Mask hos iller
Är det någon som har haft mask hos sin iller?
Där jag bor finns det 2 katter samt 3 kattungar som har mask. Långa vita runda maskar. De är utekatter men är i groventrén oxå nu när kattungarna är födda. Eftersom jag är allergisk är jag inte runt dem så mycket men jag går ju in och ut genom groventrén. Nu är de avmaskade.
Jag undrar vilken sorts mask av denna typ som är vanligast hos katt? Samt hur den smittas? Jag har sökt på nätet men hittar inga ordentliga svar.
Sara
Hej! Åsa har skrivit en artikel om mask hos iller, Avmaskning av iller kanske kan vara till hjälp.
Mvh ammi

Jag läser till receptarie och då har vi haft föreläsning om djur och de vanligaste sjukdomarna.
Det finns två olika typer av mask som oftast drabbar katter. Det är: bandmask- är som små riskorn som sitter i pälsen vid ändtarmen.
Spolmask- ser ut som lång spagetti. Kan variera i längd, från 1 cm till 10 cm.
Vi fick lära oss att mask hos djur är artspecifikt och kan inte smitta mellan katt och iller. Men jag tror inte att det stämmer. Eftersom katter kan i sällsynta fall smitta människor. Varför ska de inte då kunna smitta illrar? Åsa´s illrar har ju drabbats av mask.
Däremot tror jag att mask ofta inte trivs hos illrar pga illrarnas snabba tarmsystem. Men det är min åsikt.
De olika masksorterna smittar genom att man via munnen får i sig äggen. (uräckligt) Det är därför som ungar så lätt får mask eftersom deras handhygien inte är den bästa och allt ska stoppas i munnen. Viss bandmask kan även tränga igenom huden har jag för mig.
Tackar!
Eftersom mina illrar har stronghold på sig nu så såg jag att de även är skyddade mot vissa maskar. Phu!
Sara