jag vet inte riktigt men jag tror att det är för mycket socker i russin.
#0 Man bör undvika sådant som innehåller socker, speciellt om man utfodrar med torrfoder (innehåller sockersträngar), eftersom illerns kropp inte är skapt för att hantera socker.
Men, är man försiktig med hur ofta och hur mycket socker dom får i sig, så kan dom få ha lite gottis kvar. De flesta av oss, har väl något som vi tycker är gott och stoppar i oss, även om det är onyttigt *L*
För min egen del har jag slutat ge mina illrar russin eller annat som illehåller socker. Dom får lite olja i samband med kloklippning och vägning som gotta.

Russin hör inte till de nyttiga i godisväg och det rekomenderas att man låter bli att ge dem det. Men det är klart, ger man ett russin i månaden så lär de inte dö av det. Men det finns bättre godis att ge dem.
Mvh ÅSa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Här är ett recept på Illerchips:
1. Önskad mängd fryst kycklingfilé eller annat magert kött, tinas precis så mycket att man kan skära jättetunna skivor.
2. Lägg skivorna på en plåt med bakplåtspapper och torka skivorna i ugn på 50 grader.
Lägg något t.ex. träslev eller en ihopvikt kökshandduk, mellan spisen och ugnsluckan, så att fukten ventileras ut när köttet torkar. Torkningen kan ta rätt lång tid.

#4: Det lät riktigt smaskigt för illrar. Men har du någon aning om hur lång tid ca man ska torka dem? Hur kollar man så de är färdiga så man inte får chips som ruttnar sedan.
Hur länge håller de sedan?
På vilken höjd i ugnen ska man sätta plåten på?
Audiatur et altera pars
#5 Dom ska vara genomtorra, bitarna ska inte kännas mjuka någonstans. Hållbarheten har jag ingen aning om ännu :-)
Tiden beror på hur tunna man lyckats få skivorna.
Jag körde tre plåtar på en gång i en vanlig ugn. Har man tillgång till varmluftsugn, förkortas troligen torktiden.

#6: haha, okej, bara att testa för glatta livet alltså :-)
Audiatur et altera pars

#7 testa när jag och mojje är där.. då slipper du oroa dig för hållbarhet…

#8: haha, ja vi kanske ska testa det ihop. Se hur det går om man har två hundnosar som hjälper en :-)
Audiatur et altera pars
För att återknyga till den första frågan så har jag hört att russin kan innehålla mögelsporer som är skadliga för njurarna, men precis som det sagt så dör de inte av något enstaka russin ibland…