Skaffa iller
Då jag snart inte kommer äga hund längre så går jag i illerrankar, jag letade efter något energifyllt och tillgivet men endå självständigt, och hittade illrar och läser nu på som bara den.
Isåfall bygger jag om min ena garderob till illerbur att ha lillbebis i när jag är på jobbet och frigående resterande tid.
Något jag snubblade över i amerikanska iller communityt är ett fenomen där folk kastrerar sina illrar och plockar bort doftkörtlarna
Hur ligger detta till i Sverige? Hittar ingen vettig info om hur folk gör här.
Jag planerar att fodra BARF men ovanstående fråga är extremt oklar…
Garderob som i walk-in-closet? Illrar ska ha minst 5 kvm om de ska vara instängda…
Jag själv har ett stort kök och det är också iller-rum..
Man tar inte bort doftkörtlarna i Sverige. Kastrering är rutin om man inte är uppfödare. Det sker kemiskt för bästa hälso-resultat på illern, så man behöver chippa om vartannat år ungefär.
#1 ja garderob som man kan gå in i, dock inte så stor tyvärr men syftet är inte att vara instängd i den utan att den ska agera som en trygg punkt där lillbebis kan ha mat, toalåda, bäddar, grävlåda etc och där bebi kan vara när jag jobbar och inte är hemma(vi pratar 5 timmar en gång i veckan)
I övrigt ska hela mitt rum vara iller rum om det blir aktuellt Att skaffa iller.
Kontaktade min närmaste vet och dom tar 1802 för det kortvariga chippet och ca 800 för lugnande om iller inte är handtam
Somsagt vill jag läsa på om vad jag ger mig in på innan jag tar några beslut om iller är för mig 🙃
Låter ok. Visa gärna bild sen när det är klart. Är så roligt att se folks lösningar.
Jag har faktiskt aldrig chippat någon så jag vet inte något. De omplaceringar jag tagit har alla varit kirurgiskt kastrerade och min första valp 2005 kastrerade jag kirurgiskt. Erigeron kastrerade jag inte alls.
Qotho ska chippas sen när det är dax.
#3 vi får se hur det blir
Nämligen så att jag troligtvis måste avliva min hund under december på grund av växande epilepsiproblem, och jag känner att nu när jag inte är sjukskriven utan jobbar en dag i veckan, och vill slippa låsningen av att ha hund men samtidigt vill ha sällskap och underhållning på rummet är iller ett mer och mer lockande alternativ. Jag är 17 år, så i slutändan är det upp till pappa eftersom att det är hans hus 🙃
Tänker att garderoben ska ha div, hyllplan, foder, hammockar, bäddar, toalåda och leksaker och en gallerdörr för när jag jobbar, men i övrigt ska hela mitt rum agera iller rum 🙃