Illereliten...
Det kommer ju upp lite här och var att det finns en "elit" som man inte får säga emot eller tycka annorlunda än.
Min stora fråga är vilka är dessa?? Eller är det bara ett sätt att slippa konfrontera de personer man ogillar?
Ja, jag är oxå mycket nyfiken på vilka detta rör sig om, eftersom detta uttryck har varit på tapeten många gånger det senaste året. Någon som har lust att förtydliga?
Nja illereliten i mina ögon består av människor som t.ex har fött upp illrar, har varit med i en illerförening och anordnat saker inom den. Och man får ju tycka anorlunda än dessa personer, men oftast när de säger något så har de ju faktiskt rätt. Men alla kan ha fel, även dessa personer.
Jag hoppas verkligen inte att någon tar illa upp men i mina ögon är illereliten: ÅsaF, Madde & Sarae. Orsak, de kan mkt mer om illrar än jag, de har stort ansvar på iller.ifokus och ja de har helt enkelt mer erfarenhet av illrar än vad jag själv har. Så påvisar de att jag har skrivit fel om en viss sak så har de ju troligtvis rätt, iaf i de flesta fallen :) som sagt jag hoppas inte att ngn tar illa upp.
haha ojdå! ;) själv räknar jag dock mig själv verkligen inte till nån elit! har på tok för lite kunskap och erfarenhet för att ens komma i närheten. Men visst, jag försöker lära mig något nytt varje dag ;)

#2 Det du säger visar ju på någonting positivt.
I de flesta trådar där "eliten" näms så är det alltid någonting negativt. Att dessa människor skulle trycka ner andraa.
Tror inte du får reda på vilken "illereliten" är i en tråd.
För det första är det olagligt att skriva namn och för det andra vill inte folk stöta sig med andra.
Skulle dessutom inte vilja kalla dem "elit" utan bessewissers och det skiljer sig nog från människa till människa vem som är bessewisser.
Sara
Jag är helt klart inne på att det finns en grupp människor i illervärlden som man inte ska säga emot. Däremot ser jag ingen orsak att berätta vilka det är, det kan ju inte spela någon roll för någon annan?
#0 Jag har med undrat vilken elit det egentligen rör sig om. Har själv hört om den sk Eliten sen flera år tillbaka… tror dock inte det handlar om samma poersoner som det gällde då..
Jag tror mycket på att man helt enkelt vill slippa konfrontationer.. Och ja, Eliten har en extremt negativ klang.
Ärligt talat så vill jag knappast elit-klassa någon.. Att klassas till eliten måste innebära (om man tex ser till sport och idrott) att dessa personer är bäst i sverige (världen) på illrar och att de mer eller mindre kan allt som går att kunna om dessa.. Okej, jag tycker det finns en person som är sjukt grym på allt vad illrar heter men skulle ändå inte sätta någon elit-stämpel på denne.
Tycker det låter så fånigt… Lite som att så fort någon gör en ansträngning eller informerar så kallas det "hysteri", "häxjakt" eller "kampanj mot..". Jisses…
Sajtvärd på Iller.ifokus
#6 ja det är en sak, men ska dessa grupperas in i en grupp då och kallas för elit? nja… det tycker inte jag… :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

#6 tyvärr håller jag med dig där=(

#5 Om du tycker att vissa är besserwisser, säger du det då till dem personligen?
#6 Klart att alla får säga precis vad de vill. Men man får alltid räkna med att det blir diskussion när man skriver på ett forum.

Jag har mina aningar ;)
golf.ifokus.se
Jag myntade det uttrycket i ett tjaffs under illersveriges forums tid ;)
iller eliten är en negativ klang som egentligen handlar om besserwism ;)
#12 haha så det e du som e upphovsmannen till detta? ja, för mig har det oxå en negativ klang.
# 10 Nej, det kan jag inte säga att jag gör eftersom det är en tolkningsfråga från människa till människa men jag säger definitivt emot dem när jag anser att de har fel.
Jag springer heller inte runt och beklagar mig för andra att jag tycker dessa människor är besserwissers utan det är min personliga åsikt och erfarenhet av att diskutera med dem.
Sara

#2: Med det sättet att tolka eliten var lite annorlunda emot det sätt som det skrivs om här inne i vanliga fall. Då är Eliten något negativt och ja med en klang på nedtryckande personer.
Och jag tackar så för dina fina ord även om jag inte ser mig att höra till eliten varken när det gäller ditt positiva sätt att se på ordet eller det negativa.
Jag har sagt åt mina Medarbetare att skjuta mig den dag jag säger att jag är fulllärd på illrar, för då har jag fått en knäpp. Full lärd blir man aldrig, men man kan söka efter information aktivt genom att maila olika genetiker och olika andra personligheter utomlands. Ja det mesta kunnandet finns tyvärr utomlands. Och för att lära får man vara pestiga, men de flesta svarar även en frågvis pest som mig :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#8 Nej, elit skulle jag inte kalla dem (snarare tvärtom). Men så antar jag ju att det som avsågs med "elit" inte var det som ordet egentligen betyder.
#10 Diskussion är en sak. Ogrundad "fakta" och onödiga mothugg är en annan sak. Så nej, jag kan inte anse att man på ett forum (vilket som helst) "får" säga vad man vill.
De som anser att man fritt får säga vad man tycker har ofta samma åsikter som den s.k "eliten" (eller är en del av den) och slipper därför känna av detta. Det behöver absolut inte vara något negativt att tycka som "dem", men det blir ju ett skydd, eller vad man ska säga.
Och nu menar jag inte att du är "en av dem" eller ens tycker som "dem". Som sagt, vilka "de" är (för mig) håller jag för mig själv.

Besserwisser eller kunnig och frustrerad? Hur många är det inte som väljer att ta saker negativt hela tiden. De som verkligen bara vill ha råd från vissa och gör allt personligt. I mina ögon har de duktigaste illermänniskorna försvunnit från det här forumet. Vilket är tragiskt. De om några hade kunnat lära ut saker.
#17 så sant o sant! saknar flera stycken som jag lärt mig massor utav… Och ja, tror nog många skulle kalla dom besserwisser… Men inte jag! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Bessewisser för mig är någon som det inte går att diskutera med som håller stenhårt på sina åsikter och inte kan tänka på något annat sätt än sitt eget.
Sara