Gotlands/farmarblod
För 1-2 år sedan så var det så nytt och bra med gotlandsblod och farmarblod för det var linjer som inte var sönder avlade på. Visst var det så?
Men hur har det gått för dem som tog illrar därifrån och valde att avla? hur många av dessa togs ur avel pga sunda skäl, och hur många valde att avla ändå?

Har hört talas om det men visste inte att dom kom från farmarblod.
finns inga farmare på Gotland enligt mitt tycke men jaktillrar eller ike arbetande "jakt"illrar…men de där farmaruttrycket tolkas olika av många…de stammar som det köptes upp mest ifrån var två "olika" som i slutändan var samma "skrot och korn". kan bara prata för mig själv gällande hur aveln gick med dem, Min egna Gotländska linje la jag ner efter andra året. Anledningarna var många. vet ännu att det avlas på illrar ifrån denna uppfödare som min hona kom ifrån i sverige(och att avelsillrar sålts både till norge o finland, hur vidare de ännu är aktuella eller ej vet jag inte).
jag tror att de linjer de flesta tog sina avelsdjur var samma linje i grund o botten, eller iaf släkt på en höger eller vänster(även om de har hyfsad koll beroende på uppfödare). jag tycker hysterin över Gotlandsillrarna var för stor och me tanke på den korta genbanken vi har i sverige så var det inte klokt med "Gotlandstränden". En anledning till varför jag valde bort den. Har även fått erfara i mitt sök av hane att Gotlandsgener finns hit o dit numera även om det är utblandat och de känns som att det är så man tapppar kontrollen för alla uppfödare inte begränsar sin avel eller ser till så att valpköparna lånar ut sina avkommor vettigt…Dok ser jag tränden återkomma denna gång också med "farmarillrar" men ist tisslas det lite mer och inte lika öppet som när Gotlänningarna välkomnades i avel som nytt o bra…Mina tankar och tycken som jag upplevt, upplever det hela!

#2 Okej, då vet ja.
Jag tog Estrella från Gotland för snart fyra år sedan. Första året vi parade henne så gick Estrella tom. Andra året blev hon förlöst med kejsarsnitt (två foster) och fick sedan "vila" till 2007. 2007 provade vi igen att para henne med samma resultat som 2006. Efter diskussion med veterinären togs beslutet att kastrera henne. Rent teoretiskt sett hade vi kunnat testa en gång till men rent moraliskt så vore det fel mot henne. Så därför blev hon kastrerad. Om jag har förstått det hela rätt så fick hon inte igång sina värkar som hon borde. Till saken hör också att Estrella inte är så stor och även detta kan inverka på hennes graviditet.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.