Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 236 ggr
[HannahoHenrik]
0

Vaccinations spruta

Havanna ska få sin sista (valp) vaccinations spruta idag. Är det nåt man bör tänka på innan o efter som ska göras?

Faxlin
0

Stanna hos veterinären ca 30-45 minuter efteråt. Det finns illrar som blir sjuk efter sprutan och händer det är det brottom. Därför bäst att stanna kvar ett tag. Detta kan alltså hända även när illern fått sprutor utan problem vid tidigare tillfällen så man kan aldrig veta om det hönder denna gång tyvärr.

Bortsett från det så är det som vanligt, inget speciellt att tanka på.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[HannahoHenrik]
0

Okej men om den skulle bli sjuk hur märks det? alltså blir den hängigare av sprutan normalt sett? Eftersom Havanna är enomplacerings iller så har jag aldrig varit med när hon fått sprutor tidigare

Faxlin
0

Illern reagerar inte på vacinations sprutan annars nämligen.
Så du märker tydligt om illern blir slö och dålig. Det är ännu en fördel med att vara kvar hos veterinären. De kan hjälpa dig att se att allt är okej. ;-)

Audiatur et altera pars

[HannahoHenrik]
0

Okej men det ska jag göra, får hoppas att de inte kör iväg mig bara =). Tack för hjälpen Åsa

Faxlin
0

Det är bara att vägra att gå. Eller så sätter du dig utanför i en halvtimme. hihi
De kan tycka att vi illerägare är lite överambitiösa ibland då många veterinärer inte inser vad snabbt det går för en iller till skilnad för en hund eller katt.

Audiatur et altera pars

[HannahoHenrik]
0

vägra att gå? hehe nä det är jag för mesig för jag ska dit själv min sambo jobbar så det är jag som får ta hand om vaccinationen. Jag får köra på alternativ B att vänta utanför. Om så skulle bli fallet att de skulle säga nåt.

Faxlin
0

haha, synd att du inte bor i Gävle trakten då hade jag följt med dig och vägrat gå med dig.
Men kör på alternativ B i sådana fall du. ;-) Hoppas ni har finväder, då kan det kanske till och med vara skönare att vara ute.

Audiatur et altera pars

[HannahoHenrik]
0

Nu är vi hemma igen o det har gått kalas bra. Havanna verkar pigg o glad fast det inte var så kul att få sprutan stackarn skrek till o släppte ut den där doften. Men huvesaken att hon mår bra nu. Tack igen Åsa för all hjälp

Faxlin
0

Det var så lite så. Skönt att allt gick bra. Även om det oftast brukar gå bra. ;-)

Audiatur et altera pars