Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 361 ggr
joel_93
0

skaffa iller

funderar på Att skaffa iller, har läst en del om dom men vill ha lite svar från personer som har iller. skulle vilja ha lite tipps på hur man sköter en iller så bra som möjligt och hur mycket den brukar kosta (ca) i månaden, vet att det kan ju bli lite extra med kastrering m.m men om man tänker i genomsnitt. hur mycket tid brukar en iller kräva, man vill ju kunna vara med någon kompis utan att illern blir sur.

(är ny här, om jag har startat en ny tråd så har jag lyckts:D)

Aelsklinn
0

Illrar kräver ju sin tid. Vi brukar märka ganska snabbt att de blir oharmoniska om de blir lämnade ensamma för mycket eller får för lite promenader. Så en daglig promenad är verkligen att rekomendera (behöver ju inta vara flera timmar, men kanske en halvtimme). En rejäl lekstund om dagen brukar de flesta illrar behöva, särskilt valpar behöver mycket lek och bus med sin människa. Då sover de gott sedan om du t.ex. vill gå hemifrån på kvällen.

De kostnader som är för en iller per månad är försäkringen; ca 50 kr i månaden, och maten; väldigt individuellt hur mycket illern äter och om man ger torrfoder eller kött. Ett tips är att köpa en stor säck (7 eller 10 kg) högkvalitativt illerfoder (Vitaline eller Totally Ferret) med en gång. Då blir det ju en större engångssumma, kanske 500 kr. Men detta räcker LÄÄÄÄÄNGE och det blir billigare i längden än att köpa små påsar. Sedan köper de flesta illerägare godis till sina illrar och kanske någon form av vitamintillskott och laxermedel.

Kattsand eller pellets är något som är en månadskostnad för de flesta illerägare. Vi använder sand till våra (Everclean, som är dyr men dryg) och vi betalar ca 150 kr i månaden för sand. Pellets är billigare, men det är inte alla illrar som går på det. Du får prova dig fram med din iller vad han/hon föredrar.

Andra bra grejer att ha är; sele med litet flexikoppel, stadiga matskålar, första hjälpenkit (finns någon artikel här på forumet om det tror jag, leta!), filtar, leksaker (som illern INTE kan tugga sönder), flera bajslådor, transportbur, klosax. 

De flesta grejer till iller är engångskostnader eller sådant man betalar för mer sällan (vaccinering, nya selar, matskålar osv.). Man jag skulle tro att en summa man lätt kan komma upp i är 500 kr per månad och iller. Om inte mer.

Vad det gäller skötseln av iller är det bra att ge mycket stimuland när illern är vaken, annars är det lätt hänt att de hittar på bus som kan vara farliga för dem. men om man har illersäkrat ordentligt blir risken mindre.

Illrar behöver få klorna klippta, ca varannan vecka, men det är också individuellt. och om man är ute mycket så slits ju klorna ner mer. Bada sin iller kan man göra, men inte för ofta! då kan de blir uttorkade och huden reagerar med att producera mer hudfett vilket gör att de får obalans i pälsen och kan börja lukta mera. Använd parfymfri och hudvänlig tvål när du badar din iller. Som en del av den dagliga skötseln av illern tycker jag det är bra att känna igenom sin illers kropp. Då kan man upptäcka hudtumörer eller knölar. Man kan också kolla så att inte analkörtlarna är svullna och titta i munnen för att se om alla tänder är hela och även titta efter tandsten (man kan skrapa loss tandstenen själv eller be veterinären).

Faxlin
0

#1: Tycker det var mycket bra svar du gav där.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars