Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 543 ggr
Qviq
0

Tänder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Innan jag fick göran så av någon anledning så gick en del av hans övertand av. Typ bara några mm. Kan detta bli några problem för honom? Bilden var av sådan dålig kvalitet så jag ritade lite streck för att man skulle se lite tydligare skillnaden….

"Chaos is a friend of mine."

JossanH
0

många illrar har avslagana toppar av hörntänderna. det brukar inte vara någon fara och gör inte ont på illern så länge det bara är toppen som är av. Går den av längre ned så bör du söka upp veterinär då det kan göra ont på illern. Men som sagt- toppen är vanligt att den går av lite när de tex tuggar på gallret till transportburen eller springer in i något när dom busar :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Xannadu
0

Håll kåll så att inte tanden blir aldeles för missfärgad och att tandköttet inte ser irriterat ut.

smurfb
0

När tanden blir missfärgad så betyder det oftast att den är död. Albin hade så och det var enligt veterinären inget att göra åt.  Iillertänder sitter så högt upp i skallen att det går inte att dra ut.

fnyk
0

#3 Konstigt… min iller har fått dra ut tre tänder..varav en främre hörntand..o det var inga problem. Alla va på en o samma sida så det var lite kämpigt att äta torrfoder.. Efter att jag bytte till minkfoder har han blivit stor o fin igen :)

smurfb
0

#4, ja det var underligt.. pratar vi om huggtänderna nu? För både roslagstull (dit vi gick förut) och väsby har sagt att man inte ska dra ur tänder pga infektionsrisken (genom att de sitter så högt).

TottsiGirl
0

Har oxå hör om illrar där man dragit framtänderna så omöjligt tror jag så inte de e ..

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

sarae
0

man kandra ut "huggtänder på illrar" men alla har rätt. rötterna går otroligt långt på de tänderna så man brukar inte rekommendera att man drar dem om det inte e absolut nödvändigt, eftersom de så lätt kan bli infekterat, just pga de djupa "hål" tänderna lämnar efter sig.