåt direkt förbud mot det. Däremot regleras HUR man får ge levande indirekt av andra djurskyddslagar. Det kan hända att det blir ändring vid årsskiftet gällande detta.
#25 och #35 tror du virrar ihop det med den norska lagstiftningen…där e de olagligt. Du är ofta snabb med påståenden om ditt o datt och det blir faktiskt ofta fel. Tycker du (och alla) ska tänka till en gång innan om ni verkligen är helt säkra och vet vad ni talar om innan ni skriver nåt med bestämdhet. Det sprids så mycket felaktigheter och missuppfattningar..
#36 Jag har bara lärt mig av vad andra här på forumet skrivit. Senast för några veckor sen var det en tråd uppe om just detta, där någon/några poängterade att det inte var tillåtet. Att folk väljer att tolka mina inlägg som absolut fakta får stå för dem. Det skrivs mycket felaktigt info både här och på andra ställen, och man bör läsa det mesta med en nypa salt, så även mina inlägg så klart! men tack för att du poängterade det och plockade ner mig från mina höga hästar!!
Intressant info förövrigt, kan du inte länka till lagarna som reglerar detta? Alltid intressant att lära sig mer, själv har jag ju som #35 säger inte läst dem själv.
#36 som sagt så står det INGENSTANS i lagen att man INTE får utfodra levande, och av den anledningen är det lagligt. I övrigt står det en hel del om hur djur, både generellt och spesifikt, ska behandlas i de olika djurskyddslagarna och föreskrifterna. Dessa (är en del) hittar du som du nog vet på Jordbruksverkets hemsida. Ett tips är att kontakta Bygert om du undrar över lagtexter. Han är välkänd djurprofil och läser juridik å ställer alltid upp och svarar på juridiksa spörsmål. Du hittar honom på diverse djursajer som zoonen repti.net osv. På zoonen skrev han förresten rätt nyligen tror jag om just de här med levande foder. Han har skrivit om de lite här å var. (kan tyvärr inte få länkar att funka) http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=1353190&p=0

#38: Jag gjorde om den till en länk åt dig. Om du trycker enter direkt efter länken så blir den till en klickbar länk.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars