Valpar
Tänkte höra mig för lite här inne på iller iFokus om det finns några som kan tänka sig att ta hand om valp/ar som det är vildiller i. Fick nämligen ett samtal från en av mina valpköpare från förra året, deras tik hade rymt, och med all säkerhet blivit parad med en vild iller. Hon fick 6 valpar som föddes för ett par dagar sedan, vet ännu inte hur dom är fördelade. Hade själv tänkt ta en hane. Hör av er till mig om ni kan tänka er att ta hand om ett litet knyte. Aslan på fotot är halv vildiller, och jag har inte haft en iller som han.

Jag kan tänka mig en hona. Fast nackdelen är att jag inte får köpa fler illrar för gubben. Så det beror på om de släpper den "fore free".
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Har ingen aning om hur hon kommer att göra, men jag har lovat att hjälpa henne med uppfostran då jag har vana från valp med vildiller pappa. Hade ju Aslan, och jag ser fram emot att få en ny halv vildiller. Älskar dom bara, för får man rätt på dom, så är dom bara så tjusiga. Kramisar från oss alla.
Hoppas att ni hittar några som vill ta hand om dem här valparna. =) Man önskar man kunde ta hand om alla illrar. Men tyvärr så går det inte. =(
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Nä, och valpar med vildiller påbrå kan bara gå till dom som verkligen kan iller, inte för att inte du kan iller, men jag tror att du vet vad jag menar. Man sätter ju inte en hos en som inte har haft iller tidigare om du förstår. Av erfarenhet vet jag att dom kräver lite mer än en tamillervalp, hade Aslan som tyvärr dog i cancer förra våren ca 4½ år gammal.
Just nu har jag planer på en valp från ett annat håll. har som sagt redan 3 st underbara illrar. Varav en var ett riktigt bitmonster som liten.
Men jag förstår vad du menar. Jag skulle aldrig som första iller ha tagit en sån valp. Utan våran första valp var väldigt snäll och vi blev förvånad över hur lätt det var. Nummer 2 var desto värre och heter Benjamin. =)
Jag skulle gjärna ta hand om dom men jag vet vad min sambo skulle säga men jag har funerat på att köpa en illrvalp men det går inte efter som bilen ska in på plåtvärkstan snart och det blir dyrt.

Jag kan tänka mig att ta hand om en. Vet att Malolo har vildiler i sig, men långt bak.

hade gärna gjort det men tyvärr kan jag inte ta en halvt vildillervalp jag har familj och ej den vanan som krävs för att ta sej an en vilding, missförstå mej rätt nu :-)
Helt OK nisse, jag vet vad du menar. Jag kommer att vara mycket nogrann när dom ska placeras. Det kommer att ställas massvis av frågor till dom som inte har iller sedan tidigare, eller kanske har erfarenhet av iller med vilt i. Dom kräver lite extra av sina nya hussar och mattar, det kan jag lova.

Jag är mycket intresserad. Vill gärna ha en hane men könet har egentligen ingen betydelse. Till vem ska man höra av sig om man är intresserad? Hur är mamman i beteendet? Lugn och snäll eller vild av sig?
Alla som är intresserade ska höra av sig till mig. Maila mig så sätter jag upp intresserade på en lista. Valparna kommer inte att lämnas förren dom är minst 12 veckor gammla. Dom behöver denna tiden för att bli så tama och bitfria som möjligt innan dom ska till nya hem. Vad ägaren har tänkt sig för pris, vet jag inte än, men det blir minst 1500:-. Alla som är intresserade kan skriva för och efternamn samt adress inkl postadress och tele nr till min mail trollvalpen@hotmail.com , så kontaktar jag er vad det lider.
Trollet

Jag har mailat :D
Puttar upp den här.
#4: Valpar med vildiller påbrå kan bara gå till dom som verkligen kan iller, inte för att inte du kan iller, men jag tror att du vet vad jag menar.
Jag är inte riktigt med hur du menar där. Du får jättegärna förklara så att du kan hitta dem bästa illerägarna till dem valparna!! 
Själv hade vi 4 st valpar här hemma i somras som mest. Och då var det livat. Och en av valparna som bodde här var riktigt vild av sig. Hehehe. Men vi fick honom bättre. =) Sen åkte han hem till sin matte och blev genast sämre och omplacerades tyvärr.
Kan tänka mig en om man får önska sig en Albino hona …
Det e ju min favo så det får nog bli en sådan då polarn har en å hennes e stört skön …
Hoppas vi ses på träffen i Gbg
Kram Micke/Spindeln

Och en av valparna som bodde här var riktigt vild av sig. Hehehe. Men vi fick honom bättre. =) Sen åkte han hem till sin matte och blev genast sämre och omplacerades tyvärr.
Baghera hamnade hos mig. första veckorna va han helt underbar men sen började "problemen" han bet min kompis kraftigt i handen och jag trodde det bara va en engångsgrej då han stressades av hunden (trodde jag) sen bet han mitt ex ganska hårt, han hängde sig i min hals en kväll då fick jag panik, några dagar efter jul högg han sig fast i min kompis igen bet sönder båda händerna så min kompis fick vara sjukskriven i 10 dagar för han tappade känseln i vissa fingrar. i februari högg han sig fast i min tumme och satt där i över 45 min han vägrade släppa, klockan va ca 2 på natten och jag ringde madde så hon skulle kunna lugna ned mig hon hade jätte hög feber men erbjöd sig att komma in till örebro ca 4 mil tillslut tröttade Baghera och släppte min tumme va alldeles blå och det blödde kraftigt, dagen efter åkte jag in till doktorn och fick pencillin och dem la om tummen han hade bitit sig igenom nagel åh vilken smärta!! sen den dagen va Baghera inte sig själv och han fick somna in hos vetrinären. han bet mig för över 3 månader sedan och jag har blå nagel fortfarande. jag kommer nog aldrig igen skaffa mig en iller som jag inte vet så mycket om och som nog har vildiller i sig.
#16: Måste bara tillägga att du Tog honom som en omplacering. Och du fick höra att han inte bet eller gjorde något sånt. Vilket han visst gjorde. Han bet inte oss mer än 2 gånger på 1 månads tid. Medans så fort han kom hem till ägaren så började det direkt. Sen omplacerades han till Malena som då fick höra att han var en jättesnäll iller. Hade jag lärt känna malena 2 veckor tidigare hade du aldrig behövt ta hem honom för då hade jag sagt nej till den omplaceringen.
Det är det negativa tycker jag i att ta en omplacering. Du vet aldrig vad du får. Hur mycket en ägare innan säger så kanske det inte stämmer.

# 17 jag ångrar inte att jag tog Baghera, han va en underbar kille som tillhörde våran familj, ångrar att jag inte kunde göra mer för honom med min envishet hade jag junnat göra det men kände att det inte va rätt mot honom!!
Madde, en vildillermix är mycket mer än en "vanlig" tamiller. Dom har mycket mer temperament än en tamiller. Aslan för exempel var väldigt tillbakadragen när det gällde att träffa ny människor. Och han bet oftast först innan han så att säga hade tagit reda på om den människan var snäll, och inte tog för hårt i honom. Och jag kan lova dig att han bet minsann inte så nätt hellre, det var oftast in till benet när han bet. Först vid ca 2 års ålder fick jag något så där rätt på honom, men var han osäker på en person, så bet han alltid först. Därför hade jag sällan honom med någonstanns där han kunde bita pga att han t.ex blev rädd. Hoppas du blev klokare.
Svar till Spindlen://
Det lär inte finnas någon albino i denna kull. Mamman är en mörkbrun tik med tomte påbrå (samma som min Aslans mamma var, och i hans kull blev det 6 överlevade mörkbruna/svarta valpar), så jag kan nog garantera att det inte kommer att finnas någon albino i denna kullen.
Ok men va bra då är jag med. Men det påminner väldigt mycket om baghera just det där med bitandet. In till benet och det.
Men då vet jag och alla andra lite mer.
Att det krävs lite extra. Inte alla är beredda och lägga ner den tiden på en iller. Men som sagt för egen del så vill jag ha 1 valp till och den ska vara från Klarsferrets. =)
Jag hoppas att dessa valpar beläggs med avelsförbud. Detta pga att det inte går att med säkerhet säga att honan blivit parad med en äkta vildiller.
Den här tiden på året, är det inte helt ovanligt att folk släpper ut sina illerkillar som stinker, alla hamnar ju inte på Blocket, det finns även tidigare utsläppta tamillrar som överlevt. Vilket innebär att honan kan ha parat sig med en släppt tamiller, vars bakgrund och arvsanlag redan finns bland våra tamillrar.
Mvh Ammi

Jag instämmer med vad Ammi säger i tråden #21 hoppas verkligen att dom har ett kontrakt med avels förbud.
Var och tittade på valparna idag, och jag kan nog garantera att Galadriel har blivit parad med en äkta vildillerhane. Valparna (3 hanar och 3 tikar) är redan (dom blir 1 vecka imorgon) mycket mörka och har mer eller mindre svarta nosar. Dom var betydligt mörkare än vad mina bruna valpar var förra året, därför kan jag nog garantera att det är vilt i dom. Foto kommer att komma upp så snart som ägaren till Galadriel skickar dom till mig.

#23 Nyfiket frågat.. är Galadriel din uppfödning? Hade själv en valpkull som döptes efter sagan om ringen, och där var det med en Galadriel… så jag blev nyfiken :)
Hejsan! Varifrån kommer Galadriel? Nämligen så att jag har en iller, vars mamma heter Galadriel o nu undrar jag om det är samma iller? Då var det Ammi som hade henne, efter att ha omhändertaigt henne då hon inte mådde alltför bra under sin dräktighet hos sin "dåvarande" ägare… Ammi bodde då i Sollefteå..
Tacksam för svar om "mamma"! // Chade med matte Paulina
Paulina
Jag kan tänka mig att ta en hane
om det finns nån kvar

#21: Oerhört bra tanke du har där Ammi. Något jag i mitt förvirrade tillstånd inte alls tänkte på. Håller med om att ett avelsförbud vore det enda rätta. Men det är ju upp till varje uppfödare hur hård man är.
Audiatur et altera pars
Galadriel kommer från min uppfödning Trollvalpens. Det därför som ägaren ringde upp mig för att får hjälp med att placera dessa valpar. Som jag har skrivit tidigare, så skriv ett mail till mig med namn (både för och efternamn) och hela adressen inkl postnummer och liknade. Jag kommer sen att kolla igenom dessa och se vilka som kan vara lämpliga att ha dessa lite "anorlunda" djur. Ni får gärna berätta lite om er själv och er erfarenhet av att ha t.ex bitiga illrar, för även om dessa valpar inte lämnas ut förren tidigast vid 14 veckor, så lär dom nog ändå inte vara 100% bitfria. Men jag hoppas att dom har ärvt sin mammas lynne, för hon är en jätte snäll iller. Skriv till min mail: trollvalpen@hotmail.com så att jag sen kan gå igenom dom som svara och uppger för-efternamn samt adress och postadress. Skicka gärna tele eller mob. nr så att jag kan ev ringa er.
Trollet
Hej, jag har inte läst alla trådar i diskussionen, men är de som "vanliga", eller med temperamentsfulla? Skulle kunna tänka mej ta en hona, men skulle gärna vilja veta lite mer om dem.

De är garanterat mer tempramentsfulla. De kommer kräva en helt annan uppfostran än en "vanlig" tamiller gör.
Audiatur et altera pars
Jo, det stämmer nog. Uppfostran på en mix är anorlunda, kommer dels att göra samma som jag gör med mina egna valpar. Men sammtidigt så kommer jag att hålla hårt på att det ska vara 100 bitfritt. När jag fick Aslan vid ca 6½ -7 veckas ålder, så var han mycket lite hanterad, och var bitig till tusen. Var och tittade till dom små liven igår igen, dom är nu ca 2½ vecka, och jag kan garantera att dom blir näst intill svarta. Dom var iallafall mycket mörkare än vad Aslan var i samma ålder, och jag tyckte att han var mörk. Änså länge så är valparna lugna och fina, och har inte börjat att test bitas än. Men det lär komma inom några dagar till en vecka eller så, Aslan och hans syskon började testbitas vid ca 3-3½ veckas ålder. Så jag tror att dessa blir minst lika tidiga.
På fotot ser ni Aslans syster Artemis, tror att hon heter Sammet i stamtavlan har inte den här just nu, så jag kan inte säga till 100 att det är rätt. Men jag tror att Veronica vet vad det var hon hette.

Artemis hette Sammet i stamtavlan. ;-)
Audiatur et altera pars
Mangafreak, Galadriel du menar är nog en annan tik, för Trollvalpens Galadriel valpar är hennes första kull trots att hon snart är 2 år. Konstigt nog så löpte hon inte alls förra året när hon blev 1 år. Ägarna höll koll på henne, men såg aldrig att vulvan svullnade upp. Det är mycket möjligt att hon börjde löpa sent. men att det sen blev kallt, så hon gick ur själv. Det är så att Galadriel bor i en stor (ca 5-6m2) utebur när ägarna jobbar eller när dom kör bort några timmar. Annars är hon inne i huset med dom på kvällarna och nätter.

jag kan gärna tänka mig ta en iller till. kön spelar ingen roll. mvh sandra

Sitter nesten og vurderer en valp selv… Spesielt hvis Arinya ikke er drektig. Men får se om ultralyden hennes bringer noe positivt først eller ikke. Men det er fristende… Veldig fristende… 
Tack Åsa för att du håller reda på namnen, när jag var nere och åt middag, så kollade jag Aslans stamtavla, och det stämmer att Artemis hette Sammet i stamtavlan. Hon var den som var mest lik Aslan i ansiktet, det ända jag inte kommer ihåg är om Artemis hade tillstymmelse till haklapp som Aslan hade. Om jag minns rätt så var där bara 2 valpar som hade vitt på halsen, den ena var som sagt Aslan. Och jag är nästan 100 på att den andra var en tik, men där var ju 3 tikar Sammet, Siden och Satina, Killarna hette Snuff (Aslan) Spiff och Sid.
På fotot ser man hans vita fläck på halsen

Artemis hade inte den svarta fläcken vad jag kan minnas i alla fall. ;_)
Audiatur et altera pars